וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הלם בצמרת צה"ל ממחאת הלוחמים: "המפקדים מנותקים"

30.4.2014 / 18:38

הקמפיין האינטרנטי למען "דוד הנחלאווי", שדרך נשק לעבר פלסטיני בחברון, הפתיע בכירים בצבא. "במקום להפגין, מעלים פוסט", הסביר לוחם. דובר צה"ל: אין דבר כזה מחאה בפייסבוק

צילום: מור שאולי, תמונות גולשים, עריכה: יותם בן-דוד, קריינות: לירון בארי

ביממה האחרונה צברה תאוצה מחאה חסרת תקדים של חיילי צה"ל באינטרנט, בייחוד בפייסבוק, לאות תמיכה בלוחם הנח"ל שתועד דורך נשק לעבר פלסטיני בחברון ונגד הכוונה להדיחו מהתפקיד. המחאה המקוונת למען "דוד הנחלאווי" עוררה דילמה ערכית-מבצעית שלוחמי צה"ל המשרתים בשטחים נאלצים להתמודד עמה מדי יום.

החייל שדרך נשק: "אני בהלם, לא קורא למרד"
אלפי לוחמים במפגן תמיכה בלוחם הנח"ל מחברון
התיעוד של דריכת הנשק שפורסם באינטרנט

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"ביזיון שתמיד עסוקים בלרצות את דעת הקהל על חשבון החיילים". הלוחם דורך את נשקו לעבר הנער בחברון/מערכת וואלה!, צילום מסך

הסוגיה התעוררה בעקבות פרסום של סרטון שפורסם לראשונה בחדשות 10, שבו תועד הלוחם נוקט אלימות כלפי נער בן 15 תוך שהוא מאיים עליו בנשקו. מפקדיו הסתייגו מהתנהלותו והחלו לתחקר את האירוע. כעבור כמה ימים הוא נידון למאסר בגין אירועי אלימות שלו נגד מפקדיו. חבריו סברו תחילה כי נשלח לכלא בגלל האירוע בחברון, וכך החלה מחאת ענק ברשת האינטרנט שבמסגרתה הצטלמו חיילים מכוסי פנים עם שלטים שנכתבו עליהם מסרי תמיכה כמו "גם אני עם הנחלאווי". לוחמים רבים העלו שאלות כמו: "האם נמשיך להיות הש"ג שמשלם את המחיר עבור הצבא והמדינה?", ו"האם אנחנו מקבלים את הכלים להתמודד עם דילמות כמו של דוד הנחלאווי?".

sheen-shitof

וזה כחול לבן

המכשיר שמשנה את כל מה שידעתן על רענון ומיצוק עור הפנים

בשיתוף פרמייר
תמונות הזדהות של חיילים שהופיעו בעמוד הפייסבוק גם אני עם דוד הנחלאווי. אפריל 2014. עמוד הפייסבוק "גם אני עם דוד הנחלאווי", אתר רשמי
מתוך עמוד הפייסבוק "גם אני עם דוד הנחלאווי"/אתר רשמי, עמוד הפייסבוק "גם אני עם דוד הנחלאווי"

קצינים בכירים בצה"ל קיבלו בהפתעה רבה את היקף המחאה האינטרנטית, שטרם נראתה כמותה. הם טענו כי על אף הבלבול שנוצר בין המעשים שבגינם נידון החייל למאסר, לבין התיעוד בחברון, יש להתייחס בכובד ראש למחאה כתופעה. נציב קבילות החיילים, אלוף (במיל') יצחק בריק, עסק בשימוש באינטרנט בצה"ל בדוח שפרסם ב-2013, ובו כתב כי אין כיום דרכים יעילות להתמודד עם בעיות שמעלים חיילים בפייסבוק.

"זה ביזיון שבצבא תמיד עסוקים בלרצות את דעת הקהל העולמית על חשבון הגב של החיילים", אמר ל', לוחם ביחידה מובחרת שהביע תמיכה ב"דוד הנחלאווי". "אנחנו מבינים שהוא לא נשפט בגלל זה, אבל מה שהוא עשה בחברון היה עושה כל לוחם אחר, זה מה שאומרים לנו לעשות. כבר לא מגבים אותנו על זה, וכולם מדברים על זה אצלנו". לדברי ל', המפקדים בצה"ל לא מבינים את חשיבותה של הרשת החברתית מבחינת החיילים. "אנחנו עושים הכול בפייסבוק, אפילו צורכים חדשות, מעבר לשמירה על קשר. במקום להפגין, מעלים פוסט. המפקדים מנותקים מהפייסבוק".

מה עושים בצבאות אחרים?

דובר צה"ל, תת-אלוף מוטי אלמוז, התייחס היום לנושא. "צה"ל מפקד על חייליו באמצעות המפקדים. אין דבר כזה מחאה בפייסבוק, ומחאה היא לא מושג צבאי", אמר. "צה"ל מפקד על חייליו באמצעות מגע ישיר, בשיחה בין מפקד ופקוד. לא נכון לעסוק בסוגיות האלה הרשת באמצעות מחאה בפייסבוק, גם אם היא סוחפת הרבה אנשים. מפקד אוגדת יו"ש וחטיבת הנח"ל הורו למפקדי היחידות להסביר לחיילים את האירועים ואת המסקנות. רק כך אנו יודעים לעשות זאת וכך נכון לעשות". לעניין הטענות עצמן של אלפי הלוחמים, אמר: "אני לא מכיר תחושה (בקרב החיילים) שנוטשים אותם בשטח. המפקדים נמצאים עם חייליהם בפעילות המבצעית ומכירים את הבעיות המבצעיות בהקשרים הללו. הנושאים הללו מטופלים רק בציר הפיקודי".

חיילים של צבא ארה"ב חותמים על מדים חדשים בבסיס הצבא בג'ורג'יה, פברואר 2005. Photo by Erik S. Lesser, GettyImages
חיילים חדשים בצבא ארה"ב/GettyImages, Photo by Erik S. Lesser

"האנונימיות החלקית שיש בפייסבוק מאפשרת לחיילים להביע תסכול", הסביר ד"ר מייק דהאן, חוקר אינטרנט ממכללת ספיר. "זה כבר לא משנה שהתנהלות שלומיאלית של דובר צה"ל גרמה לחוסר הבנה ומחאה שהבסיס שלה מוטעה. היום, זו הדרך של החיילים להוציא את הקיטור שלהם".

להערכתו של דהאן, "התופעה הזו תלך ותתרחב. היא לא תיעלם, אלא אם הצבא ישנה את המדיניות של הלוחמים ברשת". דהאן ציין את צבא בריטניה ארצות הברית כדוגמה להתנהלות שונה. "בצבא הבריטי הקימו אתר חברתי ברשת הפנימית של הצבא תוך איסור מוחלט להשתמש באתרים חברתיים ברשת החיצונית", אמר. לדבריו, גם בצבא האמריקני נוקטים מדיניות ברורה לגבי השימוש של חיילים ברשת בתחום החברתי והפוליטי. "יש מדינות נוספות שאוסרות על החיילים שלהם להשתמש ברשת, מעניין יהיה לראות כיצד צה"ל יגיב לתופעה הזו", סיכם.

לפניות לכתב אמיר בוחבוט: amirbohbot@walla.com

תמונות הזדהות של חיילים שהופיעו בעמוד הפייסבוק גם אני עם דוד הנחלאווי. אפריל 2014. עמוד הפייסבוק "גם אני עם דוד הנחלאווי", אתר רשמי
מתוך דף הפייסבוק "גם אני עם דוד הנחלאווי"/אתר רשמי, עמוד הפייסבוק "גם אני עם דוד הנחלאווי"
עמוד הפייסבוק " גם אני עם דוד הנחלאווי" . אפריל 2014. מתוך עמוד הפייסק "גם אני עם דוד הנחלאווי", אתר רשמי
מתוך דף הפייסבוק "גם אני עם דוד הנחלאווי"/אתר רשמי, מתוך עמוד הפייסק "גם אני עם דוד הנחלאווי"
תמונות הזדהות של חיילים שהופיעו בעמוד הפייסבוק גם אני עם דוד הנחלאווי. אפריל 2014. מתוך עמוד הפייסק "גם אני עם דוד הנחלאווי", אתר רשמי
מתוך דף הפייסבוק "גם אני עם דוד הנחלאווי"/אתר רשמי, מתוך עמוד הפייסק "גם אני עם דוד הנחלאווי"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully