וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ויזה תמורת שלום

30.4.2014 / 12:01

פעם אחר פעם מתרצת וושינגטון את הימנעותה ממתן אשרות כניסה לישראלים בצורה נדיבה יותר באמתלות שונות: חשש מריגול, או החמרה במדיניות ההגירה. הסיבה האמתית היא מדינית

ארוחות ערב רשמיות וערבי אירוח הם שיגרת עבודתו של שגריר. בשלהי שנת 2003, אירחנו רעייתי ואני במעון השגריר בוושינגטון את ג'ורג טנט , שהיה אז ראש ה-CIA - סוכנות הביון של ארה"ב. לאחר המנה העיקרית וכמה כוסות יין, ניסה רב-המרגלים, בעדינות ובתחכום, "לחלץ" ממני הודאה כי ישראל אוספת מידע מודיעיני על ארצות הברית.

"הרי כל המדינות עושות את זה", הוא הדגיש, וזו הנורמה הבינלאומית גם בין בעלות ברית. למרבה הצער, הכחשותיי הנמרצות והתקיפות לא השפיעו, ככל הנראה, לא על טנט, ולא על שאר מערכות הביון האמריקני כולל ה-FBI , האמון בין היתר על מניעת הריגול הנגדי בארצות הברית. מאז פרשת פולארד המצערת, ישראל התנצלה באופן רשמי והתחייבה לא לרגל יותר אחר ארצות הברית, אך החשד האמריקני בישראל לא התפוגג, ומדי פעם, מתגלעים סממני חשדנות כמו בפרשת AIPAC ולארי פרנקלין בשנת 2005. חשדנות זאת נובעת מקיבעון מחשבתי, אי הבנה וחוסר אמון מתמשך.

מנוף מדיני

מאכזב לשמוע בימים האחרונים את התירוצים אותם גייסה הביורוקרטיה האמריקנית למנוע מתן פטור מוויזות כניסה לארצות הברית עבור ישראלים. הטענה כי פטור מוויזות למבקרים ישראליים בארצות הברית יקל על ישראל לרגל שם, היא מופרכת, בלתי מתקבלת על הדעת, ואפילו מעליבה.

לכל הטורים של דני אילון בוואלה! דעות

ישראל לא מרגלת אחר ארה"ב לא רק בגלל הבטחותיה לא לרגל אלא בעיקר האינטרס הישראלי להמשך שיתוף הפעולה הביטחוני והמודיעיני עם ארצות הברית. שיתוף הפעולה הוא כל כך עמוק ורחב, שישראל לא תסכן אותו עבור השגת מידע בשוליים. הנזק במקרה כזה יעלה על התועלת. לו ישראל הייתה שוקלת חלילה לרגל, הרי שעומדים לרשותה אמצעים טכנולוגיים מפותחים הרבה יותר מריגול בוסרי ולא מתוחכם כמו שימוש בתיירים ישראלים.

נימוק ה"ריגול" למניעת מתן הפטור מוויזות הוא רק האחרון בסדרת נימוקים תמוהים כמו הנימוק הטכני של עלייה באחוזי סירוב הוויזות לישראלים, שהוכפל בשנה האחרונה באופן יזום על ידי האגף הקונסולרי במחלקת המדינה האמריקנית. שלל הנימוקים הנשלפים ביצירתיות הולכת וגוברת אולי מצביעים על כך שיש סיבה אחרת, עמוקה יותר, לסירוב האמריקני להעניק לישראלים פטור מוויזות, והיא החמרה גורפת במדיניות הכניסה לארצות הברית לאחר 11 בספטמבר. אולם הסיבה האמתית היא כנראה מדינית-פוליטית. הממשל האמריקני הנוכחי, כמו גם ממשלים קודמים לפניו, שומרים את הפטור מוויזות כמנוף או כתמורה מדינית להמתקת החלטות מדיניות קשות המצופות מישראל מול הפלסטינים בעתיד.

הכותב שימש כשגריר ישראל בוושינגטון, חבר כנסת וסגן שר החוץ

מעוניינים לפרסם מאמר במדור הדעות? כתבו לנו למייל op-ed@walla.net.il

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully