וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוח: עלייה של 13% בדיווחי בני נוער על אלימות מינית

הדוח של עמותת עלם לשנת 2013 חושף נתונים מדאיגים, ובהם עלייה במספר בני הנוער חסרי הבית ועלייה כללית במספר הפניות. כחצי מהפונים דיווחו על מעורבות בהתעללות ברשת

אילוסטרציה. ShutterStock
1,689 בני נוער דיווחו כי סבלו מאלימות מינית ב-2013/ShutterStock

בשנה שעברה חלה עלייה חדה במספר בני הנוער שדיווחו על אלימות מינית ובמספר הצעירים חסרי הבית – כך עולה מדוח עמותת עלם, העמותה לבני נוער בסיכון ובמצוקה, לשנת 2013. הדוח, שפורסם היום (חמישי), מעלה ממצאים מדאיגים גם בנוגע להתעללות בין בני נוער ברשת – כמחצית מבני הנוער שפנו לעמותה דיווחו על התעללות ואלימות ברשתות החברתיות, ובנוגע למצבם של בני נוער וצעירים יוצאי אתיופיה.

עוד סיפורים על עלם:
התחום האפור שבין שמירת סודיות לחובת הדיווח
קפואים בלב ת"א: תחשבו על הנערים ללא בית. דעה
הדוח מהשנה שעברה: 30% מבני הנוער התנסו ב"סמי פיצוציות"

מהדוח, המבוסס על מידע מכ-20 אלף בני נוער מ-80 פרויקטים שונים שמפעילה העמותה ברחבי ארץ, עולה כי חלה עלייה של 13% בדיווחים של בני נוער על כך שהם סובלים מאלימות מינית מצד מבוגר או מצד בני נוער אחרים: 1,689 בני נוער דיווחו כי סבלו מאלימות מינית, לעומת 1,495 נפגעי אלימות מינית בשנת 2012. הדיווחים כוללים מעשים מגונים, תקיפה מינית חד-פעמית וניצול מיני של הקורבנות, ברוב המקרים מצד אדם מבוגר המוכר להם. נוסף על כך, נמצא כי 700 מבני הנוער וצעירים שפגשה עלם השנה מעורבים בזנות וכי 98% מהם סבלו או עדיין סובלים מאלימות מינית.

נתון מדאיג נוסף העולה מן הדוח הוא העלייה במספר בני הנוער חסרי הבית בגילים 18-26 - עלייה של 25% במספר הצעירים חסרי הבית שפנו לקבלת סיוע במסגרת פרויקט "מישהו לרוץ אתו", מרכז יום לצעירים חסרי בית בתל אביב. 506 בני נוער, המתמודדים לרוב עם בעיית התמכרות לסמים או לאלכוהול, קיבלו סיוע מהפרויקט ב-2013, לעומת 400 ב-2012.

מנכ"לית העמותה, אפרת שפרוט, הסבירה כי הפרויקט מוגבל ביכולת הסיוע שלו. "תכנית עלם לחסרי בית בתל אביב פועלת כמרכז יום, שישה ימים בשבוע. לצערנו, בסוף כל יום פעילות נאלצים המדריכים והמתנדבים להיפרד מהצעירים, והם חוזרים ללון ברחוב. לו היה התקציב הדרוש, היה ניתן להרחיב את המענה, להגיע ליותר צעירים חסרי בית ולספק להם אף לינה", אמרה שפרוט.

נשים משחקות בסמארטפונים. AP
עלייה של 25% בדיווחים על התעללות בסמארטפונים וברשת/AP

עוד עולה מהדוח החמור כי כמחצית מבני הנוער שפנו לעמותה דיווחו כי היו צד פוגע או נפגע בהתעללות או אלימות באמצעות סמארטפונים או באמצעות האינטרנט. מדובר בעלייה של 25% לעומת אשתקד – 10,000 בני נוער השנה לעומת כ- 8,000 בשנת 2012. כמו כן, זוהתה מגמת עלייה בחומרת הדיווחים, שכללו בריונות ברשת, חרמות ברשתות חברתיות ובקבוצות ווטסאפ ותצלומים בעלי אופי מיני של בני נוער שצילמו בני נוער אחרים והפיצו אותם ברשת.

גולן ז'ורנו, מנהל Yelem, פורטל מערך התמיכה של עמותת עלם באינטרנט, הסביר כי המדיה החדשה הופכת את החרמות לדבר זמין הרבה יותר וקל לביצוע עבור בני הנוער. "קל יותר להפגין תוקפנות כלפי אדם אחר כשהגוף אינו נוכח ולא צריכים להסתכל לו בעיניים", אמר ז'ורנו. "באותו אופן, קל יותר לשלוח ולשתף תמונות משפילות של אחרים, כי לא צריך להתמודד עם ההשלכות ועם התחושה של הקורבן. ברשת אין אדם עם סמכות שמפקח על מעשיהם של בני הנוער, וזה גורם לכל העכבות להשתחרר. הפתרון, הן עבור נושא האובדנות ברשת והן עבור בני נוער המשתמשים ברשת כאמצעי אלים, הוא להגיע אליהם למקום שבו הם נמצאים, דרך המרחב האינטרנטי, להנגיש עבורם שירות שיאפשר להם בהקלקה אחת ובשפה שנגישה עבורם לצרוך שירות תמיכה נפשית ויעוץ".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

עלייה של 15% במעורבות אתיופים באירועי אלימות

בעלם מדווחים גם על עלייה בפניות לעמותה בקרב בני 18 ומעלה חסרי מסגרות, שלא התגייסו לצבא: בשנה החולפת פנו 6,145 צעירים, 7.6% מכלל הפונים. זאת לעומת 5,261 צעירים שפנו לעמותה בשנה שקדמה לה – 5.5% מכלל הפונים. רוב הפניות נעשות על רקע מצב כלכלי קשה, היעדר תעסוקה, עבריינות ושימוש בסמים. כמו כן, במהלך 2013 העניקו מרכזי "הפוך על הפוך" של העמותה, המעוצבים כבתי קפה טיפוליים לבני נוער במצוקה בגילים 12-18, סיוע ל-4,005 בני נוער, מתוכם 1,547 פונים חדשים. עוד נרשם גידול בפניות בקרב בני נוער בגילי 11-13 לתכניות אחרות של עלם, כמו מרכזי "מגדלור", מרכזי נוער הוליסטיים, ותכנית "אנג'ל", המציעים לבני נוער פעילויות ואוזן קשבת בשעות אחרי הצהריים והערב. מדובר בעיקר בנערים שנשרו ממסגרות לימודים, הידרדרו לעבריינות או משתמשים בחומרים ממכרים, ומתוכם יוצאי אתיופיה הם הקבוצה הגדולה ביותר – כ-40% מכלל הפונים.

בקרב בני נוער יוצאי אתיופיה נרשמה גם עלייה דרמטית של כ-15% במעורבות באירועי אלימות קשים. מתנדבי עלם בשטח מדווחים על אירועים חריגים בחומרתם, ובהם אלימות והזנחה, בשכונות בעלות ריכוז גבוה של יוצאי אתיופיה. ב-2013 דיווחו 1,667 בני נוער יוצאי אתיופיה כי היו מעורבים באלימות קשה כקרבנות או כתוקפים, לעומת 1,450 ב-2012. כמו כן, דיווחו בני נוער יוצאי אתיופיה לפעילי העמותה כי הם סובלים מעוני קשה, נוטים לנשור ממסגרות חינוכיות ולהתמכר לסמים וכי הם חשים תחושת הדרה וגזענות ואף נטייה לאובדנות.

מנהלת התחום הרב-תרבותי בעמותת עלם, ד"ר שמחה גתהון, הסבירה כי בשל הפער התרבותי בין הורים לילדיהם, משפחות יוצאות אתיופיה אינן שותפות לחינוך ילדיהן וזה מביא את בני הנוער למצבים של ניתוק ממשפחתם. "העבודה עם בני נוער בסיכון יוצאי אתיופיה מתמקדת כיום בנוער, אך המענה למצוקתם טמון בגיוס המשפחה והקהילה, שהם העוגן עבורם", הסבירה גתהון. היא סיפרה כי מתגבשת בימים אלו תכנית בשיתוף משרד הקליטה, משרד הרווחה וארגונים חברתיים נוספים, אשר תכלול הקמת מרכזים בשכונות בעלות ריכוז גבוה של משפחות יוצאות אתיופיה.

נשיא המדינה שמעון פרס מקבל היום את דו"ח עמותת עלם לשנת 2013 ונפגש עם בני נוער במצוקה שהצליחו להשתקם מהתמכרות לסמים, הימורים כבדים ואלימות קשה, מאי 2014. מארק ניימן, לשכת העיתונות הממשלתית
דוח עלם מוגש לנשיא פרס, הבוקר/לשכת העיתונות הממשלתית, מארק ניימן

הדוח הוגש הבוקר לנשיא המדינה שמעון פרס, בנוכחות נשיאת עלם נאוה ברק, בכירים נוספים בעמותה ובני נוער שקיבלו סיוע מהעמותה והשתקמו. הצעירים שיתפו את הנשיא בסיפוריהם האישיים. ברק עדכנה את הנשיא בממצאי הדוח הקשים ואמרה: "אזרחי ישראל נחשפו השנה באמצעות התקשורת למקרים מזעזעים של מעשי אונס קבוצתי בנערות מצד בני נוער, של נערות שצולמו באופן פורנוגרפי ותמונותיהן הופצו באינטרנט, של ניצול מיני מסחרי של נערים ונערות ושל מעורבות נערים בעולם הזנות כסרסורים. לצערי, אנו בעלם נתקלים במקרים כאלו באופן יום-יומי". לדבריה, כדי למגר את התופעות הקשות הללו, יש לקיים שיח מתמשך עם בני הנוער בנושא מין ומיניות ובנושא החפצה של נשים, לספק לימודי חינוך מיני מגיל צעיר, "והחשוב ביותר – לפגוש את בני הנוער ולהקשיב להם במקומות שבהם הם נמצאים: בבית הספר, ברשת האינטרנט או בלילה ברחובות".

הנשיא פרס הגיב לממצאי הדוח המדאיגים ואמר: "מעיוני בדוח למדתי שני דברים: האחד, אפשר להציל את הנוער הזה. יושבים לצדי צעירים נפלאים המהווים דוגמה לכך שניתן לצאת מהמצבים הקשים שהיו בהם, שלא באשמתם. הדבר השני שלמדתי הוא שחלה עלייה מדאיגה במקרים הקשים של בני נוער בסיכון. כאזרחים במדינת ישראל עלינו להושיט יד ולעזור לנערים והנערות הללו, לוודא שמקבלים את הטיפול הנכון. הילדים האלה הם העתיד שלנו. אני מבקש להתריע – סיפורי ההצלחה הם גם סיפורי ההזנחה. אסור להזניח את הילדים". בדבריו גם שיבח הנשיא את הנהלת עמותת עלם על פועלם למען בני נוער. "אתם מוכיחים שאפשר להתגבר על הכול", אמר.

לפניות לכתבת: revital.blumenfeld@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully