וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבחירות לנשיאות: ריבלין ושטרית בסבב השני

10.6.2014 / 14:50

תוצאות דרמטיות בסבב הראשון: ריבלין גרף 44 קולות, שטרית זכה ל-31, איציק קיבלה 28 וקראה לתמוך בשטרית. סבב ההצבעה השני הסתיים. משדר מיוחד בוואלה! חדשות

משדר מיוחד מהכנסת

הסתיים סבב ההצבעה השני בבחירות לנשיאות שמתקיימות היום (שלישי) בכנסת, כש-119 חברי הכנסת בחרו בין שני המתמודדים שניצחו בסיבוב הראשון - ראובן (רובי) ריבלין שזכה למיכת 44 קולות, וחבר הכנסת מאיר שטרית (התנועה) בו תמכו 31 חברי כנסת. כעת מתבצעת ספירת הקולות כשהתוצאות הסופיות אמורות להתפרסם בין 15:00 ל-16:00.

בשעות הצהריים המקודמות הסתיים הסיבוב הראשון ממנו נשרו חברת הכנסת לשעבר דליה איציק שקיבלה 28 קולות, שופטת בית המשפט העליון לשעבר דליה דורנר שקיבלה 13 קולות וחתן פרס נובל לכימיה, פרופ' דן שכטמן שקיבל תמיכה מחבר כנסת בודד. בסך הכל אושרו 117 קולות תקינים, לאחר ששתי הצבעות נפסלו בשל הצבעה כפולה וחבר הכנסת אברהם פורוש (יהדות התורה) לא נכח בהצבעה. וואלה! חדשות תלווה את ההצבעה במשדר חי מהכנסת בהנחית ינון מגל ובהשתתפות חברי כנסת ואורחים נוספים.

נוכח השמועות על גוש המרכז-שמאל שתומך בו, הבהיר ח"כ שטרית כי הוא אינו איש שמאל – בעוד הסיבוב השני התקיים במליאה. בראיון לערוץ 10 אמר שהוא יהיה "נשיא של כולם", והעריך שינצח את ריבלין בסיבוב השני. "כל חיי הייתי ממלכתי, אני לא שמאל אף פעם לא הייתי שמאל אני איש מרכז. אני תומך בשלום, לא הסתרתי את עמדותיי גם כשהייתי בליכוד". הוא הבהיר כי יהיה "איש של כולם - יהודים וערבים, חרדים, שמאל, ימין. אייצג את ישראל בכבוד, גם פה וגם בחו"ל".


עוד על המרוץ לנשיאות:
חנינה, הרכבת ממשלה ומינוי שופטים: כל תפקידי הנשיא
בחרו בי לנשיאות: המועמדים מסבירים למה הם ראויים לתפקיד
רגע לפני הבחירות לנשיאות: מי תומך במי, ומי עשוי להפתיע?

מאיר שטרית וראובן ריבלין בהצבעה שנייה בבחירות לנשיאות בכנסת, יוני 2014. נועם מושקוביץ
בסיבוב השני: שטרית וריבלין/נועם מושקוביץ

בנאום ההפסד, קראה איציק להצביע עבור ח"כ שטרית בסיבוב השני. "מאיר שטרית יכול להיות בעיני נשיא מצוין למדינת ישראל, נשיא של כל מדינת ישראל", אמרה איציק שסיכמה את הקמפיין שערכה ואמרה: "סברתי שאני יכולה להיות נשיאה טובה, קיבלת הישג מכובד ללא מפלגה. עשיתי קמפיין והשתדלתי לעשות אותו נקי. אני מכבדת את הכנסת ואת ההחלטה". איציק התייחסה גם לחשדות שהתעוררו נגד המתמודדים בן אליעזר והשר סילבן שלום ואמרה שמוסד הנשיאות ספג מכה קשה. "כל מי שייבחר יצטרך לטפל גם בנושא הזה", סיכמה.

שופטת בית המשפט העליון לשעבר, דליה דורנר, אמרה עם היוודע התוצאות כי היא תחזור עכשיו לשגרת חייה. "הצגתי את מועמדותי ולא נבחרתי, אחזור לפעילות ציבורית בקידום זכויות האדם וכנשיאת מועצת העיתונות". עוד אמרה דורנר כי היא מקבלת את התוצאה ברוח טובה וסיכמה: "אולי בפעם הבאה התמודדות של אדם מבחוץ תצליח, ואולי תהיה זאת אישה".

ראש הממשלה בנימין נתניהו מצביע בבחירות לנשיאות, יוני 2014. נועם מושקוביץ
בחר בריבלין? נתניהו מצביע/נועם מושקוביץ

כעת צפויים חברי הכנסת להתייעץ עם חברי סיעתם על מנת להחליט במי יתמכו בסבב השני. מדובר בדבר חיוני, במקרה שבו המועמד שתמכו בו נשר בסיבוב המוקדם. לאחר מכן תתכנס מליאת הכנסת פעם נוספת לצורך ההצבעה. בסיבוב זה כבר אין צורך לזכות ברוב של 61 חברי כנסת.

בסביבות השעה 16:00 בערב יקבל אדלשטיין את המעטפה ובה התוצאות, ויכריז במליאת הכנסת על זהותו של הנשיא הנבחר. לאחר ההכרזה על המועמד המנצח תיערך בטרקלין שאגאל בכנסת - אולם קבלת הפנים הרשמי של מדינת ישראל - הרמת כוסית חגיגית בהשתתפות הנשיא הנבחר ויו"ר הכנסת.

כשייבחר אחד הח"כים סופית, חברותו בכנסת תפקע מידית ואת מקומו יתפוס הבא אחריו ברשימת מפלגתו לכנסת. המנצח ייכנס רשמית לתפקידו ב-28 ביולי, עם תום כהונתו של הנשיא המכהן שמעון פרס, ובין היתר יהיה ממונה על הטלת הרכבת הממשלה על אחד מחברי הכנסת בעת בחירות, על הענקת חנינה לעבריינים לפי שיקול דעתו ולמנות בעלי משרות בכירות.

מליאה בכנסת בחירות לנשיאות, יוני 2014. נועם מושקוביץ
יו"ר הכנסת אדלשטיין מצביע/נועם מושקוביץ
מליאה בכנסת בחירות לנשיאות, יוני 2014. נועם מושקוביץ
אחרי שפרש, בן אליעזר מצביע/נועם מושקוביץ

סגן שר הביטחון, ח"כ דני דנון (הליכוד) אמר מוקדם יותר במשדר וואלה! חדשות כי הוא מתכוון להצביע לריבלין, וקורא לכל חברי המפלגה לשים את המחלוקות בצד ולהצביע לו. "אני מאמין שמאחורי הפרגוד גם ראש הממשלה יצביע לו, זה גם אינטרס שלו שריבלין ייבחר", אמר דנון.

"המרוץ לנשיאות התאפיין בכמה ימים מקוממים, וזה מחייב אותנו לחשוב איך אפשר למנוע את זה בהמשך", אמר הבוקר ח"כ צחי הנגבי (הליכוד) במשדר וואלה! חדשות. "אני אצביע כמובן לריבלין. עכשיו כשנתניהו אומר שריבלין הוא המועמד שלו, הוא מתכוון לכך. זה לא סוד שלבו היה מלא על רובי, והוא חשב לנסות לבטל את מוסד הנשיאות כי הוא ראה בכך תרופה לבעיה, ובלית ברירה הוא שינה את דעתו. בירכתי אותו על החלטתו ואני שמח על כך, כי בסופו של דבר ההחלטה תיפול פה על חודם של כמה קולות".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

ח"כ מיקי רוזנטל (העבודה) חזר על תמיכתו בריבלין. "אני הולך עם המצפון שלי. הוא הידיד הכי טוב שלי והמנחה שלי", הוא ציין במשרד וואלה! חדשות. "אני לא חושב שהנשיא מכריע את גורלה של ארץ ישראל ואת עתידה. יש לו תפקידים אחרים, הוא לא מכריעה במשא ומתן למדינה פלסטינית. הוא צריך להיות ממלכתי, דמוקרט, ערכי, אדם שידע להתחבר לשכבות שנות בחברה. לרובי יש את זה". לטענתו, לא להצביע לריבלין משום שהדעות הפוליטיות שלו שונות, זה חוסר הבנה של התפקיד.

סלפי של ריבלין וחוטובלי ביום הבחירות לנשיאות בכנסת, יוני 2014. נועם מושקוביץ
ריבלין וח"כ ציפי חוטובלי עושים תמונת "סלפי" במליאה/נועם מושקוביץ

רעייתו שלו פרופ' שכטמן, ציפי, אמרה במשדר וואלה! חדשות כי המרוץ היה שווה לאו דווקא בגלל התוצאה שלו. "החשיבות שלו היא שהוא פתח פתח לבאים אחריו, ואולי הוא ילמד את הכנסת להקשיב לרחשי הציבור. התחושה שלי היא שחברי הכנסת רוצים איש מהכנסת", ציינה שכטמן. כשנשאלה מדוע בעלה לא פרש מהמרוץ אם הוא לא היה סבור שינצח, היא השיבה: "מה זה משנה? היום הוא ישתתף במשחק, בשביל הבוחרים שלו. אני לא יודעת לגבי מה שהוא אמר על הקמת מפלגה, זה היה חידוש גם בשבילי".

(עדכון ראשון: 10:10)

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

לפניות לכתב: omri_n@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully