וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תושבים בגליל: "זיהינו נתיב מנהרה מלבנון"

8.9.2014 / 18:30

תושבי זרעית שמעו במשך חודשים רעשים מתחת לחדרי השינה שלהם. לאחרונה הזמינו קבלן גידור שמצא סימנים להימצאות תשתיות מתחת לקרקע. "שנים אנו רואים משאיות ליד חממות בלבנון". דובר צה"ל: "המידע נבדק ונשלל"

צלמים זמניים מורשים

מבצע "צוק איתן" הסתיים, אבל השיח שהוא עורר על סכנת המנהרות ההתקפיות בדרום ושאלת הימצאותן בצפון הארץ, מסרב להירגע. ביום חמישי האחרון שיגר עופר שמיר, מזכיר מושב זרעית שעל גבול לבנון, מכתב נחרץ ותקיף לאלוף פיקוד הצפון יאיר גולן בו הוא מביע את חשש התושבים מקיומה של מנהרה התקפית המתחילה בשטח לבנון ונכנסת לשטח ישראל סמוך לבתיהם. "לאחרונה ביצענו בדיקות מקיפות בעזרת קבלן גידור בשם ששון יחזקאל ובעזרת טכנולוגיה פשוטה זיהינו את נתיב המנהרה, שחוצה את המושב לרוחבו, המתחילה בכפר מרווחין שבדרום לבנון וממשיכה ביציאה הדרומית של המושב".

"חשוב שתיקח את העניין ברצינות גמורה. לא מדובר בקבוצת מבוהלים, אלא בתושבי הצפון המנוסים לאורך השנים בחיים צמודי גדר. לי, כמזכיר היישוב, ולוועד ההנהלה, ברור לחלוטין שקיימת מנהרה המובילה לזרעית. איננו מוכנים לחוסר מעש בנושא זה, העניין בדמינו, תרתי משמע", כתב שמיר שהפיץ העתקים מהמכתב לראש הממשלה, למבקר המדינה, לשר הביטחון ולרמטכ"ל.

עוד בוואלה! חדשות:
התריעו? עימות חריף בין ראש השב”כ לשרים
כך ישפיע ”צוק איתן” על כמות הגשמים בחורף הקרוב
כלא הילדים של דאעש: 100 מוחזקים בבית יתומים

חממות בלבנון, שתושבי הצפון חוששים שהן משמשות כיסוי לבניית מנהרות התקפיות על ידי חיזבאללה. גדי שבתי, מערכת וואלה! NEWS
"יש התראות משנת 2009". חממות בלבנון שיתכן שמתחתן נחפרות מנהרות לישראל/מערכת וואלה! NEWS, גדי שבתי

הסערה החדשה החלה לפני כחודש וחצי, עם פרסום עדויות של תושבי יישובי הגדר על רעשי חפירות. התושבים הרבים שמסרו עדויות טוענים כי שמעו רעשי חפירות מתחת לחדרי השינה שלהם והביעו את תמיהתם לנוכח העובדה שכבר כמה שנים הם רואים משאיות עפר נכנסות ויוצאות ללא הפסקה מחממות חקלאיות חדשות ותמימות למראה שהוקמו בשטח לבנון. "התראות על חפירת מנהרות עוברות משנת 2009 כולל הצבעה על נתיב חפירה. הנתונים נאספו מחקלאי היישוב הנמצאים בשטח. כמו כן, צוותי מודיעין אף הגיעו ותצפתו", כתב שמיר.

ששון יחזקאל, קבלן גידור ממרכז הארץ שנחשף גם הוא לפרסומים, הגיע למושב זרעית כדי לבדוק בעזרת טכניקה פרימיטיבית ומוכרת לדבריו, שהוא משתמש בה בעבודתו השוטפת לצורך איתור תשתיות תת קרקעיות, אם ישנן תשתיות כאלה גם בגבול הצפון. "בפעם הראשונה שהגעתי לזרעית רכז הביטחון השוטף של המושב עצר אותי על שוטטות. הוא אמר לי שהוא קיבל דיווח על דמות חשודה. הסברתי לו למה הגעתי ובהמשך התחלנו לעבור בסמוך לבתים שתושביהם התלוננו על רעשי חפירות", הסביר יחזקאל. "התחלתי שני מטרים מדרום לדרך גדר המערכת ("שביל הטשטוש" – ע"ח), ובמרחק של 50 מטרים מהבית של שולה, שמסרה את עדותה על רעשי החפירות בראיונות בתקשורת. כבר שם היו סימנים למנהרה שמגיעה מכיוון לבנון", הוא טען.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
פעילי חמאס בתוך מנהרת טרור – רצועת עזה, אוגוסט 2014. רויטרס
"לא מדובר בקבוצת מבוהלים". פעילי חמאס בתוך מנהרה/רויטרס

"הם כל הזמן אומרים לנו שהנושא בבדיקה, אבל לא מעדכנים אותנו על מהות הבדיקה ומה היו תוצאותיה", אמר יוסי אדוני, יו"ר ועד מושב זרעית וסגן ראש המועצה האזורית מעלה יוסף שהמושב נמצא בתחומה. מאז אותו יום שב יחזקאל למושב ארבע פעמים. בשלוש הפעמים האחרונות הצטרף אליו גם אדוני ובאחת הפעמים הצטרף אליהם, לבקשת אנשי המושב, גם קצין הנדסה מהחטיבה האזורית.

תיעוד: אנשי חיזבאללה מניחים מטען על גדר המערכת. צילום מסך
פעילי חיזבאללה מניחים מטען על גדר המערכת, מרץ 2014/צילום מסך

"כדי לבחון אותו, לקחתי אותו לאזור במושב שהוא מעולם לא היה בו והוא התחיל לסמן לי באבנים איפה יש סימנים לתשתיות תת קרקעיות. במקומות שהוא סימן עובר צינור ביוב ראשי בעומק של שבעה מטרים". אדוני הוסיף כי לפגישה השנייה שערכו השניים הצטרף גם קצין הנדסה מהאוגדה. "כמו עם עדויות התושבים שהעברנו לגורמי הביטחון בשנים האחרונות, גם הפעם אמרו לנו בצה"ל שהנושא בבדיקה. אנחנו לא מסתפקים בתשובות האלה יותר. אם זה נכון שאין בידי צה"ל אמצעים לאיתור מנהרות אז הם צריכים לקדוח באדמה ולבדוק אם יש מנהרה או אין", הוא אמר בזעם.

אנשי חיזבאללה בטקס אזכרה בדרום לבנון, פברואר 2013. GettyImages
פעילי חיזבאללה/GettyImages

"אנחנו מרגישים שמטייחים אותנו ומעדיפים לטאטא את הבעיה מתחת לשטיח. החלטנו שאנחנו לא פוסלים שום דבר ומשם התחלנו לעשות סריקות בכל שטח היישוב. יחזקאל ביקש לעשות את הבדיקות בסמוך לבתי התושבים שהתלוננו על רעשי חפירות עד שהבדיקה הראתה לו, לדבריו, סימנים לכך שיש משהו באדמה לרוחב היישוב ללא הפסקה. אחר כך הלכנו לכיוון גדר המערכת וגם שם הופיעו לו סימנים למנהרה באותו אזימוט של הסימנים שנמצאו קודם לכן ליד בתי התושבים", המשיך אדוני לספר.

"בפעם האחרונה שהוא בא לזרעית הגענו כבר לקצה הדרומי של המושב, ורק 25 מטר דרומית מהמושב, בשטח של יער סבוך, הפסיקו להופיע הסימנים. בדקנו בהיסטוריה של היישוב ומצאנו שמעולם לא היו במקומות הללו תשתיות ושלא מתוכננות במקום עבודות תשתית. העובדה שלא נמצא פתח של מנהרה, לא אומרת כלום. יכול להיות שכמו בעזה, גם כאן החיזבאללה לא סיים את החפירה או החליט להשאיר את חפירת החלק האחרון של המנהרה ליום שבו הם יתכננו לבצע חדירה לשטח ישראל", סבר אדוני.

"נביא מקדחה ונקדח בעצמנו בקרקע"

לטענת ד"ר ינון שבטיאל מהמרכז לחקר מערות בגליל, המשמש גם כמרצה במכללה האקדמית צפת, "עדיין לא מוכרת תופעה של מנהרות היסטוריות חצובות באזור הזה בפרט, ובגליל המערבי בכלל", יחד עם זאת ,הוא טוען כי "זרעית מלא בחללים קארסטיים (סוג של סלע גירני – ע"ח) טבעיים. הגשם יוצר מערכת של חללים תת קרקעיים כגון מערות קטנות, גדולות, מכל הסוגים ומכל המינים. מדובר בפעילות של הטבע שבה גשם שבא במגע עם סלע גירני יוצר חללים תת קרקעיים".

אולם במושב זרעית לא מוכנים לקחת סיכונים, ודורשים להפריך או לאמת את הספקות. "אנחנו לא מוכנים להשאיר את השאלה הזאת פתוחה. השאלה הזאת חייבת לקבל תשובה חד משמעית כי מדובר כאן בחיים שלנו וזאת לא קלישאה" אמר אדוני. "אנחנו מבקשים מהצבא לעשות בדיקות אמיתיות במתווה שסומן כדי לשלול או לאשר קיומה של מנהרה. במידה שהם לא יעשו את זה, אנחנו נעשה את זה בעצמנו. אנחנו נביא מקדחה ונקדח בעצמנו בקרקע כדי לשלול או לאשר קיומה של מנהרה מתחת לביתנו".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "צה"ל מבצע פעולות ביטחון שוטף במרחב הגבול הצפוני תוך התמקדות במרכיבי הגנה ומודיעין מגוונים ומתוך הבנה כי המנהרות נמנות על מגוון האיומים במרחב. בכל פנייה אודות שמיעת הרעשים בחשד למנהרה, גם במקרה הזה, הנושא נבדק על ידי כוחות יעודיים ונשלל. המידע גם הועבר לגורמים במועצה, עם זאת, בעקבות פניית התושבים תתקיים שיחה נוספת להבהרת הנושא. נציין כי מתקיימת פעילות ענפה לפיתוח טכנולוגיות חדשות".

לפניות לכתבת עדי חשמונאי: adihashmonai@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully