וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה שח"כ ייתן לעצמו שבת?

לירון מרוז

21.5.2014 / 10:30

ההשעיה העצמית שקיבל על עצמו עמר בר-לב מוועדת חוץ וביטחון נראית תמוהה ממבט ראשון, אבל אולי טמונה בה תבונה פוליטית. וגם: מה מתכנן זאב אלקין למערכת הביטחון?

חה"כ עומר בר- לב. יולי 2013. טלי מאייר
השעה את עצמו. ח"כ בר-לב/טלי מאייר

במערכת הביטחון היו ודאי כאלו שחיככו השבוע את ידיהם בהנאה לאחר המיני-זובור שעבר חבר הכנסת עמר בר-לב (העבודה). בר-לב, בשר מבשרה של המערכת בעבר, שלח לשר הביטחון, משה יעלון, מכתב שבו מחה על מה שנראה כאי אמירת אמת מצד קצינים בכירים לוועדת חוץ וביטחון בענייני התקציב. המכתב הודלף לפרשן חדשות 2, אמנון אברמוביץ', ומערך יחסי הציבור המשומן במשרד הביטחון זיהה הזדמנות. מכתב חריף נשלח ליו"ר הוועדה, זאב אלקין, ובו דרישה להשית סנקציות על הח"כ הסורר בשל העובדה שלא סיווג כראוי את מכתבו ליעלון. אלקין נפגש עם בר-לב, שהשעה את עצמו עצמאית מחברות בחלק מוועדות המשנה של ועדת חוץ וביטחון עד לתום המושב.

בקרב הזה ניצחה מערכת הביטחון. לא בכל יום אלוף-משנה במילואים, מפקד סיירת מטכ"ל בעבר, נותן לעצמו שבת. המערכה עצמה, על תקציב הביטחון, הולכת להיות קשה הרבה יותר. היריב העיקרי של החברים מהקריה הולך להיות שר האוצר, יאיר לפיד, אבל אליו נגיע עוד מעט. בינתיים כדאי להתעכב קצת על אלקין.

לכל הטורים הקודמים של פוסט פוליטי

ראש הממשלה בנימין נתניהו, הנשיא שמעון פרס וח"כ זאב אלקין בארוע עם הקהילות היהודיות במוסקבה, רוסיה. נובמבר 2013. קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
חבר הכנסת זאב אלקין עם ראש הממשלה בנימין נתניהו יצילום: קובי גדעון, לע"מ)/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון

יו"ר הוועדה הטרי, שיכהן בתפקיד שמונה חודשים - ולא חמישה כפי שנכתב כאן בשבוע שעבר - עד שיוחלף על ידי יריב לוין, נאלץ להתמודד עם אירוע נפיץ מיד עם כניסתו לתפקיד. במשך שנים מתקוטטות הכנסת ומערכת הביטחון. הראשונה עומדת על כך שהשנייה תשתף עימה פעולה באופן הנרחב ביותר על מנת שניתן יהיה לפקח על עבודתה. בגופי הביטחון משתמשים תדיר בטיעון שמכיוון שיכולתם של חברי הנסת לשמור סוד מוגבלת הם נמנעים מלחשוף את קרביהם בפני הוועדה.

בהיבט הזה, פעולתו של בר-לב נפלה לידיהם כפרי בשל. אם הוא, עם שלל הפלאפלים שמעטרים את כתפיו, נכשל בעבירת צנזורה, לכו תדעו מה יפלטו בוגרי הקריה או הרבנות הראשית שחברים בוועדה.

לרוע מזלם של אנשי מערכת הביטחון, אלקין ובר-לב הבינו מיד את הבעייתיות. יעלון, אלא מה, שלח מכתב שבו דרש למצות את הדין עם הח"כ הסורר. אבל אלקין כבר הקדים אותו וערך בעצמו בירור עם בר-לב. יחד החליטו השניים שבר-לב ישעה את עצמו עד לסוף המושב מדיוני ועדות משנה שבהן הוא חבר. בר-לב טען אתמול שהוא השעה את עצמו ושלאלקין אין לכך סמכות. הוא צודק, למרות שלו רצה יכול היה יו"ר הוועדה לפגוע בדרכים אחרות בתפקודו.

אבל אלקין הבין שבכך הוא ישחק לידיה של מערכת הביטחון, שרוצה שהמיקוד יהיה בהליך המשמעתי שנערך לבר-לב ולא במה שהוא חשף. ואלקין, אחרי הכל, דווקא משבח את ערנותו של בר-לב, שלכאורה עלה על התנהלות בעייתית של קצין בכיר בצה"ל בדיווח לוועדה בכנסת. לכן, לצד מיצוי ההליך מול בר-לב, הוא שלח מכתב ליעלון שבו ביקש ממנו לקיים בדיקה ולהעביר תשובה רשמית לוועדה. בדיון שייערך לאור התשובות הללו, אומר אלקין, יישב גם בר-לב.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון, בביקורו בפיקוד צפון באוגדת הבשן, מאי 2014. אריאל חרמוני, משרד הביטחון
דרש להעניש את הח"כ הסורר. שר הביטחון יעלון/משרד הביטחון, אריאל חרמוני

ובכלל, טוראי (במיל') זאב אלקין מתכוון לאתגר את רב אלוף (במיל') יעלון וחבריו. הוא לא מתלהם, לא צועק ולא מניף ידיים, אבל את העבודה הוא יודע. "התפקיד שלי הוא לדאוג לצרכים של מערכת הביטחון. אני מאוד מכבד את המערכת ומעוניין לעזור", הוא אמר, אך הוסיף: "מצד שני אני לא הולך להגיד 'כן' לכל בקשה. אדרוש מהם תשובות ברורות. בכנסת הקודמת הייתי חבר בוועדה. טענו כלפיי שאני נשכני יתר על המידה, שיש לי יותר מדיי דרישות ושאני מצריך המון מאמץ בשבילם. בשלב מסוים התלוננו עליי בפני שר הביטחון וראש הממשלה. ביקשו שירגיעו אותי. אבל זה הולך להיות הסגנון גם עכשיו. גם לאוצר אני לא מתכוון לעשות הנחות".

גם שר האוצר לפיד לא מתכוון לעשות הנחות ומבצעי סוף עונה לחברי מועדון "חבר". בשנה שעברה הוא עוד היה טירון פוליטי. ההצהרות שלו בנוגע לקיצוץ בתקציב הביטחון קמלו להן ופגעו משמעותית בתדמיתו. הפעם הוא לא מתכוון לתת לדבר הזה לקרות. במציאות שבה בנק ישראל מגלה בור של 18 מיליארד שקלים בתקציב רק זה עוד חסר לו, לתת עוד מיליארדים לביטחון. לפיד יודע שצעד כזה יביא עליו ביקורת מכל עבר.

יאיר לפיד במסיבת עיתונאים במשרד האוצר. נובמבר 2013. יואב דודקביץ'
לא מתכוון לעשות הנחות. לפיד/יואב דודקביץ'

אבל מעבר להיבט הפוליטי הצר, יש כאן סוגיה מהותית. מצעד השנור השנתי של מערכת הביטחון, שמבקשת לעצמה עוד ועוד תקציבים וממטירה ארטילריה כבדה על מי שמעז להגיד 'לא', כבר עולה על העצבים. בייחוד כשזה עטוף בשכבות של סודיות ומסתוריות. וזו בדיוק הבעיה. אפשר להבין מדוע חלק גדול מאופן השימוש בתקציב הביטחון מוסתר. אבל לא ברור מדוע אנחנו לא רשאים לדעת מה קורה בחלקים שחשיפתם לא תסכן את שלום הציבור. אם יעלון, הרמטכ"ל בני גנץ וחבריהם רוצים שההתייחסות לבקשותיהם תהיה עניינית, שיפתחו בפנינו את מה שאפשר. ואם חבר כנסת חושף לכאורה התנהלות לא תקינה של קצין בכיר, מוטב לעשות את המיטב לספק תשובות, במקום להשקיע את האנרגיות בלנסות ולשפד את הפוליטיקאי.

נתניהו עוד יכול להפתיע

שלוש הערות על הקרב לנשיאות:

1. עם כל הכבוד לדם הרע שזרם עד כה בקמפיין הבחירות לנשיאות - טענות להימורים והטרדות מיניות, מיילים אנונימיים והסדר תמוה עם עוזרת בית שפוטרה - זריקת האדרנלין האמיתית עשויה להגיע בשבוע הקרוב. יו"ר הכנסת לשעבר, דליה איציק, והשר סילבן שלום אמורים להודיע אם הם מצטרפים למרוץ. אם אחד מהם או שניהם בפנים, יהיה פה מעניין.

2. עד למועד הבחירות נותרו 20 יום. הנשיא הנוכחי, שמעון פרס, הודיע על התמודדותו 16 ימים בלבד לפני מועדה וטרף את הקלפים. אמנם אז דובר בפוליטיקאי ותיק, אבל עדיין מוקדם לקבוע שראש הממשלה לא יצליח לדוג מאי שם מישהו שיבוא ויגרוף ברגע האחרון את כל הקופה.

3. במכון הישראלי לדמוקרטיה השיקו לאחרונה פרויקט נאה, שבו מעלים על הכתב המועמדים לנשיאות את ה"אני מאמין" שלהם בנוגע למוסד. מי שלא ייבחר, נקווה שפעילותו בבית הנשיא תהיה יותר מעניינת ופחות קלישאתית מהטקסטים שפורסמו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully