וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האו"ם על "צוק איתן": מקווים שהאלימות תסתיים

19.7.2014 / 0:36

מועצת הביטחון של האו"ם התכנסה לדיון חירום בשל המבצע בעזה. חברי המועצה הדגישו כי לישראל זכות להגן על עצמה - אך קראו לה להימנע מפגיעה באזרחים. פרושאור: "התייצבו לידנו"

צילום: דובר צה"ל עריכה: מתן חדד

מועצת הביטחון של האו"ם ערכה הלילה (שבת) דיון חירום בנוגע למבצע "צוק איתן" והמצב בעזה, בהשתתפות נציגי ישראל והרשות הפלסטינית. תת-מזכ"ל האום, ג'פרי פלטמן, הביע בדיון תקווה שהצדדים ישימו קץ למעשי האלימות, בהתאם להחלטות המועצה. הוא ציין כי מזכ"ל האו"ם, באן קי-מון, יגיע היום לאזור על מנת לסייע במאמצים להשגת הפסקת אש בין ישראל והחמאס. השגריר הירדני ציין שישיבת החירום זומנה ביוזמתו, בשם מדינות הליגה הערבית, והביע תמיכה ביוזמה המצרית. חברי המועצה הכירו בזכותה של ישראל להגן על עצמה, אך הדגישו כי על התגובה להיות מידתית, ולהימנע מפגיעה באזרחים.

שידור חי מרצועת עזה

LIVE

(צילום: רויטרס)

שגריר ישראל לאו"ם, רון פרושאור, קרא בדיון לחברות המועצה לתמוך בישראל במלחמתה נגד החמאס. "מי שלא רוצה לפגוש בטרור בביתו מחר, חייב להתייצב לצד ישראל היום". פרושאור הוסיף ואמר: "לא רצינו במציאות הזו. לא האזרחים בעזה הם האויב שלנו, אלא החמאס". פרושאור הזכיר בדבריו כי הממשלה הסכימה ליוזמת הפסקת האש המצרית, "ונתקלה בסירוב של החמאס, ובהמשך טרור וירי".

מבצע "צוק איתן" - כותרות אחרונות:
יעלון בפיקוד דרום: "חמאס יתחרט על כך שהתגרה בנו"
"קודקוד, מצאנו פיר": האזינו לכוח מדווח על חשיפת מנהרה
מטח נוסף לעבר מרכז הארץ: כיפת ברזל יירטה 3 רקטות

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
רוסיה הטילה וטו בהצבעה במועצת הביטחון של האו"ם על החלטה הקובעת שמשאל העם על קרי אינו תקף. ניו יורק, 15 במרץ 2014. רויטרס
דנה במבצע "צוק איתן". מועצת הביטחון של האו"ם/רויטרס

פרושאור גם התייחס לדיווח של אונר"א, סוכנות האו"ם לסיוע לפליטים פלסטינים, על מציאת 20 רקטות של החמאס שהוחבאו בבית הספר של הארגון ברצועה. הוא ציין כי חמאס "מנצל את סיוע האו"ם כדי לבצע פשע מלחמה כפול. הוא מאחסן טילים בבתי ספר פלסטינים ויורה אותם לעבר בתי ספר בישראל". במהלך דבריו פרושאור גם שלף מצפן באולם המועצה, ואמר לחברותיה: "אני מקווה שתפעלו על פי המצפן המוסרי ותבחרו בדרך הנכונה, המוסרית והצודקת במלחמה נגד הטרור".

שגריר הרשות, ריאד מנסור, הקריא בדיון את רשימת ההרוגים הפלסטינים מאז החלה הפעולה הקרקעית של צה"ל ברצועה, כשהוא חנוק מדמעות. בדבריו אמר מנסור: "בכל רגע שעובר, חייו של ילד פלסטיני, של אם או של אב, נלקחים באכזריות על ידי כוחות הכיבוש הישראלי, במסע הרצחני שלהם באמצעות תקיפות מהאוויר והפצצות ארטילריה נגד אזורים אזרחיים, וכעת בפלישה קרקעית לרצועת עזה, תוך סיכון הבטיחות וההישרדות של כלל האוכלוסייה האזרחית הפלסטינית".

שגריר ישראל באו"ם, רון פרושאור. AP
שלף מצפן במהלך הדיון. פרושאור/AP

לפי שעה, נראה כי ישראל מצליחה לשמור על הלגיטימציה הבינלאומית המאפשרת את המשך הפעילות בעזה. עד כה לא נשמע גינוי לפעולה מצדה של אף אחת מהמעצמות, וכמה מהן אף הביעו תמיכה מפורשת בזכותה של ישראל לפעול. אחר הצהריים שוחח ראש הממשלה בנימין נתניהו עם נשיא ארצות הברית ברק אובמה, ועדכן אותו בהתפתחויות. במהלך השיחה בין השניים נשמעה אזעקה, עקב ירי רקטות למרכז הארץ. "זאת המציאות בה חיים מיליונים מאזרחי ישראל בימים האחרונים", אמר נתניהו, שהוסיף כי חמאס משתמש בתושבי עזה כמגן אנושי.

במסיבת עיתונאים שנערכה בבית הלבן, הדגיש אובמה את תמיכתה של ארצות הברית בזכות של ישראל להגן על עצמה, והוסיף כי אמר לנתניהו בשיחה שערכו כי ארצות הברית ובעלות בריתה מודאגות מהסיכון של הסלמת העימות. כמו כן, אובמה הביע תקווה כי ישראל תמשיך לפעול באופן הממזער את הפגיעה באזרחים. נתניהו הודה לנשיא אובמה על תמיכתה של ארה"ב בישראל ועל שותפותה בפיתוח מערכת "כיפת ברזל".

פגישת ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם הנשיא האמריקני, ברק אובמה, בבית הלבן, וושינגטון, פברואר 2014. אבי אוחיון לע"מ, לשכת העיתונות הממשלתית
החזית הבינלאומית נשמרת, לעת עתה. אובמה ונתניהו/לשכת העיתונות הממשלתית, אבי אוחיון לע"מ

קנצלרית גרמניה מרקל התייחסה אף היא למבצע, ואמרה כי למדינות הנמצאות תחת מתקפה יש את הזכות להגן על עצמן. במסיבת עיתונאים שנערכה בברלין, הוסיפה מרקל: "על שני הצדדים לקבל על עצמם פשרות כואבות, אך אנחנו עומדים לצד ישראל בכל הנוגע להגנה עצמית".

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ונשיא איראן חסן רוחאני קראו לסיום הלחימה בעזה ולחידוש תהליך השלום הישראלי-פלסטיני. לפי הודעה שנמסרה מהקרמלין, השניים שוחחו, על רקע "חששות כבדים מהסלמה", והדגישו את הצורך לסיים במהירות את העימות המזוין".

עשן מעל עזה לאחר תקיפת צה"ל, מבצע צוק איתן, יולי 2014. AP
העולם נותן לישראל לפעול. עשן מיתמר בעזה/AP

מדינות אחרות הביעו ביקורת קשה על המבצע הצה"לי. ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן, חזר אתמול על טענתו כי ישראל מבצעת "רצח עם" בפלסטינים, והוסיף: "מדינת ישראל פוגעת בשלום העולמי ובשלום במזרח התיכון". הוא אף גינה את מעורבותו של נשיא מצרים, עבד אל-פתאח סיסי, במבצע "צוק איתן" ובלחימה נגד ארגון חמאס. "הוא לא שונה מאחרים", טען בהתייחסו לישראל, "סיסי בעצמו הוא דיקטטור". לדבריו, הממשל המצרי פועל "בשיתוף פעולה" עם ישראל נגד חמאס.

ממשלת אקוודור אף החליטה על החזרת שגרירה בישראל, גיירמו בסנטה, לצורך התייעצות במשרד החוץ, ופרסמה הודעת גינוי חריפה, בעקבות הפלישה הישראלית, להגדרתה, לרצועת עזה. אקוודור היא המדינה הראשונה שנוקטת בצעד כזה מאז תחילת מבצע "צוק איתן". "ממשלת אקוודור קוראת להפסקה מידית של המבצע הצבאי הישראלי בשטחים פלסטיניים ושל התקיפות נגד אוכלוסייה אזרחית ברצועת עזה, מהן נהרגו מעל 200 בני אדם, בהם נשים וילדים", נמסר בהודעה הרשמית. כמו כן, אקוודור קראה לקהילה הבינלאומית לנקוט באחריות ולפעול לסיום המבצע, "על מנת להציל חיי חפים מפשע ולשמר את השלום והביטחון הבינלאומי.

חיילי שריון בכניסה לרצועת עזה במסגרת מבצע "צוק איתן", יולי 2014. בן קלמר
טנק ישראל בגבול הרצועה/בן קלמר
חדר מדרגות בתל אביב בזמן אזעקה, מבצע צוק איתן. דרור עינב
"מי שלא רוצה לפגוש בטרור בביתו מחר, חייב להתייצב לצד ישראל היום". ישראלים תופסים מחסה מפני רקטות/דרור עינב
תמונות- הרמטכ"ל בהערכת מצב בבור הקריה, 17.7.1. דובר צה"ל
צה"ל ממשיך לפעול בשטח. הרמטכ"ל גנץ במוצב הפיקוד העליון/דובר צה"ל
חיילים מארגנים פגזים ליד תותח בגבול רצועת עזה במבצע צוק איתן – יולי 2014. GettyImages
חיילים מארגנים פגזים ליד תותח בגבול רצועת עזה במבצע צוק איתן – יולי 2014/GettyImages
פירי מנהרות האמל"ח שנחשפו על ידי לוחמי גבעתי. דובר צה"ל
מנהרה שחשפו לוחמי גבעתי/דובר צה"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully