וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גורם מדיני מאשר: "ניסינו להתנקש במוחמד דף"

20.8.2014 / 9:10

בהתייחסות ישראלית ראשונה לתקיפה בעזה, שבה נהרגו אשתו ובנו של ראש הזרוע הצבאית של חמאס, נמסר כי דף היה מטרת התקיפה. חמאס מסרב עד כה לפרסם את זהות ההרוג השלישי בתקיפה

צילום: שי מכלוף, יותם רונן, רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: לירון בארי

- ישראל מאשרת: "ניסינו לחסל את דף"
- גורלו של ראש הזרוע הצבאית של חמאס לא ברור
- אשתו ובנו של דף נהרגו בניסיון החיסול
- נתניהו הורה על המשך התקיפות ברצועה


גורם מדיני ישראלי אישר הבוקר (רביעי) בשיחה עם וואלה! חדשות כי ישראל ניסתה להתנקש אמש בראש הזרוע הצבאית של חמאס, מוחמד דף, בתקיפה בעזה. הגורם התייחס לכך שחמאס נמנע מלפרט את מצבו של דף בשעה זו, ודיווח על מותם של אשתו של דף ושל בנו, לצד הדיווח על מותו של אדם נוסף שאת זהותו חמאס סירב לפרסם. עוד הוסיף הגורם, כי ראש הממשלה בנימין נתניהו הורה להמשיך בתקיפות ברחבי הרצועה.

הבוקר דיווחו כלי תקשורת פלסטיניים, ובהם ביטאון חמאס "א-ריסאלה", כי בתקיפה נהרגו ווידאד, אשתו בת ה-28 של דף, וכן בנו התינוק עלי, בן שבעה חודשים.

מוחמד דף: "לא נפסיק האש בלי הסרת המצור". צילום מסך
גורלו עדיין לא ברור. מוחמד דף/צילום מסך

הלילה הודיע סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס, מוסא אבו מרזוק, כי ישראל ניסתה לחסל את דף, בתקיפה מהאוויר אמש בעיר עזה. "ישראל הפרה את הפסקת האש כדי להתנקש בחייו של דף", אמר, "אבל אזרחים נהרגו במקום". בעקבות התקיפה שיגרו ארגוני הטרור עשרות רקטות למרכז ולדרום.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
תמונה שפורסמה ב"עזה עכשיו", של טופס כניסת גופות אשתו ובנו של דף לביה"ח שיפא היום ב-6:30 בבוקר.. עזה עכשיו, צילום מסך
מסמך הפטירה של אשתו של מוחמד דף ושל בנו/צילום מסך, עזה עכשיו

אין עדיין עדכון רשמי מהפלסטינים לגבי מצבו של דף, אם נפגע, אם נהרג או אם כלל היה שם. ישראל ניסתה לחסל אותו ארבע פעמים בעבר ללא הצלחה. עם זאת, באחת התקיפות הוא נפצע קשה וכעת הוא סובל מנכות.

מלחמה בדרום | סיקור מיוחד בוואלה! חדשות:
עקב הירי: פיקוד העורף עדכן את ההנחיות לציבור
לאחר הירי לדרום: ראשי רשויות במרכז פתחו מקלטים
לייב בלוג | עדכונים שוטפים

לפני שלושה שבועות, במהלך מבצע "צוק איתן", ואחרי כמעט שנתיים בהן לא נשמע קולו, העביר דף הודעה מוקלטת ברשת הטלוויזיה של חמאס בעקבות פעולת צה"ל ברצועת עזה. בהודעה נשמע דף אומר: "הבסנו את הצבא הציוני, הצלחנו לנצח אותו גם במהלך המתקפה הקרקעית. אנחנו רואים את המתקפה הברברית של האויב עלינו, הוא הורס את בתינו – וניצחנו אותו".

דף, בן 49, נולד במחנה הפליטים חאן יונס שברצועת עזה. כבר ב-1989 הוא נעצר בידי ישראל ונידון למאסר של שנה וחצי. עם שחרורו ב-1991 הצטרף לזרוע הצבאית של חמאס. את דרכו בארגון הטרור החל כתלמיד של יחיא עיאש (שכונה "המהנדס" ושחוסל בהמשך). ב-1993 מונה לראש הזרוע הצבאית בעזה.

מאז 2002 משמש כמפקד הזרוע הצבאית כולה. בין היתר, הוא אחראי לפיגועי ההתאבדות בשנות התשעים, ולחטיפת חיילים, בהם החייל נחשון וקסמן. בהמשך גם לקח חלק פעיל בפיתוח יכולת ירי הרקטות של חמאס לשטח ישראל. ישראל ניסתה כאמור לחסל אותו מספר פעמים.

דף מוגדר "בכיר מבוקשי עזה". השמועות ברצועה מספרות שעל אף הפציעות הקשות שספג בניסיונות החיסול, הוא עדיין מתפקד ברוב איבריו. הוא אחת הדמויות שמדרבנות חלקים בזרוע הצבאית להקצין את פעילות הטרור, לקדם ירי על ישראל ולהתרחק מהגישה הפייסנית של הזרוע המדינית.

"הרגיעה נהרסה בגלל ישראל"

מוקדם יותר, טרם הוחלט בחמאס לאשר כי היעד הוא אכן דף - פרסמו גדודי עז א-דין אל-קסאם הודעה בה האשימו את ישראל באחריות להסלמה החמורה – שהחלה בעקבות ההפצצה על הבית בשכונת שייח רדואן בעזה. לפי הודעת הארגון, ירי עשרות הרקטות מאז שעות הערב לעבר הדרום והמרכז הוא תוצאה של תקיפת בית משפחת א-דלו, משפחה מוכרת ברצועה.

"אנחנו קוראים לישראל לחשוף את הסיבות האמתיות להפצצה של בית משפחת א-דלו", אמרו בגדודי אל-קסאם לרשת "אל-קודס" - בעקבות התקיפה. "בפשע הזה, פתחה ישראל את שערי הגיהינום".

עדיין לא ברור מי היה בבית באותה עת, והאם באמת אירעה שם תקיפה ישראלית, אולם ייתכן כאמור כי אכן בכיר חמאס היה בבית. גורם ביטחוני בכיר בישראל טען כי אין התייחסות לדיווחים הללו.

פצצות תאורה שירה צה"ל בשמי רצועת עזה, 29 ביולי 2014. AP
פצצות תאורה שירה צה"ל בשמי רצועת עזה, 29 ביולי 2014/AP

יצוין כי בשנת 2012, בפתח מבצע "עמוד ענן" חיסלה ישראל את אחמד ג'עברי, בן 52, ראש הזרוע הצבאית של חמאס. במשך שנים רבות היה פעיל בדרג ביניים של התנועה, עד שהתקדם בסולם הדרגות לתפקיד ה"רמטכ"ל" של ארגון הטרור. הוא היה אחד מהיעדים המרכזיים של צה"ל ברצועה. בשונה מאז, במהלך "צוק איתן" לא הצליחה ישראל לשים ידיה על בכירי חמאס.

ראש המשלחת הפלסטינית למו"מ, עזאם אל-אחמד, אמר הלילה בעקבות התחדשות הלחימה כי ישראל היא האשמה. "התהדיה נהרסה לפני כמה שעות בגלל עזיבת המשלחת הישראלית", אמר בהצהרה מקהיר, שם התנהלו המגעים העקיפים. "מה שמעיד על כך שנתניהו הודיע להם לעזוב". לדבריו, "ישראל הכריזה על קריסת המו"מ, אולם אנחנו עדיין מדברים עם המתווך המצרי". הוא שב על דבריו שוב ואמר: "התהדיה נהרסה וישראל אחראית לכך".

שיגור מרצועת עזה לעבר ישראל. רויטרס
שיגור רקטות מעזה, הלילה/רויטרס

לפחות 50 רקטות נורו מאמש לעבר ישראל, אז קרסה הפסקת האש בין ישראל לבין חמאס. 35 מהן שוגרו אחרי השעה 22:00. אחרי ימים של שקט, נשמעו אמש אזעקות בירושלים והסביבה, בתל אביב, בחולון, בבת ים, בראשון לציון, בבאר שבע, בבית שמש והסביבה, באשקלון, באשדוד, בשדרות ובמועצות אזוריות נוספות בדרום. רכב עלה באש ליד מחלף קיבוץ גלויות בתל אביב לאחר שנפגע מרסיסי יירוט. רקטה נפלה בשטח פתוח בתל אביב והדי פיצוצים נשמעו באזור. רקטה נוספת יורטה מעל ראשון לציון. מערכת "כיפת ברזל" יירטה שתי רקטות מעל באר שבע וחמש רקטות נוספות נפלו באזורים פתוחים באזור העיר. רקטות יורטו מעל המועצה האזורית מרחבים.

(עדכון ראשון: 0:24)

בהכנת הידיעה השתתף אילן זלאיט

פצועים מתקיפת צה"ל ברצועת עזה. רויטרס
פצועים מתקיפת צה"ל ברצועת עזה/רויטרס
פצועים מתקיפת צה"ל ברצועת עזה. AP
פצועים מתקיפת צה"ל ברצועת עזה/AP
פצועים מתקיפת צה"ל ברצועת עזה. AP
פצועים מתקיפת צה"ל ברצועת עזה/AP
אזעקה באזור אשקלון. אוגוסט 2014. אבי אשכנזי, מערכת וואלה!
אזרחים באשקלון בשעת אזעקה/מערכת וואלה!, אבי אשכנזי
צה"ל מתגבר כוחות מגבול רצועת עזה. 20 באוגוסט 2014. רויטרס
צה"ל מתגבר כוחות בדרום הרצועה, הבוקר/רויטרס
צה"ל מתגבר כוחות מגבול רצועת עזה. 20 באוגוסט 2014. רויטרס
כוחות צה"ל בגבול הרצועה, הבוקר/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully