נושאים חמים

פוטין ממשיך לחנוק את כלי התקשורת המתנגדים למרותו

הממשלה פיטרה את גלינה טימצ'נקו, עורכת האתר הפופולרי Lenta.ru, אחרי ראיון עם מנהיג הימין הקיצוני בקייב. עשרות העובדים פרסמו מכתב פתוח: "בקרוב לא יהיה מה לקרוא"

הודעת האתר "לנטה" על פיטורי העורכת גלינה טימצ'נקו. מרץ 2014 (צילום מסך)
האתר פרסם הודעה על פיטורי העורכת, אחרי ראיון עם מנהיג הימין הקיצוני באוקראינה

העורכת הראשית של אחד מאתרי החדשות הפופולריים ביותר ברוסיה הודחה מתפקידה, והוחלפה בעיתונאי המקורב לנשיא ולדימיר פוטין. גלינה טימצ'נקו, עורכת האתר Lenta.ru, עבדה בו מאז שנוסד ב-1999, ומאז 2004 שימשה העורכת הראשית שלו.

לאחרונה, האתר ראיין את דמיטרי יארוש, מנהיג הימין הקיצוני באוקראינה, שהוביל את ההפגנות האלימות בקייב. על כך, קיבלה טימצ'נקו אזהרה רשמית מהרשות המפקחת על התקשורת הרוסית, בטענה כי הריאיון תרם להסתה נגד חפים מפשע. שתי אזהרות במהלך שנה אחת, מהוות עילה לשלילת רשיון להפעלת כלי תקשורת ברוסיה.

בהודעה שפרסם האתר אתמול (רביעי), נכתב כי טימצ'נקו הודחה, וכי במקומה ימונה אלכסיי גורסלבסקי, ששימש עד לאחרונה כעורך השופר המקוון של הקרמלין, וזגליאד ("מבט"). גורסלבסקי הוא האחראי על קשרי החוץ בקבוצת התקשורת אפישה-רמבלר-SUP. בעלי הקבוצה הוא האוליגרך אלכסנדר מאמוט, המחזיק גם בבעלות על האתר Lenta. הוא התקרב לקרמלין בתקופת הנשיא בוריס ילצין, אך שרד את הטיהורים הרבים שהיו מאז, ונחשב מקורב לפוטין.

דמיטרי יארוש, מנהיג הימין הקיצוני ומוביל ההפגנות בקייב. אוקראינה, פברואר 2014 (רויטרס)
דמיטרי יארוש, על בימת המפגינים בקייב בחודש שעבר (צילום: אי-פי)

עובדים רבים באתר אמרו כי אין בכוונתם להמשיך לעבוד תחת העורך החדש, אך ככל הנראה טרם התפטרו רשמית. תמונת הפרופיל בעמוד הפייסבוק של האתר נצבעה שחור. איליה קרסילשצ'יק, מפיק חדשות בכיר, תיעד את העובדים בתמונה קבוצתית, וכתב: "הסיפור לא יכול להסתיים בלי 'סלפי' אדיר".

79 מהעובדים פרסמו הצהרה באתר, והביעו זעם על פיטוריה של העיתונאית המוערכת: "לאורך השנים האחרונות, מרחב הנשימה של העיתונות ברוסיה הצטמצם באופן דרמטי. הקרמלין שולט ישירות בכמה כלי תקשורת, באמצעות מפקחי-על או דרך עורכים המפחדים לאבד את משרתם. יש כלי תקשורת שכבר נסגרו, ואחרים ייסגרו בחודשים הקרובים. זה לא אסון שאיבדנו את פרנסתנו; האסון הוא בכך שכנראה לא יוותר לכם מה לקרוא".

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. מוסקבה, 5 מרץ 2014 (רויטרס)
נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, בישיבת ממשלה בשבוע שעבר (צילום: אי-פי)

האתר Lenta הוא מאתרי החדשות הפופולריים ביותר באירופה. בחודש שעבר ביקרו בו 13.6 מיליון גולשים ייחודיים (לפי דירוג של rambler.ru). בימי המחאה באוקראינה, האתר סיפק מידע רב על הנעשה במדינה השכנה, ומידע זה עמד בסתירה ברורה לדף המסרים שכפה פוטין על כלי התקשורת הממסדיים. המפורסם שבהם היה ערוץ RT, ששתי שדרניות שלו הביעו מחאה בשידור חי, והסבו לערוץ תשומת לב בינלאומית.

הצנחת העורך החדש היא צעד נוסף בדיכוי העמוק של כלי התקשורת ברוסיה. בשנה שעברה נסגרה סוכנות הידיעות הגדולה RIA נובוסטי, ונפתחה מחדש בשם "רוסיה היום" בניהולו של דמיטרי קיסלוב עורך התומך בקרמלין, שנודע בהצהרות ההומפוביות והאנטישמיות שלו. ערוץ הטלוויזיה העצמאי האחרון, דוז'ד ("גשם"), הושמט משיבוצי הכבלים והלוויין; ומנהל תחנת הרדיו הליברלית "אקו מוסקבה" הודח מתפקידו.

לקריאה נוספת
מפגן הכוח של פוטין: עם רייטינג כזה קשה להתחרות
שדרנית התעמולה מאסה בפוטין: "לא אגן על מלחמה"
רשת RT על מחאת השדרניות: דרוש אומץ לעבוד בתחנה