וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מטמון נדיר מתקופת המרד הגדול התגלה ליד כביש 1

יישוב שלא היה מוכר ומטמון נדיר התגלו במהלך עבודות להרחבת הכביש. 114 מטבעות שעליהם מוטבע "לגאלת ציון" נמצאו. "נראה כי הוטמן חודשים ספורים לפני חורבן ירושלים"

מטבע עתיק משנת 4 למרד. ולדימיר נייחין, מערכת וואלה! NEWS
מטבע מהשנה הרביעית למרד הגדול/מערכת וואלה! NEWS, ולדימיר נייחין

עבודות בכביש חשפו מטמון נדיר: רשות העתיקות גילתה לאחרונה קופת חרס ובה 114 מטבעות ברונזה משנת 70 לספירה בסמוך לכביש 1. שברי כלי חרס שגילה מפקח הרשות במהלך העבודות להרחבת הכביש הובילו לחפירה ארכיאולוגית, שבמסגרתה נחשף יישוב מסוף תקופת הבית השני שלא היה מוכר עד כה. באחד מבתיו של היישוב נמצאה קופת החרס והמטבעות המתוארכים לשנה הרביעית למרד הגדול נגד הרומאים. מרד זה הוביל לחורבן הבית בט' באב לפני כ-2,000 שנה.

לדברי מנהלי החפירה מטעם רשות העתיקות, פבלו בצר ואייל מרקו, "המטמון, שנראה כי הוטמן חודשים ספורים לפני חורבן ירושלים, מאפשר הצצה לחיים היהודיים בפרברי ירושלים בסוף המרד. נראה שמישהו כאן חש את הסוף קרב והחביא כאן את רכושו, אולי בתקווה לאסוף אותו בימים שקטים יותר".

עוד בוואלה! חדשות:
גלאון: ללא מהלך מדיני המבצע הוא כישלון ידוע מראש
למה חמישה שוטרים התנפלו באלימות על עיתונאית אחת?
עשרות צעירים התפרעו בהר הבית; 5 שוטרים נפצעו

ארכיאולוג מחוז יהודה ברשות העתיקות, פבלו בצר, עם מטבע משנת 4 למרד.. ולדימיר נייחין, מערכת וואלה! NEWS
ארכיאולג מחוז יהודה, פבלו בצר, אוחז אחד מהמטבעות הנדירים/מערכת וואלה! NEWS, ולדימיר נייחין

היישוב התגלה בחפירות לפני חודשים אחדים, אך דבר גילויו לא פורסם מחשש לשוד עתיקות באתר. מממצאי החפירה עולה כי תושביו של היישוב, בדומה לרוב הכפרים היהודיים ביהודה, השתתפו במרידות נגד הרומאים - המרד הגדול ומרד בר כוכבא. היישוב נחרב בשנת 69 או 70 לספירה כחלק מדיכוי המרד הגדול. שלושה קנקנים שלמים שהתגלו בחצר הבית מצביעים על כך שהמבנה חזר לשימוש לתקופה קצרה בתחילת המאה השנייה לספירה, שהסתיימה עם חורבן היישוב היהודי ביהודה לאחר מרד בר כוכבא.

על המטבעות טבוע מצד אחד גביע שעליו הכיתוב "לגאלת ציון" ובצד השני מתואר דגם הכולל אגד לולב בין שני אתרוגים. סביב הדגם הזה מופיע הכיתוב "שנת ארבע", כלומר השנה הרביעית של המרד הגדול , המתוארכת סביב שנת 70 לספירה.

בשונה מרוב התגליות הארכיאולוגיות, שהן תוצאה של חפירות יזומות שמנהלת רשות העתיקות, התגלית הנוכחית נמצאה בעבודות ההכנה להרחבת כביש 1. ברשות העתיקות ובחברת נתיבי ישראל שוקלים לשמר את שרידי היישוב שהתגלה כחלק מפיתוח הנוף בשולי הכביש.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
מטמון מטבעות מהמרד הגדול נגד הרומאים. ולדימיר נייחין, מערכת וואלה! NEWS
14 מטבעות הברונזה הנדירים שהתגלו/מערכת וואלה! NEWS, ולדימיר נייחין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully