וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המורים שנדרשו להחזיר משכורות: "דמנו מותר"

אנשי החינוך זועמים על דרישת משרד החינוך מ-500 מורים להחזיר סכומים בסך עשרות אלפי שקלים משכרם. אחת המורות: "לא ידוע לפי איזה חישוב עשו זאת. מי מבטיח שלא ימצאו טעות נוספת?"

הדרישה של משרד החינוך מ-500 מורים להחזיר משכרם סכומים בסך עשרות אלפי שקלים, כפי שנחשף אתמול בוואלה! חדשות, עוררה סערה ודיון ציבורי נרחב בקרב אנשי
חינוך רבים בארץ. מורים, מורות ואף הורים לתלמידים קוראים לבטל את עיקולי המשכורות והבוקר (שני) התקיימה ישיבה שנייה בין נציגי האוצר, משרד החינוך והסתדרות המורים בנושא. ההסתדרות דורשת כי משרד האוצר ומשרד החינוך יוותרו על החובות האסטרונומיים, אך לפי שעה אין הכרעה בנושא ונקבעה פגישה נוספת לאחר חג הסוכות.

בהסתדרות המורים הבטיחו כי אם לא יגיעו להסדר כוללני שיטיב עם המורים, הם יטפלו בכל מורה שיפנה אליהם באופן פרטני בבית דין לעבודה. לפי גורם בכיר בהסתדרות המורים, הסעיף עליו נשענים באוצר, לפיו אם ימצאו טעויות חישוב בעת המעבר לרפורמת "אופק חדש" יחזירו המורים את הכסף, נתון לפרשנות. "אם המדינה הייתה מבצעת בדיקה בזמן, עולה על הטעות ומסדירה את החובות שהיו אז מינימליים, זה היה תקין", אמר הגורם. "אבל היות שלא עשו זאת, המורים לא צריכים לספוג עלויות כאלו". אותו גורם גרס כי אם יושג הסכם עם האוצר, הוא יחול גם על המורים שבעל כורחם הסכימו לשלם את החוב בפריסה של מספר שנים, והתשלומים העתידיים יבוטלו.

עוד בנושא רפורמת "אופק חדש":
המורים זועמים: לא יקבלו העלאה במסגרת "אופק חדש"
בתי הספר השש-שנתיים יפתחו הבוקר בעיצומים

בחינת בגרות במתמטיקה, תיכון קריית שרת חולון, מאי 2013. בן קלמר
"אם זה היה מפעל בדימונה, זה היה מעורר סערה"/בן קלמר

"זה פשוט אבסורד, יש תחושה שדמם של המורים מותר", אמרה א', מורה למדעים בחטיבת ביניים בדרום הארץ. "אם זה היה מפעל בדימונה, זה היה מעורר סערה. למה הכספרים של השכר לא משלמים על הטעות הזאת? למה מורה בשטח שלא יודע אפילו שנעשתה טעות צריך לספוג את העלויות שלה?" תהתה בכעס א', שמרוצה מעבודתה במערכת החינוך מזה 22 שנה. "בכל התהליך של 'אופק חדש' לא היתה שקיפות מלאה – פשוט יום אחד פרסמו את דרגות השכר שלנו ומאז ועד היום יש טרוניות בין מורים שיש להם את אותו הוותק, אותה ההשכלה האקדמית, ועדיין הם בדרגות שונות. אנחנו לא ממש יודעים איך קובעים את הדרגות והשכר". היא הוסיפה כי במהלך השנים, המסים שנגבו ממשכורות המורים השגויות כביכול, היו גבוהים בהתאם אליהן. "אם יתברר שאכן הייתה טעות, אז הממשלה תחזיר את כל המיסים שנלקחו על סמך המשכורת הגבוהה כביכול? קשה לי להאמין".

ענבל, מפרנסת יחידנית שעובדת בשבע השנים האחרונות כמורה בבית ספר יסודי בנס ציונה, סיפרה כי מכתבי עיקול המשכורות החלו עוד לפני תחילתה של שנת הלימודים. לכן, לדבריה, כנראה מדובר ביותר מ-500 מורים שמשכורתם עוקלה. היא סיפרה כי מעט לפני חג הפסח האחרון היא התבשרה כי עליה להחזיר למשרד החינוך 63 אלף שקלים, בשל טעות חישוב. "קיבלתי מכתב לקוני שבו מודיעים לי בלי למצמץ, שבטעות נתנו לי דרגת שכר 6 במקום את דרגה 1. ועכשיו, אחרי שש שנים שאני במערכת, במקום להתקדם – אני זאת שחייבת להם כסף", סיפרה.

שר החינוך שי פירון במסיבת עיתונאים בה מודיע על ביטול הפסיכומטרי. ינואר 2014. דרור עינב
"חרפה למערכת החינוך". השר פירון/דרור עינב

ענבל, ממפוני גוש קטיף, נקלעה למצב כלכלי קשה לאחר שגילתה על החוב ולא יכלה לשלם את חשבונותיה. כאשר היא התקשרה בבהלה לברר את הענין, נמסר לה שעקב המעבר ל"אופק חדש" דירוגה חושב לא נכון. "התחלתי ללמד מיד כשהרפורמה נכנסה לתוקף, כך שלא ייתכן שאני חייבת כסף בגין 'המרת שכר'. שבוע לאחר מכן, התחילו לנכות לי מהשכר שני שליש מהמשכורת ובכל פעם לפי חישוב משתנה. לא פירטו איך עשו את החישוב".

ענבל נקראה לשימוע בעקבות מכתב ששלח עורך הדין שלה למשרד, ושם הוחלט כי חובה ירד מ-63 אלף שקלים ל-32 אלף שקלים. בנוסף לכך, הוחלט כי היא תרד ברמת השכר שלה ותחזיר את "חובה" למערכת בפריסה של 5 שנים. "עד היום אני לא יודעת לפי איזה חישוב הם עשו את זה, ואם הכל נעשה כך במחשכים ובלי הסברים, מי מבטיח לי שבסיום החוב לא ימצאו לי עוד חוב או טעות נוספת?" תהתה ענבל, שכבר מתוסכלת מהמצב. "הם הביאו אותי לפנות לעורך דין ולהוציא אלפי שקלים כשאני במשכורת רעב. זאת חרפה ובושה למערכת החינוך".

מורים רבים שאויימו לעיקול משכורות פנו ליור סיעת נח"ל בהסתדרות המורים, גילה קליין, אשר מעניקה להם סיוע וליווי מול משרד החינוך בנושא. "אני מגנה את ההתנהלות החד-צדדית של המעסיק הגדול במשק, משרד החינוך, שממשיך לפגוע בציבור עובדי ההוראה היקר". אמרה קליין לוואלה! חדשות. "לצערי גם הנהגת הסתדרות המורים ממשיכה בשתיקתה ובשיתוף פעולה עם המשרד. עובדי הוראה רבים מכל הארץ שפנו אליי סיפרו לי שביקשו סיוע משפטי מהאיגוד ונענו בשלילה, עד לאן הגענו? עוד תשמעו רבות על הפגיעה המתמשכת בציבור עובדי ההוראה זהו רק קצה הקרחון".

לפניות לכתבת רויטל בלומנפלד: revital.blumenfeld@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully