וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לייעל, לא לסגור

עו"ד מג'די חלבי

20.3.2014 / 11:24

סגירת רשות השידור תפגע בשיח התקשורתי הליברלי בישראל. בתרבות הרייטינג של הערוצים האחרים, לא יהיה ביטוי לכלל הקבוצות באוכלוסייה כפי שהיה בשידורים מרוממה

אין ספק שכאשר מישהו מציע לבטל את אגרת רשות השידור, הוא יתקבל בברכה ואהדה ותהיה הסכמה רחבה גם לכל מילה או הצעה שתבוא אחרי המשפט המהדהד "נבטל את אגרת רשות השידור". זו בדיוק היתה כוונתו של השר הממונה על ביצוע חוק רשות השידור גלעד ארדן, אשר זכה לתמיכת שר האוצר, שגדל ועשה קריירה ברשות השידור. אותו השר שהכריז על מות רשות השידור הוא בעצמו ראש מפלגה "טרנדית" שיכולה להיעלם, כמו מפלגות אחרות שעלו באותה דרך.

כמי שרכש את מקצוע העיתונות ברשות השידור, כואב וחורה לי העליהום הזה. הרשות היא גוף גדול, ואולי יש לו מחלות, ואולי היו בעיות בהתנהלותו, אולם הרשות זהו הגוף הממלכתי היחיד שמשקף בשידוריו את כל גווני הקשת הפוליטית ואת כל קבוצות האוכלוסייה במדינת ישראל - מן המיעוט הערבי, עבור בציבור החרדי, דרך האתיופים וחובשי הכיפות, וכלה בציבור יוצאי ברית המועצות לשעבר.

על כן, אין מקום להתעלל בעובדי הרשות כדי לזכות בכותרות במהדורות החדשות ובעיתונים. המלצות ועדת לנדס נכתבו עוד לפני שנכתב הדוח עצמו, כי השר הממונה רצה לרכוב ככל הנראה על גלי האהדה של הציבור כפי שעשה קודמו בתפקיד - משה כחלון. אלא שהשר הקודם עשה דברים אמיתיים ומתוך ראיה חברתית, ולא מתוך פופוליזם וניסיון לזכות לכותרות במסגרת מאבקו על ראשות הליכוד.

לא להפוך לשופר בידי השלטון

בעידן התחרות והרייטינג, קל מאוד לצאת נגד השידור הציבורי, במיוחד שרשות השידור אינה יכולה ועל פי החוק להפיק פרסומות כמו ערוץ 2 או 10 אלא מחויבת לשידור ציבורי הוגן אשר ממומן מכספי הציבור עצמו - דבר רצוי כשלעצמו רצוי. אלא שאותם פוליטיקאים בכל ממשלות ישראל הפכו את רשות השידור לכלי בידיהם, וכעת הם עצמם רוצים לסגור את הרשות, ולהקים מנהלת חדשה שתמומן מכספי המדינה. השאלה הגדולה נותרה היא איזה אגרה חדשה תוטל? האם זו תהיה אגרת מנהלת, או אגרת לנדס או אגרת לפיד?

גוף שידור ציבורי וכנהוג בכל העולם המערבי ממומן על ידי הציבור ולא הממשלה, כדי למנוע לחץ על השידור הציבורי שלא יהפוך לשופר השלטון כפי שנהוג ברוסיה או במדינות העולם השלישי. גם אם נדרשת התייעלות, רשות השידור חייבת להמשיך ולהתקיים, שכן אין בעוד כלי תקשורת בארץ עובדים מסורים כל כך וכן ייצוג הולם לכל קבוצות האוכלוסייה.

אין ספק שמישהו בממשלה רוצה לרכוב על גל ביטול האגרה וסגירת הרשות על גבם של עובדים ועיתונאים מעולים ומסורים. אם באמת רוצים לעשות שינוי, חייבים להתייעל, להשקיע בהפקות מקור ולשמור על השידור הציבורי מכל משמר תוך מחשבה על הורדת שיעור האגרה, אולם לא לבטל את חוק רשות השידור הקיים.

הכותב הוא עיתונאי ופרשן בכלי תקשורת בעולם הערבי

מעוניינים לפרסם מאמר במדור הדעות? כתבו לנו למייל op-ed@walla.net.il

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully