וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

8 חודשי מאסר לשייח ראאד סאלח שהסית לאלימות

4.3.2014 / 14:22

בית המשפט גזר על מנהיג הפלג הצפוני של התנועה האיסלאמית גם 8 חודשים על תנאי עקב דרשה ב-2007 שבה אמר: "הרגעים הכי יפים שלנו הם כשנפגוש את אלוהים כשהידים באל-אקצא"

ראאד סלאח נוחת בארץ. דרור עינב
סאלח/דרור עינב

בית משפט השלום בירושלים גזר היום (שלישי) על מנהיג הפלג הצפוני של התנועה האיסלאמית, השייח ראאד סאלח, שמונה חודשי מאסר בפועל ועוד שמונה חודשי מאסר על תנאי. זאת בגין הסתה לאלימות.

בנובמבר האחרון הרשיע בית משפט את סאלח בהסתה לאלימות וזיכה אותו מעבירה של הסתה לגזענות, וזאת בגין דרשה שנשא בשנת 2007 בירושלים העתיקה שבה אמר בין היתר כי "הרגעים הכי יפים שלנו הם כשנפגוש את אלוהים כשהידים באל-אקצא". בכתב האישום שהוגש על ידי פרקליטות מחוז ירושלים נטען כי מדבריו עולה קריאה לאלימות.

עוד אמר אז השייח כי הוא מייחל לכך שכל רחובות ירושלים "יטוהרו מדמם של החפים משפע אשר התירו את דמם והוציאו את נשמת חיילי הכיבוש הישראלי, אשר כובשים את מסגד אל-אקצא המבורך". בעקבות דברי ההסתה, בתום אותה דרשה התפרע המון פלסטיני ויידה אבנים לעבר כוחות הביטחון בעיר העתיקה. שלושה שוטרי מג"ב נפצעו ונזקקו לטיפול.

ראאד סלאח - הפגנה באום אל פאחם. ניר לנדאו, מערכת וואלה!
שייח סלאח במהלך הפגנה באום אל-פאחם/ניר לנדאו, מערכת וואלה!

אף שהוא זוכה מעבירת ההסתה לגזענות, הסעיף שנכלל בכתב האישום בנושא זה יוחס לאמירה מקוממת לפיה המוסלמים "לא הרשו לעצמם אף פעם ללוש את הלחם של ארוחת שבירת הצום בחודש רמדאן המבורך בדמם של הילדים". "השייח סאלח כיוון את דבריו לעלילות דם היסטוריות בעניין ערבוב דם במצות בפסח", טענה הפרקליטות. סנגורו של סלאח טען מנגד שהמושגים יכלו באותה מידה להשתייך גם לנצרות ולמעשה נאמרו במחאה על הרג ילדים במסעות הצלב באירופה.

השופטת קיבלה אז את טיעון הסנגור והסבירה כי דברים אלו אינם ברורים מספיק ולא הוכח במקרה זה עבירה של פרסום הסתה לגזענות. יחד עם זאת השופטת כאמור הרשיעה אותו בעבירה של הסתה לאלימות משום קריאתו לצאת לאינתיפאדה. "לאורך כל נאומו חזרו המילים 'דם' ו'שהידים'. חופש הביטוי הוא ערך עליון בדמוקרטיה, אך אין מדובר בחופש ללא גבולות ועל המדינה להגן על אזרחיה ועל כוחות הביטחון מפני אלימות או טרור", כתבה.

מפרקליטות מחוז ירושלים נמסר בתגובה: "מדובר במקרה חמור של הסתה מפי מנהיג פוליטי ודתי בעל השפעה על ציבור רחב מאוד במדינת ישראל שקרא לאלימות. משמעות קריאה זו לאלימות היא גדולה ובעלת פוטנציאל נזק אדיר והיא לא יכולה לחסות תחת חופש הביטוי. חופש הביטוי הוא בעל משמעות מרכזית בדמוקרטיה הישראלית, אך הוא אינו יכול לאפשר התבטאויות שקוראות לביצוע עבירות אלימות נגד כוחות הביטחון ומדינת ישראל. בית המשפט קיבל את עמדתנו באשר לרכיב הענישה הראוי במקרה זה והטיל על הנאשם עונש של מאסר בפועל. הפרקליטות שוקלת לערער באשר לאורכו של המאסר".

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
קבלת פנים באום אל-פחם לשיח ראאד סלאח אחרי ששוחרר מכלא איילון, דצמבר 2010. שלומי גבאי
קבלת פנים לסלאח אחרי ששב מחו"ל/שלומי גבאי

לשייח סלאח היסטוריה של התעמתות עם ישראל. ועדת אור לבדיקת אירועי אוקטובר 2000 מצאה אותו אחראי לליבוי האש במגזר הערבי ונגד מדינת ישראל. שנתיים מאוחר יותר פורסם בביטאון התנועה האיסלאמית שיר אנטי-ציוני חריף שכלל בין היתר את המילים "שוחטי הנשים ההרות", ובעקבותיו הורה שר הפנים דאז אלי ישי לסגור אותו.

בשנת 2003 הואשם סלאח, יחד עם מנהיגים אחרים של הפלג הצפוני, בסיוע לתנועת החמאס, במגע עם סוכן זר, בחברות בארגון טרור ובעבירות כלכליות שונות. כחלק מעסקת טיעון הודו הנאשמים בשתי עבירות זניחות, ובית המשפט המחוזי גזר עליהם עונשי מאסר קלים יחסית. בשנת 2009, נאם באום אל-פחם ואיים בין השאר כי מדיניותו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, תוביל את המזרח התיכון לבעירה. ‏התבטאות זו הובילה למהומות קשות בירושלים ובסביבתה ולמעצרו והרחקתו של סלאח מירושלים ל-30 יום בגין המרדה והסתה.

בינואר 2010 נידון סלאח, שהורשע בהתפרעות ובתקיפת שוטר, לתשעה חודשי מאסר בפועל ולשישה חודשי מאסר על תנאי, ונגזר עליו לפצות את השוטר שעליו ירק ב-7,500 שקלים.‏ בסוף חודש מאי 2010 השתתף סלאח במשט לעזה. לאחר הגיעו לחופי ישראל, נעצר.

לפניות לכתב יאיר אלטמן: talk2yaira@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully