וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסיפור המוזר של אהוד ברק ומכונת התעמולה הרוסית

28.4.2014 / 19:49

ראיון שהעניק שר הביטחון לשעבר לרשת RT הפיק אמירות מסקרנות, בהן מחמאות חסרות תקדים לפוטין, והאשמת אוקראינה במשבר בקרים. העובדה שהשיחה נערכה בקזחסטן השפיעה, אולי, על רוח הדברים

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אהוד ברק עם המראיינת אוקסנה בויקו, בראיון ששודר אתמול/מערכת וואלה!, צילום מסך

מפגש מסקרן במיוחד התקיים לאחרונה בין שר הביטחון לשעבר אהוד ברק, לבין עיתונאית בכירה מערוץ החדשות הרוסי RT, שופר התעמולה של ולדימיר פוטין.

ברק התראיין לאוקסנה בויקו בשבוע שעבר במשרדי "סמרוק קזינה", חברת האחזקות הממשלתית של קזחסטן. שר הביטחון לשעבר מגיע מדי פעם לפעם לקזחסטן, מטעם חברת הייעוץ שבבעלותו, הייפריון, אך ההיקף המלא של פעילותו במדינה אינו ידוע. בחודש פברואר פורסם בוואלה! חדשות כי ברק בא לארמונו של הנשיא נורסולטן נאזארבייב בבירה אסטנה, ושוחח עמו בנושא "שיתופי פעולה כלכליים".

נראה היה ששני הצדדים בריאיון לא היו כנים לחלוטין זה עם זה. המראיינת שיננה בפני ברק דברי תעמולה מדף המסרים של הקרמלין, ואילו המרואיין השמיע אמירות מסוימות, שקשה להאמין שמשקפות לחלוטין את דעתו.

בין היתר, ברק מתח ביקורת על ממשל אובמה, והחמיא דווקא לממשל הרוסי. הוא הטיל על אוקראינה את האחריות לפרוץ המשבר האזורי שהתלקח עם סיפוח חצי האי קרים, וכשהתבקש להביע את דעתו על יחסי החוץ של ישראל, אמר כי ארה"ב מדינה חזקה מדי מכדי להזדקק לתמיכתה הסמלית של ישראל הקטנה.

ברק אמר לבת שיחו כי "פוטין הוא אחד המנהיגים הפתוחים והנורמליים ביותר שהיו לרוסיה ב-500 השנים האחרונות". הוא הדגיש את יחסו הטוב של הנשיא הרוסי ליהודים, ואמר כי בהשוואה למנהיגים קודמים, פוטין הוא "הכי נורמלי ופתוח, ומחזיק בגישה אינטואיטיבית". הוא ציין לטובה גם את המדינה המארחת קזחסטן, ואמר: "זו מדינה מוסלמית, אך סובלנית ופתוחה באופן יוצא דופן".

שר הביטחון אהוד ברק עם ראש ממשלת רוסיה ולדימיר פוטין – סוצ'י, ספטמבר 2010. GettyImages
ברק ופוטין, אז ראש הממשלה הרוסי, בסוצ'י ב-2010/GettyImages

המראיינת החמיאה בשיחה לברק, והשוותה אותו לנשיא פוטין. "אתה מדבר כמוהו", התמוגגה פעמיים במהלך הריאיון, שנמשך כחצי שעה. בסיום השיחה אמרה בויקו (ששתיים מעמיתותיה התפטרו במחאה על האופי המערכתי של הרשת): "הנה הוכחה לחופש הדיבור ברוסיה - אני צריכה לקטוע את דברייך, דווקא בזמן שאתה אומר דברים יפים על פוטין".

שר הביטחון לשעבר אמר למראיינת בקזחסטן כי גורמים בעמדות בכירות במוסקבה "תמיד אמרו לו שהם לא רוצים להתמודד עם בעלות הברית של רוסיה באופן שבו ארה"ב נהגה במובארק". לדבריו, "פוטין אינו מרשה למצב לצאת משליטה, והנשיא הרוסי, לדברי ברק, "מתנהג בצורה אחראית ביותר בנוגע למשברים בסוריה ובאיראן". "אני לא רוצה להיכנס לפרטים", ציין.

נקודה אחת עוררה מחלוקת בראיון כאשר בויקו הטילה ספק בטענות לפיהן המשטר הסורי עשה שימוש בנשק כימי. "מר ברק - ואתה יודע את זה יותר ממני – יש חילוקי דעות באשר לשאלה מי באמת השתמש בנשק הזה", אמרה. ברק השיב לה בהחלטיות כי "חילוקי הדעות קיימים רק בתקשורת", והבהיר כי "שירותי המודיעין של כל בירות העולם יודעים שאסד אחראי לכך".

לצפייה בריאיון המלא:

בהמשך הריאיון, ברק שב לצדד בעמדת הצד הרוסי, כאשר הטיל על אוקראינה את האחריות לפרוץ המשבר המתחולל בה בחודשים האחרונים. לדבריו, "הבעיות החלו עם האוקראינים עצמם. אין להם מסורת ארוכה של עצמאות. יש שם צדדים קיצוניים, וזה גורם לבעלי הברית שלהם להקצין".

ברק התבקש להשמיע את דעתו על הביקורת שהטיחה ארה"ב בישראל, אחרי היעדרות המשלחת באו"ם מההצבעה שגינתה את רוסיה בעקבות הפלישה לחצי האי קרים. "ישראל מבינה שהעולם מסובך יותר ממה שהוא נראה. זה לא קל לא-לחבור לאמריקה. אך ישראל היא מדינה קטנה, ועליה להתחשב בהרבה אינטרסים. ארה"ב חזקה, היא לא זקוקה באמת לתמיכה של ישראל בהצבעה. זה יותר עניין סמלי".

"אני מכיר את אובמה", אמר ברק. "הוא אדם חכם מאוד ויש לו כוונות טובות (...) אבל כאשר מנהיגים ניגשים לטפל במשבר כזה, עליהם להיות מציאותיים מאוד לגבי מה שניתן להשיג, וגם לגבי מה שלא ניתן להשיג. צריך להבין את הצד השני, ולדעת שיש מקום ליותר מהשקפה אחת".

"מר ברק, כעת אתה נשמע אפילו עוד יותר כמו הנשיא פוטין", ציינה המראיינת בתגובה.

uriah_c@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully