וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פאניקה בלונדון מחשש שסקוטלנד תכריז על עצמאות

בשבוע הבא יתקיים משאל העם בסקוטלנד. סקר נרחב שמצביע לראשונה על רוב לבדלנים גורם לבכירים בפרלמנט לנקוט צעדים מרחיקי לכת. "המלכה דואגת, השמרנים יקראו להתפטרות ראש הממשלה"

מתנגדי העצמאות מפגינים בגלזגו – סקוטלנד, 5 בספטמבר 2014. GettyImages
מתנגדי הפילוג מפגינים בגלזגו בסוף השבוע/GettyImages

סקר המתפרסם הבוקר (ראשון) בעיתון "סאנדיי טיימס" חוזה בפעם הראשונה רוב לתומכים בהתנתקות סקוטלנד מבריטניה. משאל העם יתקיים בסוף השבוע הבא. 51% מבין אלה שכבר הכריעו כיצד להצביע, הביעו תמיכה בסקר בהכרזה על סקוטלנד כמדינה עצמאית.

כלי התקשורת בבריטניה מדווחים בהרחבה על תוצאות הסקר, ולדברי הפרשנים הפוליטיים, הממשלה בלונדון "הוכתה בתדהמה" מתוצאותיו. ה"סאנדיי טיימס" דיווח כי המלכה אליזבת "מודאגת מאוד" מהאפשרות שסקוטלנד תתפלג מהמלכה המאוחדת אחרי יותר מ-300 שנים. חברי פרלמנט אנונימיים מהמפלגה השמרנית, שאמרו כי אם תוצאות המשאל יעניקו רוב לתומכי הפילוג, הרי שהם ידרשו מראש הממשלה, דיוויד קמרון, להתפטר מתפקידו.

שר האוצר של בריטניה, ג'ורג' אוסבורן, אמר בתגובה כי אם הסקוטים יצביעו נגד עצמאות, הם יזכו לאוטונומיה רחבה יותר בתחומי המסים והרווחה. מנגד, הוא איים כי הבנק המרכזי בלונדון לא יתיר לסקוטלנד להשתמש בלירה סטרלינג אם תכריז על עצמאות. סוגיית המטבע העתידי היא הנושא הנפיץ ביותר בין תומכי העצמאות למתנגדי הפילוג.

המרד הסקוטי - נפט ונשק גרעיני עומדים להצבעה / פרשנות

המלכה אליזבת השנייה צופה ביריד משחקים – 6 בספטמבר, סקוטלנד. GettyImages
"מודאגת". המלכה אליזבת, אתמול ביריד משחקים קלאסיים בסקוטלנד/GettyImages

1,084 מצביעים השיבו לסקר, שנערך בין 2 ל-5 בספטמבר. חשיבות הסקר הנוכחי נובעת מהעובדה כי המכון שביצע את הסקר, YouGov, העניק בסקרים קודמים יתרון גדול דווקא למתנגדי הפילוג, המאוגדים בשם "מוטב יחדיו" (Better Together). יתרונם של המתנגדים לעצמאות סקוטלנד הגיע בסקרים הקודמים למספר דו-ספרתי.

שלוש המפלגות הגדולות בפרלמנט הבריטי התגייסו כדי למנוע את הפילוג. מנהיג הלייבור, אד מיליבנד, הזהיר הבוקר בראיון ל"סקוטיש מייל" כי אם סקוטלנד תכריז על עצמאות, הרי שהיא תיאלץ לגדר את עצמה בגבולות שבהם יוצבו שומרים חמושים. "אם אתם לא רוצים גבולות, תצביעו 'לא' ותישארו בממלכה המאוחדת", אמר. מאוחר יותר, דוברו מיתן את הדברים והרגיע כי "אין כל תכנית להציב שומרים בגבול העתידי".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
אלכס סלמונד ואליסטר דארלינד בעימות טלוויזיוני בנושא עצמאות סקוטלנד בגלזגו, 25 באוגוסט 2014. רויטרס
רה"מ הסקוטי אלכס סלמונד/רויטרס

שר האוצר הבריטי לשעבר, אליסטר דארלינג, העומד בראש המתנגדים לפילוג, אמר כי "הסקרים אולי סותרים, אבל המסר ברור: זו קריאת השכמה, ומי שרוצה שסקוטלנד תישאר חלק ממשפחת בריטניה, צריך לבוא ולהצביע ב-18 בספטמבר".

כארבעה מיליון סקוטים, החל מגיל 16, רשאים להצביע במשאל. בראש תומכי הפילוג עומד ראש ממשלת סקוטלנד מטעם המפלגה הלאומית הסקוטית (SNP), אלכס סלמונד. הטיעון העיקרי שהוא משמיע הוא שסקוטלנד עצמאית תהיה חזקה יותר מבחינה כלכלית. בין היתר, סלמונד טוען שאנגליה "שודדת" את המסים שסקוטלנד זכאית לקבל מקידוח נפט וגז טבעי בים הצפוני.

סוגיית המחלוקת הגדולה ביותר בין הצדדים נוגעת כאמור למטבע שבו תשתמש סקוטלנד. תומכי הפילוג דורשים להמשיך להשתמש בלירה סטרלינג, אך ראשי המשק הבריטי מזהירים שהסתמכות על מטבע זר, רק תגביר את התלות של סקוטלנד בבנק האנגלי. לבדלנים הסקוטים אין כרגע פתרון לבעיה הזו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully