וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"המערכת החורפית האחרונה במרץ": הדרום שבר שיא

70 מילימטרים בבאר שבע, בסדום 16 ובאילת 14 - פי 4.5 מהממוצע הרב-שנתי לחודש - בשלושה ימים בלבד. גם בשאר הארץ ירדו משקעים, כשהשיאן: ראש צורים עם 138. הכנרת עלתה במעט

אסף יגבס

(צפו: השיטפון מגיע לנחל צין בסוף השבוע)

המערכת החורפית בשבוע האחרון היתה כנראה אקורד הסיום של חורף לא שגרתי, שהתחיל עם סערה קיצונית, המשיך עם שלושה חודשי יובש ונגמר עם "פיצוי" של גשמים שהחלו לרדת ביום רביעי שעבר ועד שישי. אנחנו רק באמצע החודש, אך כבר עכשיו ברור כי פרק הגשמים בשבוע שעבר היה אחד מהנדיבים שנראו כאן בשנים האחרונות, יחסית לחודש מרץ. בשירות המטאורולוגי ציינו כי כמות המשקעים שירדה בימים האחרונים הגיעה כמעט לממוצע לחודש כולו.

מנתוני השירות המטאורולוגי עולה, שגשמים ירדו בכל הארץ בכמויות מרשימות, במיוחד בדרום הארץ, שם בכמה מקומות ירדו בתוך שלושה ימים משקעים שעלו על הממוצע לחודש מרץ בכללו. עד כה, ירדו באזור הדרום משקעים הגבוהים מהממוצע לעונה.

עוד כותרת בוואלה! חדשות:
מלזיה פרסמה מפות חדשות של נתיב המטוס הנעלם
פרשת סחיטה: עבריין בכיר ופרקליט מוכר נחקרו
מקרה נדיר של הדבקה ב-HIV בין בנות זוג

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

כך למשל, בבאר שבע ירדו 70 מילימטרים של משקעים, זאת לעומת ממוצע חודשי שעומד על 29 מילימטרים בלבד; בסדום ירדו במערכת האחרונה 16 מילימטרים לעומת שבעה מילימטרים בממוצע למרץ; ובאילת ירדו מאז יום רביעי 14 מילימטרים של גשם לעומת ממוצע של שלושה בלבד בחודש מרץ – למעלה מפי 4.5 מהממוצע הרב-שנתי. כך למשל, בחודש מרץ אשתקד לא ירדה טיפת גשם אחת בעיר הנופש הדרומית.

שיאן הגשמים: ראש צורים עם 138 מילימטרים

גם במישור החוף וערי המרכז כמות המשקעים היתה נדיבה למדי, ונחשבת לחריגה: 106 מילימטרים של משקעים ירדו בתל אביב מאז יום רביעי; בחפץ חיים שליד גדרה נמדדו 129 מילימטרים; ובירושלים נרשמה כמות יפה של גשמים - 107 מילימטרים. שיאן המשקעים של חודש מרץ היא ההתנחלות ראש צורים שמדרום לבית לחם עם 138 מילימטרים של גשמים שנמדדו שם – כמעט פי שניים מהממוצע הרב-שנתי באזור.

כאמור, מערכת הגשמים האחרונה פקדה את הארץ כולה, כשגם בצפון ירדו משקעים רבים: 90 מילימטרים נמדדו בצפת במערכת הגשמים האחרונה; 45 בחיפה; ו-121 מילימטרים של גשם נרשמו בגמלא שבדרום רמת הגולן. מדובר בנתונים הגבוהים מהממוצע הרב-שנתי לחודש מרץ.

הכנרת לא נהנתה מהגשמים

כמויות הגשמים הנדיבות מגיעות אחרי כשלושה חודשים יבשים יחסית, בהם ירדו כמויות מעטות מאוד של משקעים. בשל היובש, מרבית המשקעים שירדו במערכת האחרונה נספגו באדמה ולא זרמו בנחלים לאגני ההיקוות שלהם. התוצאה היא מפלס הכנרת שעלה בצורה בינונית למדי עד כה בחודש הנוכחי - תשעה סנטימטרים בלבד. עם זאת, עדיין מדור בעלייה מרשימה לעומת חודש פברואר, אז עלה מפלס הכנרת בשני סנטימטרים בלבד. ועדיין מדובר בנתון מדאיג, שכן בתקופה המקבילה אשתקד, עלה המפלס ב-14 סנטימטרים.

מפלס הכנרת עולה מהגשמים. ג'יליס
מפלס האגם עלה בתשעה סנטימטרים בלבד החודש. הכנרת/ג'יליס

"מבחינת הממוצע לחודש מרץ – בינתיים בדרום המשקעים הם מעל הממוצע, וכך גם במרכז, כשהצפון קרוב לממוצע", הסביר לוואלה! חדשות מנהל אגף אקלים בשירות המטאורולוגי, ד"ר עמוס פורת, "אם יהיה עוד אירוע חורפי אז זה יהיה בהחלט מרץ גשום". עם זאת, ד"ר פורת מעריך שבימים הקרובים לא תיכנס מערכת חורפית רצינית נוספת לאזורנו, "אבל את הדברים האלו קשה לדעת", הוא הוסיף.

"חורף לא שגרתי"

למרות הגשמים הרבים שירדו בשבוע האחרון, התמונה הכללית של החורף השנה נותרה עגומה. "הגשמים האחרונים מאוד יפים וטוב שהם הגיעו, אבל זה עדיין לא מכסה את הגירעון בצפון", הסביר ד"ר פורת, "אנחנו עומדים שם על כמויות של 40%-70% מהממוצע השנתי, שזה מה שצריך לרדת. במרכז המצב יותר טוב, כשאנחנו בסביבות 70-80% מהממוצע".

"הייתי מגדיר את החורף הזה כחורף לא שגרתי במהות שלו", ציין ד"ר פורת. "חורף שמורכב מתופעות קיצוניות - מצד אחד אירוע של סערה ברמה ממש חריגה בדצמבר, מצד שני כמויות גשם מועטות באופן חסר תקדים דווקא בחלק העיקרי של החורף בחודשים שלאחר מכן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully