וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרישתו של סער - מהלך עם מסר פמיניסטי

ד"ר אודי זומר

24.9.2014 / 14:13

"פסק הזמן" שהחליט לקחת שר הפנים נועד לקדם גם אותו, אבל בזכותו גאולה אבן יכלה לחזור לעבודתה. במשפחה שבה לשני בני הזוג יש קריירה, הוויתור שעשה סער למענה אינו מובן מאליו

כמי שחי בזוגיות המתמודדת שנים עם ניהול של שתי קריירות בתוך אותה משפחה מדבר בדבר שאינו פשוט, אך קיים במשפחות רבות בישראל. משום כך, הופתעתי מכך שהאספקט הפמיניסטי שבפרישתו של גדעון סער מהפוליטיקה לטובת אשתו גאולה אבן וילדיו, כמעט שאינו נדון בתקשורת.

כל משפחה שבה שני בני או בנות הזוג מפתחים קריירה מכירה היטב את הוויתורים שעושים לאורך הדרך, ושכמעט כל החלטה הנוגעת לקריירה של אחד מבני הזוג משפיעה על השני. זה מתחיל במי ידאג לילדים לסנדוויצ'ים בבוקר ונמשך בשאלה אם לעבור דירה בגלל הצעת עבודה חדשה של אחד מבני הזוג - דבר שעלול לפגוע בקריירה של השני.

מסיבה זו, קשה להתעלם מהאמירה הפמיניסטית הטמונה במהלך שבחר לבצע סער - בין שנאמרה בכוונה ובין שלא. אינני מכיר את הזוג סער-אבן אישית, אבל פסק הזמן שנטל השר מהחיים הפוליטיים עורר דיון ער בחברה הישראלית, כיאה למצב שבו מעורבות שתי דמויות ציבוריות, ושווה לבחון את המסרים שעולים ממנו.

גדעון סער וגאולה אבן בחתונתו של יו"ר ההסתדרות לשעבר עופר עיני, 19 בספטמבר 2014. ראובן קסטרו
גדעון סער וגאולה אבן, בשבוע שעבר/ראובן קסטרו

כאשת תקשורת מובילה שעיקר עיסוקה מתמקד בפוליטיקה, הקריירה של אבן הפגישה אותה עם אתגרים אמיתיים כשראיינה ועסקה בתחומים המשיקים לעיסוקיו של בעלה. אכן, אבן אפילו גילתה "גילוי נאות" בשידור, על מנת להבהיר את מודעותה לעניין. עם זאת, הקריירה של אבן הושפעה לא רק ברמה של שאלות אתיות. ההשפעה הייתה גם לגמרי ממשית. לדוגמה, כשאיילה חסון מונתה בחודש שעבר למנהלת חטיבת החדשות של הערוץ הראשון, היא התעמתה עם אבן סביב ריאיונות עם חברי כנסת ומקורבים לבעלה.

כשאת גם מסקרת פוליטיקה וגם נשואה למי שנבחר במקום הראשון בפריימריז במפלגה הגדולה במדינה, הסיכוי שלך לגעת בתחומי הסיקור הקשורים לבעלך הוא כמעט ודאי. אבן וסער לא מסתירים את מערכת היחסים החזקה שלהם ואת אהבתם, אבל אין ספק שאפילו בשביל זוג אוהבים מדובר באתגר גדול. כל אחד מבני הזוג רוצה להגיע רחוק ככל האפשר, ופתאום למרות האהבה, הילדים המשותפים והחיים יחד, הקריירה הזאת של בן הזוג סער הופכת למכשול.

מחקרים מראים שלרוב, ובארצות מסוימות ממש כברירת מחדל, הנשים יהיו אלה שיוותרו, אם משיקולים של מוניטין מקצועי - מקצועות גבריים בדרך כלל מוערכים יותר - ואם בגלל עניינים פיננסיים, היות שגברים מרוויחים לרוב יותר מנשים. התוצאה היא שבסופו של דבר, ההחלטה המשפחתית כמעט תמיד תהיה לכיוון הקריירה של הגבר. אינני יודע אם להחלטת סער לפרוש יש היבטים פיננסיים, ולא אכנס לשאלות של מי מטפל בילדים או לאיזה מקצוע מוניטין גבוה יותר - אשת תקשורת או פוליטיקאי. מה שברור הוא שההחלטה שהתקבלה במשפחת אבן-סער הייתה שונה מהמקובל.

אינני תמים. ברור לי שהמהלך של סער, כמו מרבית מהלכיו לאורך הקריירה הפוליטית שלו, הוא מהלך אסטרטגי שנועד להביא אותו רחוק עוד יותר. אם מדובר בפרישה מהליכוד על מנת לחזור בסערה ולכבוש את המפלגה או בתכנית להקים מפלגה חדשה בחברת פורשים נוספים או בתכנית אחרת, מטרותיו של סער ברורות. האיש, כך נראה, מעוניין בכס ראש הממשלה.

עם זאת, קשה להתעלם מהעובדה שבמהלך הנוכחי שלו יש גם אמירה פמיניסטית. סער ויתר, לפחות באופן זמני, על הנוכחות הציבורית כשר - דבר שהוא עיקר הקריירה שלו - גם בשביל לבלות יותר זמן עם משפחתו. לפחות לעת עתה, הוא פינה את הדרך לקריירה של אשתו, שלא רק שהוחזרה באופן מידי לעבודה על ידי הבוסית שלה, אלא גם עשתה זאת עם רוח גבית חזקה מבעלה. זה מסוג הדברים שאי אפשר בלעדיהם במשפחה כפולת קריירה, ויש בכך בזה פמיניזם אמתי, שנדיר לראות במחוזותינו.

ד"ר אודי זומר הוא מרצה בכיר בחוג למדע המדינה באוניברסיטת תל אביב

לאתר של אודי זומר

לטוויטר של אודי זומר

מעוניינים לפרסם מאמר במדור הדעות? כתבו לנו למייל op-ed@walla.net.il

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully