וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החוקרת שעוררה תדהמה אושפזה במחלקה פסיכיאטרית

ד"ר הרוקו אובוקטה גילתה שיטה חדשה לגידול תאי גזע - וגרמה מבוכת ענק לממשלת יפן כשהתברר שזייפה את מחקריה. מצבה אינו ברור. היא אמורה לדבר לראשונה ביום רביעי

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

(בסרטון: הגילוי המקורי שעורר סערה בתחילת השנה)

חוקרת צעירה מיפן העומדת במרכז שערורייה המסעירה את עולם המדע בגין האשמות בזיוף מחקריה, התאשפזה בבית חולים בשל מה שהוגדר "הדרדרות במצבה הנפשי". לא ידוע היכן היא שוהה ומה מצבה המדויק.

העיתון "ג'פאן טיימס" מדווח כי ד"ר הרוקו אובוקטה, בת 30, אמורה למסור הצהרה לתקשורת ביום רביעי, בפעם הראשונה מאז התפוצצה הפרשה בשבוע שעבר. עורכי דינה הביעו תקווה כי היא תהיה כשירה לדבר, וביקשו מהתקשורת להתחשב "במצב העדין".

היא עמדה בראש צוות עתיר משאבים מהמכון היוקרתי "ריקן" לביולוגיה התפתחותית, שפיתח טכניקה חדשה לייצור תאי גזע, עם יכולת להפוך לתאים בכל רקמה בגוף האדם. בחודש ינואר השנה, פרסם כתב העת הידוע Nature את תמצית המחקר. הממצאים התקבלו בסערה ברחבי הקהילה המדעית, בשל האפשרות כי תאי הגזע הללו יהיו מסוגלים לחדש ולשקם איברים פגועים בגוף האדם, בצורה בטוחה, זולה ואפילו אתית יותר מזו הקיימת כיום.

חדשות נוספות מרחבי העולם
התמונה והסערה: נערה בביקיני "מדגמנת" עם כריש מת
הנשיא בוש מגלה: "פוטין השפיל את הכלב הקטן שלי"
זוועה במים: כריש טרף שחיינית - וצלל איתה למעמקים

מחקר תאי גזע שנעשה בראשות ד"ר הרוקו אובוקטה ממרכז ריקן לביולוגיה התפתחותית, יפן – 2014. AP
מנהלי המכון מתנצלים בפני הציבור, בשבוע שעבר/AP

כדי לפתח את תאי הגזע, ד"ר אובוקטה השתמשה בתאי דם של עכברים. היא טענה כי גילתה שטבילת התאים ברמות שונות של חומצה גורמת להם טראומה, ומאלצת אותם להפוך לתאי גזע. לכאורה, זו שיטה מוסרית או מהירה יותר מאשר שאר השיטות הקיימת ליצירת תאי גזע - שיבוט או ההליך הסבוך יותר בו מעכבים את התמיינותם של התאים.

אלא שבחודשים שחלפו מאז, עלו ספקות בנוגע למהימנות המחקר. לפני שבוע, נחשף כי חלקים גדולים מהמחקר התבססו על מידע שגוי. כמה מהחוקרים שהיו חתומים כמבקרים על המחקר החלו להתנער ממנו, ואמרו כי בבחינה מחודשת, התחוור להם שאין כל דרך לשחזר את ניסויי המעבדה שעשתה ד"ר אובוקטה.

בשבוע שעבר, מכון ריקן הודיע לממשלת יפן כי חקירה פנימית העלתה שחלק מהנתונים היו מזויפים, ונועדו לשפר את תוצאות המחקר. ההודעה נמסרה לאחר מכן לציבור, במסיבת עיתונאים בטוקיו בה התנצלו מנהלי המכון וקדו בפנים חתומות. ד"ר אובוקטה טענה כי הטעויות נעשו בשוגג, ואמרה כי בכוונתה לערער על הקביעה כי עברה על חוקי האתיקה המקצועיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully