וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

באיזו עיר הכי מפחיד ללכת ברחוב בחושך?

דוח "ערים גדולות בישראל" של הלמ"ס מצא שכמחצית מערביי ירושלים חשים עניים, בבני ברק מרוצים מהכנסותיהם הנמוכות ובתל אביב חשים בודדים. והיכן חל הזינוק הגדול ביותר במחירי הדירות?

צילום: שלומי גבאי, טל אנגלנדר, רויטרס; עריכה: גדי וינסטוק, מתן חדד; קריינות: אביב אברמוביץ'

כשליש מתושבי ירושלים מרגישים עניים, בתל אביב ובבני ברק מרוצים מהכנסתם באותה מידה, בבת ים ובנתניה אחד מכל שלושה תושבים מפחד ללכת ברחוב בחושך ויותר משליש מתושבי תל אביב חשים בודדים - כך עולה בין היתר מדוח "ערים גדולות בישראל" של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שהתפרסם היום (שני), ומציג שורת נתונים בנוגע ל-12 הערים הגדולות בישראל לשנת 2013.

תמונות מזירת הרצח בנתניה. שלומי גבאי
מפחיד ללכת בחושך. ניידת משטרה בנתניה/שלומי גבאי

בסקר נשאלו תושבי הערים הגדולות על תחושת העוני האישית שלהם, ונמצא כי 28% מתושבי ירושלים הרגישו עניים ב-2013, ובהם 18% מהיהודים ו-45% מהערבים. זאת לעומת ממוצע ארצי של 12% בקרב האוכלוסייה היהודית ו-29% בקרב האוכלוסייה הערבית. לעומתם, פחות מ-10% מתושבי תל אביב-יפו, נתניה, חיפה וראשון לציון חשו עניים.

עוד נבדק בדוח מהו שיעור בני ה-20 ומעלה שנאלצו לוותר על ארוחה חמה לפחות פעם ביומיים בשל קשיים כלכליים. במקום הראשון ניצבת ירושלים, עם 17% מהאוכלוסייה שדיווחו כי נאלצו לוותר על ארוחה, לעומת ממוצע ארצי של 11%. אחריה בני ברק, שבה 14% נאלצו לוותר על ארוחה, ואחריה בפער קטן רחובות עם 12%. לעומתן, רק 4% דיווחו כי נאלצו לוותר על ארוחה ברמת גן ובפתח תקווה, ואחריהן תל אביב עם 4.5%.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
העיר חיפה. ShutterStock
זינוק חד במחירי הדירות בחמש שנים. חיפה/ShutterStock

הדוח עוד מצא כי בעוד שההכנסה הממוצעת בתל אביב-יפו היא 11.9 אלף שקלים, פחות מ-60% מהתושבים מרוצים מהכנסתם. תמונה דומה נראית גם ברמת גן ובראשון לציון, שבהן ההכנסה הממוצעת היא 11.5 אלף שקלים, אך שיעור המרוצים הוא כ-55%. מנגד, בבני ברק ההכנסה הממוצעת היא כ-6,200 שקלים בלבד, אך שיעור התושבים המרוצים מהכנסתם הוא יותר מ-60%. תמונה דומה מתגלה גם בירושלים, בבני ברק ובבאר שבע.

התושבים נשאלו גם בנוגע לקרבת מקום עבודתם למקום מגוריהם, ועלה כי 41% מתושבי גוש דן עובדים בעיר מגוריהם, לעומת 87% בירושלים, 72% בבאר שבע ו-70% בחיפה. 62% מתושבי תל אביב עובדים בעירם ולעומתם בבת ים רק 24% מועסקים בעירם, כנראה בשל הקרבה לערים נוספות המספקות תעסוקה.

עוד השווה הדוח בין המחירים הממוצעים של דירות 5-3.5 חדרים בערים השונות בשנים 2008 ו-2013. מהדוח עולה כי הממוצע הארצי של מחירי הדירות ב-2013 גבוה ב-50% מהממוצע הארצי ב-2008. בחולון ובחיפה ניכר הפער הגדול ביותר - בחולון עלה ממוצע המחירים ממיליון שקלים ב-2008 ל-1.75 מיליון ב-2013, ובחיפה על ממוצע המחירים מכ-750 אלף שקלים ב-2008 ל-קרוב ל-1.5 מיליון ב-2013.

גם בשכר הדירה ניכרים פערים גדולים בין השנים, והממוצע הארצי ב-2013 גבוה ב-43% מהממוצע הארצי ב-2008. הפער הגדול ביותר נמצא בתל אביב, שבה שכר הדירה הממוצע ב-2008 היה 4,600 שקלים, והוא זינק ל-6,500 שקלים ב-2013.

עומסי תנועה כבדים באיילון, פברואר 2011. אורי לנץ
גרים בבת ים, עובדים בתל אביב. פקקים באיילון/אורי לנץ

עוד בדק הסקר את תחושת הבדידות של תושבי הערים הגדולות, ונמצא כי בירושלים, בחיפה ובחולון יש שיעור גבוה של אנשים שדיווחו כי אין להם למי לפנות בשעת משבר. בבת ים, בנתניה ובתל אביב-יפו יותר מ-30% מהנשאלים דיווחו כי הם חשים בדידות, לעומת פחות מ-20% בבני ברק וברחובות.

באשר לתחושת הביטחון של התושבים, בבת ים ובנתניה נמצא שיעור נמוך יחסית של אנשים החשים בטוחים ללכת לבדם באזור מגוריהם בשעות החשכה – 59% בלבד לעומת ממוצע ארצי של 72%. בעיר חולון חשו הנשאלים בטוחים ביותר מבין הערים שנבדקו, עם שיעור של קרוב ל-80%.

שיעור הילודה הנמוך ביותר - בראשון לציון

עוד עולה מהדוח כי בני ברק היא העיר "הצעירה" ביותר, ובה מעט פחות מ-40% מהאוכלוסייה הם בני 14-0, ואחריה ניצבת ירושלים. תל אביב ובת ים סוגרות את הרשימה עם כ-18% בני 14-0. מנגד, בולטת בת ים כעיר המבוגרת ביותר. 20% מתושביה הם בני יותר מ-65, ואחריה ניצבת חיפה.

בהתאם לכך, גם שיעור התמותה בבת ים גבוה יחסית, וכן בבני ברק ובתל אביב-יפו - פי 1.1 מהממוצע הארצי ופי 1.2 מרמת גן, שבה שיעור התמותה הנמוך ביותר. שיעורי התמותה הגבוהים ביותר מסרטן היו בבת ים ובאשקלון, כמעט פי 1.2 מהממוצע הארצי, ופי 1.3 מהשיעור בירושלים ובבני ברק.

את שיעור הצעירים הגבוה בבני ברק ניתן ככל הנראה להסביר באמצעות נתון נוסף - מספר הילדים לכל אישה, שעומד בעיר על 5.7 ילדים בממוצע - הרבה מעל הממוצע הארצי, שלושה ילדים לאישה, ופי שלושה מברמת גן, הניצבת בסוף הרשימה עם פחות משני ילדים לאישה. אחרי בני ברק ניצבת ירושלים, שבה קרוב לארבעה ילדים לאישה, ואחריה אשדוד עם 3.2 ילדים. לצד רמת גן, מספר נמוך של ילדים נמצא גם בתל אביב - 2.2 ילדים לאישה, ואחריה ראשון לציון עם 2.3 ילדים לאישה.

לפניות לכתבת דנה ויילר-פולק: danawp@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully