וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צפו: זו הסיבה בגללה חושבים שלחתולים יש 9 נשמות

האמונה הרווחת היא כי החתולים מצליחים "להערים על המוות" ותמיד נופלים על הרגליים. סרט דוקומנטרי בדק את המדע שמאחורי סברה זו ומציג הילוך איטי של התהליך

טריילר גראמפי קאט. צילום מסך
טריילר גראמפי קאט/צילום מסך

האם סוף סוף נחשפה הסיבה בגללה נוצר המיתוס לפיו לחתולים יש תשע נשמות? לפי וויקיפדיה מוקרה של האמונה התפלה הזו מגיע מהמצרים הקדמונים שייחסו לחתולים תכונות אלוהיות. מאוחר יותר, בדתות פגניות מסוימות יוחסו לחתול תכונות שטניות והוא נחשב כהתגלמות של השטן. אמונה זו נוצרה עקב אורח חייו של החתול (חיה טורפת, לילית, מתבודדת) ומבנהו הגופני (עיניו הזוהרות בחושך, אזניו המחודדות וגופו הגמיש המאפשר לו להשתחל מבעד למעברים צרים. אך נראה כי המקור העיקרי לאמונה זו נובע מכך שחתולים, לרוב, נופלים על הרגליים.

סרט דוקומנטרי של רשת ITV1 טוען כי הסיבה בגללה החתולים מצליחים "להערים על המוות" היא בדרך שבה הם נופלים. בסרטון מתוך הסרט נראה הילוך איטי של חתולים בנפילה שמציג כיצד הם מעוותים את גופם בזמן הצניחה בכדי לנחות בצורה מוצלחת ובטוחה. על פי יוצרי הסרט, לדרך זו מתווספת העובדה כי החתול מסוגל לעצב את גופו כך שיידמה למצנח ולהאט את מהירות הנפילה וכך להתחמק מפציעות ואף ממוות כתוצאה מנפילה מגובה רב.

חתול נופל. יוטיוב, צילום מסך
החתול מסוגל לעצב את גופו כך שיידמה למצנח/צילום מסך, יוטיוב

"זה תהליך מדהים והחתולים עושים אותו בצורה אוטומטית", הסביר פרופסור סיר פטריק בייסטון מאוניברסיטת קיימברידג'. הוא הסביר כי הרפלקסים של החתולים מתפתחים כבר כשהם בני שלושה שבועות – ובזכותם כאשר החתול נופל הוא משנה את מיקום גופו ומצליח להביא אותו למצב מקביל לקרקע. תהליך זה קורה בשני שלבים - כאשר החלק הקדמי של הגוף מסתובב בנפרד מהחלק האחורי. באותו הזמן, הרגליים מספקות התנגדות אווירית ומאפשרות לשאר הגוף להסתובב במהירות גדולה יותר.

מדובר בעקרון פיזי שנקרא התמד, הקובע כי כל גוף נוטה להישאר במצב בו הוא נמצא. "כאשר החתול שולח את רגליו קדימה הוא יוצר התמד גדול יותר ולכן כאשר הוא מסובב את גופו החלקים שבולטים ממנו לא מסתובבים במהירות. לאחר מכן החתול חוזר על הפעולה הזו עם סט הרגליים הנוסף", מסביר פרופ' בייסטון. ברגע שהחתול מתיישר על ידי סיבוב רגליו הקדמיות והאחוריות, הוא מאט את נפילתו על ידי הרחבה של הרגליים. בשלב הזה החתול שולח קדימה את כפותיו כשהוא מתקרב לקרקע בכדי להבטיח את האחיזה בה כשהוא נוחת. רגע לפני ההגעה לקרקע הוא מקמר את גבו בכדי שיקלוט את הזעזוע של הנחיתה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
חתול נופל. יוטיוב, צילום מסך
התהליך תועד אפילו אצל גור בן 7 שבועות/צילום מסך, יוטיוב

כאמור, בסרטון ניתן לראות את התהליך, שתועד אפילו אצל גור בן 7 שבועות. יוצרי הסרט מסרו כי החתולים הופלו מגובה שלושה מטרים על משטח רך שמדמה יער וכי אף חתול לא ניזוק במהלך הצילומים.

יש לציין כי למרות תכונות אלה, חתולים הנופלים מגובה רב צפויים לסבול מפגיעות קשות, וודאי שאינם יכולים לנחות על רגליהם בשל עוצמת הנחיתה והבהלה שבה הם מצויים. לעתים אף בנפילה מגובה נמוך, מחמיצים החתולים את הנחיתה ועשויים לסבול מדימומים, שברים, פגיעות בעמוד השדרה, קריעה של שלפוחית השתן ואף מוות.

צפו בהסבר

  • עוד באותו נושא:
  • חתולים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully