וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנסיך הזהוב של הימין מתרסק אחרי שקרא לגרש מרוקאים

23.3.2014 / 13:52

מנהיג "מפלגת החירות" של הולנד, חירט וילדרס, אמר לתומכיו ש"יטפל" ביוצאי מרוקו במדינה. הציבור מגיב בזעם ובכירי מפלגתו מתפטרים בזה אחר זה. הוא מסרב להתנצל

חירט וילדרס. 2012. AP
מפלגתו התרסקה כבר ב-2012 ואיבדה מחצית מכוחה. חירט וילדרס/AP

מנהיג הימין הקיצוני בהולנד, חירט וילדרס, צולל בסקרים, אחרי שנשא נאום גזעני בגנות אזרחי המדינה שהגיעו ממרוקו ואת צאצאיהם. ברקע הסערה ציבורית במדינה, לפחות שישה מבכירי מפלגתו של וילדרס, "מפלגת החירות", התפטרו ממנה.

ביום רביעי נאם וילדרס בהאג בתום מערכת בחירות מקומיות, ושאל את תומכיו: "האם אתם רוצים יותר מרוקאים בעיר הזו ובהולנד בכלל?". הקהל שאג בתשובה: "פחות, פחות, פחות!". וילדרס ענה: "נטפל בזה".

דבריו גררו ביקורת חריפה ביותר, ואלפי אזרחים התלוננו בפני הממשלה. וילדרס אמר אתמול (שבת) כי הוא אינו מתחרט על דבריו, משום שלא הפר את החוק נגד גזענות. "אין בכוונתי להתנצל בפני איש", הצהיר, "דיברתי אמת".

מסקר של רשות השידור ההולנדית עולה כי 64% מהציבור חשבו כי הדברים "אינם מקובלים", אך היתר הסכימו עם תוכן הנאום. 85% ממצביעיו של וילדרס אמרו כי הם עדיין תומכים בו כראש המפלגה. עם זאת, רבע מ-1,200 נשאלים בקרב מצביעי המפלגה, אמרו כי דבריו חצו את הגבול.

וילדרס ב-2010: להקים מדינה פלסטינית - בשטח ירדן

נשים ממוצא מרוקני מפגינות נגד חירט וילדרס. אמסטרדם, 22 במרץ 2014. רויטרס
נשים יוצאות מרוקו מפגינות נגד וילדרס באמסטרדם, אתמול/רויטרס

בהולנד, מדינה של 17 מיליון בני אדם, יש 350 אלף יוצאי מרוקו. המהגרים באמסטרדם, בהובלת צעירים שהוריהם באו למדינה ממרוקו, פתחו בסוף השבוע בקמפיין נגד וילדרס ונגד מפלגתו, תחת הכותרת "נולדנו כאן". הם פרסמו ברשתות החברתיות תמונות שלהם מנופפים בדרכוניהם ההולנדים.

מצבו של וילדרס נמצא בירידה משמעותית: לפי שני סקרים שנערכו בהפרש של שבוע, "מפלגת החירות" מאבדת חמישה מושבים בפרלמנט. כיום יש לה 12 מושבים מתוך 150, והסקרים העדכניים מציבים אותה במקום השלישי בבחירות פוטנציאליות, מאחורי הסוציאליסטים ומאחורי המרכז-דמוקרטיים.

וילדרס, המכונה "מוצרט" או "הנסיך הצעיר" בשל שערו השופע, מייצג את הימין הקיצוני החדש באירופה. הוא נודע בהתבטאויות פופוליסטיות נגד האיסלאם ונגד מהגרים - קבוצות אוכלוסייה שלטענתו מעודדות עוני וגוררות מעשי אלימות כלפי נשים, קשישים והומוסקסואלים. הוא מתנגד קולני לאיחוד האירופי ותומך מובהק של ישראל. ב-2010 הוא ביקר בישראל בהזמנת ח"כ אריה אלדד, וקרא להקים מדינה פלסטינית בשטח ירדן.

במערכת הבחירות ב-2012 איבדה מפלגתו של מחצית מכוחה. האתגר הבא העומד בפניו הוא הבחירות לפרלמנט האירופי, שיתקיימו בחודש מאי. וילדרס מתמודד ב"רשימה מאוחדת רעיונית", אך לא בסיעה משותפת, עם מפלגת "החזית הלאומית" של מארין לה פן מצרפת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully