וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרסום ראשון: התכנית שתזניק את מספר בוגרי 5 יחידות במתמטיקה

משרד החינוך ישיק השנה תכנית שעד תומה צפוי מספר הנבחנים בחמש יחידות במתמטיקה לעלות ב-15%. 60 מיליון שקלים יושקעו ביוזמה וכמאה גופים אזרחיים יספקו מעטפת סיוע חיצונית

בחינת בגרות במתמטיקה, תיכון קריית שרת חולון, מאי 2013. בן קלמר
מטרת התכנית לשנת הלימודים הקרובה היא לחצות את קו עשרת אלפים התלמידים הניגשים לבגרות חמש יחידות. בחינת הבגרות במתמטיקה במאי 2013/בן קלמר

פרסום ראשון: משרד החינוך משיק תכנית חדשה בשם "מתמטיקה תחילה", להעלאת מספר התלמידים שייבחנו בבגרות ברמה של חמש יחידות במתמטיקה. שר החינוך, שי פירון, יתחייב בפני ראש הממשלה בנימין נתניהו כי מספר תלמידי חמש יחידות במתמטיקה שסיימו את כל המחויבויות המקצועיות שלהם ולא ינשרו לפני תום הבגרויות תעלה עד תום יישום התכנית ב-15%.

עוד בנושא
הפעם ללא אזעקות: אלפים נבחנו בבגרות במתמטיקה
חשד להדלפת הבגרות במתמטיקה: שאלון נשלח בווטסאפ
מנהל הגימנסיה: ”הבגרות במתמטיקה - טירוף לא מוצדק”

שר החינוך שי פירון בטקס הדלקת המשואות בערב יום העצמאות ה-66. הר הרצל, 5 במאי 2014. יואב דודקביץ'
יתחייב בפני ראש הממשלה בנימין נתניהו כי כמות תלמידי חמש יחידות תעלה ב-15%. פירון/יואב דודקביץ'

התכנית תפעל בשנת הלימודים תשע"ה שתחל בעוד שלושה שבועות, ועלותה עומדת על 12 מיליון שקלים בשנה. מדובר בתכנית לחמש שנים, ולפיכך העלות הסופית היא 60 מיליון שקלים. מטרתה לשנת הלימודים הקרובה היא לחצות את קו עשרת אלפים התלמידים הניגשים לבגרות חמש יחידות במתמטיקה בכיתה י"ב. על פי נתוני הוועדה שהרכיבה את התכנית, בשנת הלימודים האחרונה סיימו 12 אלף תלמידי כיתות י"א לימודי מתמטיקה ברמת חמש יחידות, ופחות מ-8,000 תלמידים בכל הארץ סיימו את התיכון לאחר שניגשו לבחינת בגרות של חמש יחידות במתמטיקה.

מדובר בתכנית ממשלתית שנרקמה בשנה האחרונה לאור דעיכת המקצוע בשנים האחרונות - שבהן נרשמה ירידה דרסטית במספר המורים למתמטיקה בשל יציאת רבים מהם לגמלאות, וירידה דרסטית עוד יותר במספר התלמידים שניגשו ללימודי מתמטיקה מוגברת. על פי הערכות, בשבע השנים האחרונות נרשמה ירידה של כ-30% במספר הניגשים לבגרות חמש יחידות במקצוע.

לתכנית שותפים משרד החינוך, משרד ראש הממשלה וכמאה גופים אזרחיים, בהם קרן רש"י, קרן טרמפ, מט"ח ואינטל, שיספקו מעטפת סיוע חיצונית עבור התלמידים והמורים - הן מבחינה תקציבית והן מבחינת יישום התכנית עצמה. כל הגורמים חברו יחד לתכנית באמצעות ארגון "שיתופים". בלה אבהרמס, סמנכ"לית קשרי חוץ באינטל ישראל, השותפים לתכנית מראשיתה, אמרה הערב לוואלה!: "אם מערכת החינוך תוציא לשוק מדי שנה אלפי מצטיינים במקצועות האלה, הם יבטיחו את עתידם האישי, וגם כלכלת ישראל תוכל לשמור על חוסנה והאטרקטיביות שלה למשקיעים בינלאומיים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
בחינת בגרות במתמטיקה, תיכון קריית שרת חולון, מאי 2013. בן קלמר
נרשמה דעיכה במקצוע בשנים האחרונות. הבגרות במתמטיקה ב-2013/בן קלמר

בשנה הקרובה, שנת ההשקה של התכנית, רוב תשומת הלב תינתן לתלמידי כיתות י"ב, במטרה לחזק אותם לקראת בחינת הבגרות האחרונה שלהם במתמטיקה. על פי מחקרים של קרן טרמפ עולה כי מרבית התלמידים ש"נשברים" ויורדים לרמה של ארבע יחידות מצליחים להגיע כמעט עד הבחינה, ובכיתה י"ב נכשלים או נתקלים במכלול קשיים, בהם אישיים, ובוחרים לרדת לארבע יחידות.

במסגרת תכנית הליבה של "מתמטיקה תחילה" ייבחרו מאה בתי ספר להם יינתנו 15 שעות נוספות ללימוד מתמטיקה נוספות כתגבור לאחר שעות הלימודים הרגילות. מנהלי בתי הספר יוכלו לחלק את השעות הנוספות החדשות שתוקצבו עבורם בין כיתות י, י"א ו-י"ב. בנוסף, יתוקצבו אותם בתי הספר ב-60 שעות "אפקטיביות" שבועיות - שעות שמנהלי בתי הספר יוכלו לגייס מורים חונכים ואנשי מקצוע שלא מלמדים בבית הספר כדי לסייע לתלמידים. שעות התגבור יתקיימו ככל הנראה בכיתות קטנות של עד 15 תלמידים בכיתה, במטרה "להיאבק על כל תלמיד".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מרבית התלמידים ש"נשברים" ויורדים לרמה של ארבע יחידות מצליחים להגיע כמעט עד הבחינה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בתכנית המשלימה ייכנסו לתמונה שלל הארגונים והעמותות הפרטיות העוסקים בשיפור מקצוע המתמטיקה באופן תדיר. אלו יפנו את כל משאביהן לחיזוק התלמידים והמורים בקבוצה המוגברת. אחת מהם היא מט"ח, שמפעילה תיכון וירטואלי (לימודים מרחוק ומערכי שיעור ממוחשבים, ר"ב) או תכנית נחשון, במסגרתה סטודנטים מצטיינים במוסדות לימוד מובחרים, מתחום המדעים והמתמטיקה, מעבירים שיעורי חונכות וירטואליים לשניים או שלושה תלמידים כל אחד.

בנוסף, קרן רש"י תגייס את עמותת "יכולות" לשיתוף פעולה למתן תגבורים ואינטל תשלח מתכנתים לחונכות. כמו כן ייבנו מעבדות ויגויסו עובדי הייטק לטובת התכנית. קרן טרמפ, מצדה, תסייע בבניית תכניות לחיזוק המורים והעלאת רמתם. כמו כן תקים הקרן "פורום 100", עבור מאה המנהלים שיבחרו, שיחלקו אחד עם השני מידע, חומר וישתפו בקשיים. בראש הפורום יעמדו אנשי הוראת המתמטיקה, ובמקביל יינתן מענה למורים חדשים למתמטיקה שייקלטו במערכת. מכון דוידסון יערוך השתלמויות למורים ואחרים יציעו קייטנות קיץ ומרתונים לקראת בחינת הבגרות.

בראש התכנית יעמוד מוהנא פרס, מורה למתמטיקה בהשכלתו ועד לאחרונה ראש מנהל החינוך הדרוזי במשרד החינוך. משרד החינוך ימנה שישה רפרנטים שירכזו את התהליך ויוכלו לעשות עבודה משותפת בין כל המחוזות. "התכנית תביא להישגים נוספים כמו צמצום פערים בין המגזר היהודי לערבי", אמר פרס. "מספר הלומדים מתמטיקה בנגב שואף כיום לאפס, ובאמצעות תיכון וירטואלי מורחב וספרים דיגיטליים שאנחנו עתידים להוציא לאחר שנאשר זאת, החיים של תלמידי הפריפריה ישתנו וניתן להם אופק תעסוקתי".

מורה בכיתה. ShutterStock
עלייה גדולה בכמות המורים שנרשמו להוראת המתמטיקה/ShutterStock

התכנית, שתחל השנה, תושק לצד משימה גדולה נוספת בתחום המתמטיקה. השנה, לראשונה מזה זמן רב, ועדת המקצוע למתמטיקה תציג תכנית לימודים עדכנית של המקצוע. אחד מסעיפי הביקורת הקשים שכתב מבקר המדינה לפני כשלושה חודשים עסקו בעובדה כי תכנית הלימודים הנוכחית במתמטיקה מיושנת, ולא עודכנה יותר משני עשורים. בעשור האחרון בחינות הבגרות במקצוע דרשו הבנה, יכולת והעמקה, כך גרף הקושי של הבחינות טיפס מעלה, אך תכנית הלימודים הייתה מיושנת, דבר שהוסיף לירידת מספר התלמידים בהקבצה.

במשרד החינוך תכננו לשלוח קול קורא בעניין לכלל מנהלי בתי הספר כבר לפני חודש, אך בשל ההסלמה במצב הביטחוני והיציאה למבצע הצבאי ההכרזה נדחתה. בשל כך, צפוי יישום התכנית להתעכב עד אחרי החגים, אז יאותרו בתי הספר המתאימים. בשלב השני של התכנית בשנת הלימודים הבאה, תשע"ו, תורחב התכנית ל-40% מבתי הספר בארץ שבהם, על פי הנתונים, לא מתקיימים לימודי מתמטיקה ברמת חמש יחידות. זאת, בשל העדר היענות תלמידים, או במגמות שעומדות בפני סגירה בשל מחסור חריף במורים להוראת המקצוע. עם זאת, בשנתיים האחרונות נרשמה עלייה גדולה במספר המורים שנרשמו להוראת המתמטיקה, רובם יוצאי הייטק שנמצאים בתהליכים של הסבת מקצוע.

לפניות לכתבת רויטל בלומנפלד: revital.blumenfeld@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully