וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המורים זועמים: לא יקבלו העלאה במסגרת "אופק חדש"

עם תחילת שנת הלימודים גילו אלפי מורים כי רק מעטים מהם צפויים לקבל את תוספת השכר שהובטחה להם עם הצטרפותם לתכנית, זאת בשל הקצאת מכסות מצומצמות. "מדובר בהולכת שולל"

עשרות מורים הפגינו נגד עיכוב ברפורמה בהוראה. טל אנגלנדר
"איש לא אמר לנו על המכסות". מורים מפגינים מול משרד החינוך, בשנה שעברה/טל אנגלנדר

מורים ומורות במערכת החינוך נדהמו לשמוע השבוע כי לא יקבלו את תוספות השכר המגיעות להם במסגרת הסכמי "אופק חדש". הסיבה לכך טמונה באחד מסעיפי ההסכם שעליו חתמו נציגי האוצר עם הסתדרות המורים, ולפיו הוקצו מכסות מצומצמות לקידומי השכר, העומדות על 3%-10%בלבד מכלל המורים, סעיף שלדברי אנשי ההוראה הזועמים, לא הובא לידיעתם עד עתה. "זה נפל עלינו כרעם ביום בהיר", אמר לוואלה! חדשות אבי, מורה ותיק מקריית גת. "איש לא אמר לנו על המכסות. מדובר בהולכת שולל ובהטעיית ציבור המורים".

מכתב פנימי ששלחה בתחילת השבוע מנהלת תחום תנאי ההעסקה במשרד החינוך, תמי יהושע, לכל מנהלי כוח אדם בכיר במחוזות המשרד, והגיע לוואלה! חדשות, בישר לאלפי מורים על הקפאת קידומם האישי אף שעמדו בתנאי הקידום שמתווה התכנית. "על פי בדיקה של משרד האוצר, אנו נמצאים כבר עכשיו בחריגה מהמכסות שנקבעו לדרגות 7 ו -8 , ולדרגה 9 יש לקבוע מסמרות לקידום לפני שהמכסה תנוצל במלואה. לאור האמור, הנחינו את צוות משכית 'דרגות אופק' לעצור את הקידומים לאלתר במערכת", נכתב.

עוד ידיעות בנושא רפורמת "אופק חדש":
המורים זועמים: לא נשתוק על חידוש "אופק חדש"
רגע לפני פתיחת השנה: ארגון המורים בסכסוך עבודה
אופק חדש: שכר המורים עלה - הפנסיות לא

כיתה אילוסטרציה. ShutterStock
"זאת השנה הטובה שהם מאחלים לנו?"/ShutterStock

נוסף על הקפאת התשלום, התבקשו המורים "לא לבצע רענון לקידום הדרגות וכן לא לבצע בניית דרגות במערכת 'דרגות אופק' גם במקרים רטרואקטיביים". המכתב לא הגיע באופן רשמי לכלל המורים שעמלו בשלוש השנים האחרונות לקבלת הקידום, אלא נעצר ברמה של הנהלת המחוז.

"זאת השנה הטובה שהם מאחלים לנו?", שאלה בכעס יפעת, מורה בבית ספר יסודי באזור גוש דן. "שלוש שנים למדתי, קיבלתי הערכת מנהל מעולה. הייתי אמורה לקבל העלאת דרגה ולא קיבלתי אפילו שום מכתב רשמי. אחר כך הגיע אליי בשמועה שיש הקפאה. מתסכל אותי שאין לי מי שיעזור לי או שיענה לי, אני עומדת לבד במערכה". יפעת הוסיפה כי היא מצפה שבהסתדרות המורים יקומו ויגידו שאם אין העלאה בדרגות השכר מורים מפסיקים ללכת להשתלמויות. "בשביל מה פותחים עוד השתלמויות?", היא תהתה.

אף שהדבר אינו מחויב בהסכם, אבי מספר כי מנהל בית הספר שבו הוא מלמד ובבתי ספר אחרים ברחבי הארץ מחייבים את המורים לצאת להשתלמויות. "אני מקבל תזכיר באינטרנט שלפיו עד תאריך מסוים אני מחויב להשתלם ואפשר לסלק אותי מבית הספר אם לא אעשה כן", אמר אבי. "אני מבין את המנהל, הוא רוצה מורים מתקדמים כי כל המערכת הולכת ומתקדמת, אבל אי אפשר לחייב מורים ללכת וללמוד על חשבון זמנם הפרטי, להביא בייביסיטר לילדים, לנסוע לפעמים מחוץ לעיר ללימודים, ובסוף כשמגיע שלב התגמול לחטוף סטירה".

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

"דברים לא התנהלו בשקיפות"

הסכמי "אופק חדש" נחתמו לפני כשש שנים בין הסתדרות המורים לנציגי האוצר, והם חלים על עובדי ההוראה בגני ילדים, בבתי הספר היסודיים, בחטיבות הביניים ובבתי הספר של החינוך המיוחד. עקרונות הרפורמה הבטיחו למורים ולגננות שינוי באופן העסקתם, תוספת שעות לימוד בתמורה לתוספת שכר, שיפור מעמד ההוראה וקידום הישגי מערכת החינוך. כחלק מהגדרות תוספות השכר החדשות, נקבע כי כלל המורים יחולקו לתשע דרגות הוראה המורכבות מוותק במערכת והשכלה אקדמית.

בעבר הורכבו משכורותיהם של אנשי ההוראה משכר בסיס, תוספות שונות וגמול השתלמות, ותארים שניים והשתלמויות זיכו את המורים בהעלאה אוטומטית בשכר. ואולם, מאז החלה רפורמת "אופק חדש", הפער בין דרגות השכר מסתכם בתוספת של 600 עד 1,200 שקלים ברוטו למשכורת החודשית, מה שהוציא אנשי הוראה רבים ללימודים גבוהים כדי שיעמדו בתנאי הקידום.

פתיחת שנת הלימודים בביה"ס היובל בת"א. יותם רונן
"בעוד שנה יהיה לחץ גדול יותר"/יותם רונן

הנפגעים העיקריים מהקפאת תוספות השכר הם מורים מוערכים וותיקים אשר חלקם קרובים לגיל פרישה, וגובר החשש כי הקפאת תוספת השכר המגיעה להם תאלץ אותם לצאת לגמלאות ללא התגמול הכספי. "בהסתדרות המורים אמרו לנו שהנושא בבדיקה עם האוצר", אמרה אילנית, חברה בצוות הוראה בחטיבת ביניים במרכז הארץ. "צוואר הבקבוק ילך ויתפח בכל שנה. הרפורמה נחתמה לפני חמש שנים, וכבר עכשיו יש מצבור ענק של מורים שהפז"ם שלהם מזכה אותם בעליית מדרגה והם לא יכולים לקבל אותה".

לדבריה, "בעוד שנה יהיה לחץ גדול יותר, כי בכל שנה מצטרפים בוגרי תארים חדשים, ומה יהיה על אלה הנמצאים בראשית הרשימה? לא תהיה דרך אחרת מלבד להפריש אותם לגמלאות מהמערכת. כבר עכשיו מורים סביבי שלקראת פרישה קיבלו סירוב". רונית הוסיפה כי לקבוע שרק 5% ממי שלמד יקבל תוספת שכר זה פשוט "לעג לרש". "מי קובע מי הם ה-5% שיהיו זכאים לקבל את תוספת השכר? איך נדע שאין שם העדפות לא חוקיות? מורים ששמעו על זה מאוד מתוסכלים. אנחנו לא חותמים על ההסכמים, אלא הארגון היציג שלנו, דברים לא התנהלו בשקיפות, ואנחנו מגלים שמה שעמד בבסיס ההחלטה הזאת היה איך להוזיל לממשלה על חשבוננו בצורה לא הגונה".

גילה קליין, יו"ר סיעת נח"ל בהסתדרות המורים, אמרה: "לצערי הרב מזכ"ל הסתדרות המורים מתעסק יותר בנדל"ן ובנכסים מבאנשי ההוראה, יש פגיעה קשה בכל התחומים, ובנושא הדרגות אנחנו רואים עד כמה הוא עבד על הציבור בעיניים, מכסה מיוחדת שהוא קבע עם האוצר, זאת בושה".

מהסתדרות המורים נמסר בתגובה: "על פי הסכם 'אופק חדש', כל המורים שזכאים לקידום בדרגות 6-1 מקודמים אוטומטית לאחר השתלמות של 180 שעות. המורים בדרגות 9-7 מקודמים אוטומטית (בקידום הראשון) ואילו באשר לקידום השני, בדרגות אלו אין שום שינוי לעומת העבר. משרד החינוך ביקש לדון על המכסות ואנו נפגש עם נציגי משרד החינוך בקרוב. הסתדרות המורים תמשיך לדאוג לשמירת זכויות חבריה".

לפניות לכתבת רויטל בלומנפלד: revital.blumenfeld@walla.com

  • עוד באותו נושא:
  • אופק חדש

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully