וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרב לאו לחולדאי: אל תמכור השבת תמורת נזיד עדשים

רבה הראשי של תל אביב-יפו פנה לראש העיר בעקבות ההחלטה להתיר פתיחה של עסקים בשבת וחג. "חשבו על בעלי המכולות שפרנסתם מקופחת", ביקש. "הופכים את עם הספר לעם של תגרנים"

הרב לאו - יומה התשיעי של הצעדה- עצרת בכיכר רבין יולי 2010. נמרוד סונדרס
"חורג אני ממנהגי כי זעקת השבת פורצת מקירות לבי ואיני יכול להחריש". הרב לאו/נמרוד סונדרס

הרב הראשי של תל אביב-יפו, ישראל מאיר לאו, פנה לראש העיר רון חולדאי וביקש ממנו שלא לאפשר את פתיחתם של בתי עסק בשבת ובחג. הפנייה באה בעקבות החלטה שקיבלה בתחילת החודש הנהלת העירייה לתיקון חוק העזר העירוני, אשר מתירה את פעילותם של רשתות מזון, פיצוציות ומתחמי בילוי. התיקון נבע מדרישת בג"ץ לקבל הבהרות מהעירייה מדוע אינה אוכפת את סגירתם של עסקים בשבת ובחג, כמתחייב בחוק.

"מעולם לא פניתי אליך בבקשה כלשהי", כתב הרב לאו, שכיהן בעבר כרב הראשי לישראל. "חורג אני ממנהגי כי זעקת השבת פורצת מקירות לבי ואיני יכול להחריש. הנני מקווה כי תגער בהמון טרדותיך ותקרא את מכתבי בתשומת הלב הראויה.

הרב לאו הגדיר את המהלך "פריצת דפוס חיים של העיר מאז ייסודה לפני 105 שנים", והציג לחולדאי הציג חמש מעלות וסגולות של השבת כיום מנוחה, שלדבריו "העניקו לה את כרטיס הביקור ותעודת הזהות הלאומית במרוצת הדורות. רבים מבני עמנו מסרו את נפשם על קדושת השבת, וערך שראוי למות למענו, ראוי בוודאי גם לחיות עבורו". הוא ציין כי גם "במדינות המתוקנות ביותר, פתוחים בתי העסק שישה ימים בשבוע בלבד, והמרוץ אחר הכסף נעצר ליום אחד מדי שבוע".

עוד בוואלה! חדשות:
אבו מאזן לאובמה: על נתניהו לשחרר את יתר האסירים
שליח וואלה! חדשות למלזיה מדווח: ברחובות מתפללים לנס
תעלומה: לאן נעלם אחד האנשים המרכזיים בשוק האפור?

"דיזנגוף לא היה שומר מצוות"

"בתי מסחר פתוחים 365 ימים בשנה הופכים את עם הספר לעם של תגרנים שכל חייהם מהווים מרוץ בלתי נלאה אחר הכסף", הוסיף רבה הראשי של העיר. "מה מונח על כף המאזניים השנייה? בתי מסחר ורשתות שיווק חיללו קדושת השבת, עברו על חוק שעות עבודה ומנוחה וזלזלו בחוק העזר העירוני. האם ראויים הם לפרס?! האם יהיה חוטא – נשכר?! בידך הדבר. אל תאפשר מכירת ערכי השבת בתמורה לנזיד עדשים".

רון חולדאי. ניר פקין
"החלטה היסטורית והרת גורל". חולדאי/ניר פקין

הרב לאו כתב עוד כי ההחלטה שבידי חולדאי היא "היסטורית והרת גורל" וכי "פתיחת בתי העסק תגרום לא רק לחילול השבת אלא אף לביטולה, חלילה. אנא, חשבו גם על בעלי המכולות הקטנות שפרנסתם מקופחת כליל כאשר מחללי השבת מספקים את מצרכי המזון בימי שבת וחג. חשבו גם על היהודים הרבים שהינם שומרי שבת ומועד ולא יוכלו לעבוד במאות העסקים שייפתחו בשבת. זו אפליה חמורה והדרת הציבור הדתי מהשתלבות במעגל התעסוקה. מאידך, לבי נתון לאלפי הילדים הנאלצים להיפרד מאבא ואמא ביום החופשי מבית הספר בשבתות ובחגים, כי ההורים הולכים לעבודה למלא את כיסיהם של בעלי המרכולים, במקום לשהות בזמן איכות עם ילדיהם".

בסיום מכתבו ציין הרב לאו כי גם ראשוני העיר הקפידו על אי-חילול שבת בפרהסיה, ובהם ראש העיר הראשון: "דיזנגוף לא היה שומר מצוות, כמוהו הוגה הדעות הנודע אחד העם שכותב: 'יותר משישראל שמרו את השבת, שמרה השבת על ישראל'. כזו הייתה העיר העברית הראשונה, ובכך שימשה חיל חלוץ לערים רבות בישראל. אנא, שיתו לבכם לדברים ואל תתנו יד להרס השבת והמועדים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully