וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חמאס וישראל מכחישים: "אין הסכמה להפסקת אש"

גורמים מדיניים וצבאיים בישראל הדגישו שלא הוסכם על הפסקת אש כוללת ולא על הפוגה הומניטרית. גורמים ערביים מסרו כי חמאס מתבצר בעמדתו בשל סירוב מצרים להכניס ליוזמתה תיקונים

בישראל מכחישים הבוקר (שלישי) את הדיווחים בנוגע להפסקת אש שתחל היום. "בשלב הזה אנחנו לא יכולים לדבר על הפסקת אש קרובה - לא הפסקת אש כוללת ולא הפוגה הומניטרית", אמר גורם מדיני ישראלי בשיחה עם וואלה! חדשות. "הנושא השני עלה בצינורות שונים, אבל אין עליו הסכמה". הגורם הוסיף כי הלחימה נמשכת וכי ישראל מתכוונת להשלים את המשימה ולפגוע במנהרות. "אנחנו מתקדמים בטיפול במנהרות, אבל זה דורש עוד מאמץ", אמר. מזכ"ל האו"ם ,באן קי מון, יגיע בצהריים לישראל וייפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ועם שר הביטחון משה יעלון.

דובר צה"ל, תת-אלוף מוטי אלמוז, אמר הבוקר במשדר וואלה! חדשות כי בצה"ל לא יודעים על הפסקת אש מתוכננת. "צה"ל מצוי באופן קבוע בקשר עם הדרג המדיני. ברגע שתגיע ההוראה ננצור את האש. לא שמענו על כך, ואנחנו ממשיכים במרץ לפעול בעזה", אמר תת-אלוף אלמוז.

גם גורמים ערביים מסרו הלילה לוואלה! חדשות כי הצדדים טרם הצליחו להגיע להסכם הפסקת אש מלא, זאת בשל התעקשות מצרים שלא להכניס ליוזמתה את התיקונים שדורש חמאס. לדברי הגורמים, רשימת הדרישות שביקש הארגון להכניס ליוזמה המצרית, גדולה מכפי שפורסם בכלי התקשורת.

מבצע "צוק איתן" - כותרות אחרונות בוואלה! חדשות:
חשש לאירוע ביטחוני בעוטף עזה: כביש באזור נחסם
הותר לפרסום: 7 קצינים וחיילים נהרגו ברצועה ביממה האחרונה
חמאס בשיאו, התושבים בפאניקה: הצלקת של שג'אעיה. פרשנות

יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס נפגש עם ראש הלשכה המדינית של חמאס חאלד משעל – דוחה, קטר, 5 במאי 2014. רויטרס
חאלד משעל ואבו מאזן, במאי בקטאר/רויטרס

הכחשות הצדדים מתייחסות לא רק להסכם על הפסקת אש כוללת, אלא גם להפסקת אש זמנית לצרכים הומניטריים. אתר חדשות פלסטיני המזוהה עם הג'יהאד האיסלאמי דיווח הלילה כי הבוקר תיכנס לתוקף הפסקת אש הומניטרית בעזה החל מ-10:00 ועד 15:00.

ברקע מתנהלים כל העת מגעים אינטנסיביים בין נציגי הרשות הפלסטינית, בראשות מפקד המודיעין הכללי מאג'ד פראג', לבין נציגים מצרים, על הכנסת שינויים ביוזמה המצרית להפסקת אש. פראג', שנכח בפגישה בקטאר בין ראש הלשכה המדינית של חמאס חאלד משעל ליו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, יצא לאחריה בבהילות לקהיר.

פגישת ראש הממשלה בנימין נתניהו עם מזכ"ל האו"ם באן קי מון. קובי גדעון / לע"מ, לשכת העיתונות הממשלתית
מזכ"ל האו"ם באן עם ראש הממשלה בנימין נתניהו/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון / לע"מ

מוקדם יותר טענו מקורות פלסטיניים כי משעל הסכים להצעה המצרית לעצור את האש באופן מידי, אך דרש להכניס בה תיקונים שונים, העיקרי שבהם הוא קריאה להסיר את המצור על עזה. משעל אף דרש ערבויות להסרת המצור – לא מצד מצרים, אלא בין היתר מהרשות הפלסטינית ומארצות הברית, אולם לא התעקש על הכנסה של דרישות חמאס במהלך השבועיים האחרונים לתוך היוזמה, כמו פתיחת מעבר רפיח, שחרור אסירי עסקת שליט שנעצרו שוב במהלך מבצע "שובו אחים" ביהודה ושומרון, הקמת נמל ועוד. סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה מוקדם יותר מפי מקורות במצרים כי קהיר לא תתנגד להכנסת תיקונים ביוזמה.

אם יתקבל הנוסח הזה, משמעו שחמאס נסוג למעשה מדרישותיו להפסקת אש בתמורה לתנאיו. עד כה לא נשמעה עמדה רשמית של חמאס בנושא, אולם מקורות ברשות הפלסטינית טוענים כי הארגון מסכים לנוסח שסוכם בין משעל לאבו מאזן. היום צפוי אבו מאזן להיפגש בקהיר עם שר החוץ של ארצות הברית ג'ון קרי ועם מזכ"ל האו"ם באן קי-מון, ותיתכן הכרזה על הפסקת אש הומניטרית ארוכת טווח על פי נוסחה זו.

מעבר רפיח בין רפיח לחצי האי סיני – רצועת עזה, יולי 2014. רויטרס
חמאס לא מתעקש על פתיחתו. מעבר רפיח, בשבוע שעבר/רויטרס

ברשת אל-מיאדין הלבנונית דווח הלילה כי בהסכם לא ידובר על הפסקת אש, אלא על הפסקת אש הומניטרית ארוכת טווח שאותה יציע מזכ"ל האו"ם באן קי-מון, כפי שנחשף היום בוואלה! חדשות. לפי הדיווח, ההסכם יכלול קריאה להסרת המצור מעזה, אולם מבלי לקבוע כי המעברים ייפתחו. עוד דווח כי סוגיית משוחררי עסקת שליט תיפתר במעקב מצרי. זאת מאחר שמצרים היא שנתנה את החסות לעסקת שליט. עוד דווח כי חמאס דרש ערבויות בינלאומיות, והג'יהאד האיסלאמי מצדו סירב שהן יהיו ערבויות אמריקניות, אלא דרש הסכמה מצרית בעניין.

גורמים מדיניים בירושלים התייחסו הלילה לדיווחים על התקדמות במגעים להפסקת אש בין חמאס לרשות הפלסטינית. הגורמים אמרו כי ישראל גרמה נזק משמעותי לתשתית המנהרות בעזה, אך לא תיכנס להפסקת אש לפני "השלמת המשימה". אחד הגורמים ציין כי שר הביטחון משה יעלון "אמר שיידרשו יומיים-שלושה לפגיעה בחלק הארי של המנהרות ואנחנו מתקרבים לכך". הגורם הוסיף בהסתייגות: "למרות שאנו מתקדמים להשלמת המשימה, גם הערב גורל המגעים להפסקת אש תלוי בעיקר בסרבנות של חמאס".

מוקדם יותר אתמול מסרו גורמים בכירים במצרים לסוכנות הידיעות רויטרס כי קהיר תהיה מוכנה לעשות שינויים ביוזמה שלה להפסקת אש על מנת לרצות את חמאס, אחרי שזה סירב להצעה. בין היתר, סוכם כי לאחר עצירת האש יידון האופן שבו ייפתח מעבר רפיח, יועברו משכורות לפקידי חמאס ויהיו הקלות במעבר סחורות בין ישראל לבין רצועת עזה. אותם גורמים אמרו כי למצרים "לא אכפת להוסיף כמה תנאים לטובת חמאס, אם כל הצדדים המעורבים יאשרו זאת".

אמש אמר ראש ממשלת חמאס לשעבר איסמעיל הניה בנאום ששודר ברשת הטלוויזיה של הארגון כי "ההתנגדות לא תוותר על דרישותיה", וכי יש להסיר את המצור על עזה. הניה התייחס למבצע "צוק איתן" ולפעילות הקרקעית של צה"ל ברצועה, והוסיף כי "יש לשחרר את העצורים שנשבו על ידי 'הציונים'". הוא טען כי "אלה דרישות מוצדקות, ואני קורא לכל הערבים והמוסלמים לעמוד לצד העם הפלסטיני ולצד עזה ולתמוך בדרישות אלה".

(עדכון ראשון: 23:35)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully