וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המבקר: "כנס הליכוד עם שרית חדד - ראוותני ומופרז"

26.2.2014 / 16:00

דוח המבקר: "אין מקום להפקת כנס מפואר ויקר על חשבון משלם המסים". בליכוד-ביתנו טוענים: "היה צורך לשכנע הציבור באמיתות החיבור בין המפלגות". קנס כבד על הבית היהודי

שרית חדד שרה לבנימין נתניהו את השיר "אתה תותח" בהשקת קמפיין הליכוד בבחירות 2013/צילום: גדעון צנטנר, רויטרס, עריכה: מיכאל ברגמן

(כנס פתיחת קמפיין הבחירות של הליכוד-ביתנו עם שרית חדד)

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

אנשים שנפטרו ו"הצביעו", מפלגה שהוציאה למעלה ממיליון שקל מכספי מסים עבור כנס בחירות והעסקת קרובי משפחה בוועדת הבחירות המרכזית - אלה רק חלק מממצאי דוח מבקר המדינה המתייחס לבחירות ה-19 לכנסת. בין היתר הוטחה ביקורת בליכוד-ביתנו בשל ההופעה ה"ראוותנית" עם שרית חדד לקראת הבחירות.

השופט בדימוס יוסף שפירא בדק את התנהלותן הכספית של המפלגות במהלך מערכת הבחירות לכנסת הנוכחית, והטיל קנס של 380 אלף שקלים על מפלגת הבית היהודי, זאת מאחר שהסיעה לא סיפקה אסמכתאות להוצאות בסכום של 9.6 מיליון שקל. סיעת בל"ד, שלא הציגה אסמכתאות להוצאות בסך 2.5 מיליון שקלים, נקנסה אף היא ב-160 אלף שקל. גם "התנועה" נענשה בגין התנהלות כספית לקויה, ונקנסה ב-140 אלף שקל אחרי שחרגה מתקרת ההוצאה המותרת בחוק.

עוד בוואלה! חדשות:
מרד בבית היהודי נגד חוק הגיוס: "שיטה טוטליטרית"
לראשונה: הכנסת דנה בשאלת הריבונות בהר הבית
נתניהו על התקיפה בלבנון: עושים מה שצריך כדי להגן

הצעה שאסור לפספס

תתחדשו לחג עם סדרת tami4edge וקבלו סחלב חגיגי מתנה

לכתבה המלאה
מצביעים בבחירות המקומיות בתל אביב. דרור עינב
ב-702 ישובים לא הוצבו קלפיות נגישות/דרור עינב

לעומתן, מפלגות הליכוד-ביתנו, העבודה, יש עתיד, מרצ, חד"ש, רע"מ-תע"ל, קדימה, ש"ס ויהדות התורה נהגו על פי החוק, אולם למבקר המדינה היו הערות לגבי חלק מהן. כך, למשל, מתח מבקר המדינה ביקורת על הליכוד ביתנו, שעלות כנס פתיחת מערכת הבחירות שלה הסתכם במיליון ורבע שקלים, מתוכם 347 אלף שקל עבור "הפקה ובימוי" ו-80 אלף שקלים עבור הזמרת שרית חדד, שביצעה בכנס שלושה שירים בלבד.

המבקר כינה את הוצאות אלה "מופרזות". תגובת הליכוד-ביתנו להוצאות, על פי המבקר, היתה כי הן נעשו "על מנת לשכנע את הציבור באמיתות החיבור בין שתי המפלגות אותן מייצגת הסיעה, ובאחדות שבין שני מנהיגי אותן מפלגות". המבקר קבע על כך כי "אין מקום להפקת כנסים בפאר ובראוותנות, שעלותם מצטברת לכדי סכומי עתק, על חשבון כספי ציבור ובמימון משלם המסים. הוצאה מעין זו חורגת מהגדרת 'הוצאות' שבסעיף 1 לחוק (מימון מפלגות - ע"נ)". עוד הוסיף המבקר כי "הקביעה בדבר אי סבירות הוצאות אלו מקבלת משנה תוקף נוכח העובדה שבהתנהלותה הכספית בתקופת הבחירות יצרה הסיעה גירעון של מיליוני שקלים, ומכאן שהיה עליה להימנע מהתנהלות ראוותנית". עם זאת, המבקר החליט "להתחשב בדברי הסיעה", ולא לקבל החלטה מעשית בנושא.

21 מיליון שקל גירעון לליכוד-ביתנו

על פי הדוח, רוב המפלגות סיימו את הבחירות בגירעונות עתק. לדוגמה, הליכוד-ביתנו סיימה את מערכת הבחירות בגירעון של 21 מיליון שקלים - למרות שתקציב הבחירות של הרשימה המאוחדת היה גדול בפער ניכר מיתר המפלגות. בסך הכל תוקצבה הרשימה המשותפת ב-50 מיליון שקל, אך הוצאותיה הסתכמו ב-71 מיליון שקל. ש"ס סיימה את הבחירות בגירעון של 12 מיליון שקלים, והתנועה עם שבעה מיליון. "אין לי אלא לחזור ולקרוא לסיעות לנהוג בחסכנות ובריסון בכספי המימון הממלכתי המשולמים להן, ולהשתמש בכספים אלה למטרות להם יועדו ובאופן העולה בקנה אחד עם הוראות החוק ותכליתו", הגיב על כך המבקר.

ישיבת סיעה של מפלגת הליכוד  ביתנו. מאי 2013. טלי מאייר
המבקר כינה את הוצאות הליכוד-ביתנו "מופרזות"/טלי מאייר

נתון מעניין נוסף הקשור בליכוד הוא סעיף "יעוץ פרסומי ופוליטי", עליו הוציאה המפלגה לא פחות מ-5.6 מיליון שקלים מכספי משלם המסים. לא ברור אם הסכום כולו יועד ליועץ ארתור פינקלשטיין או שמא שימש עבור משכורות ליועצים נוספים. גם מפלגת קדימה בלטה עם תשלום חריג עבור יעוץ - 3.8 מיליון שקלים.

1,162 "מתים" הצביעו

אולם, לא רק הסיעות עצמן נהגו בצורה שנויה במחלוקת. המבקר מצא כי מתוך 880 אנשים שהועסקו בוועדת הבחירות לכנסת, ל-137 אנשים לפחות היה קרוב משפחה שהועסק שם. מדובר בכ-15 אחוזים מכוח האדם. שפירא מתח ביקורת גם על כך שב-702 ישובים לא הוצבה קלפי נגישה, "בדרך כלל משום שלא אותר מבנה העומד בקריטריונים הנדרשים לכך".

בדיקה של משרד המבקר העלתה נתונים מדאיגים גם בקשר להצבעה בשמם של אנשים שלא נכחו בארץ בזמן הבחירות, או כאלה שנפטרו לפני שהדבר עודכן בפנקס הבוחרים. כך, למשל, הצביעו 1,162 אנשים בשמם של אנשים שנפטרו. בנוסף, הצביעו 5,007 אנשים בשם ישראלים שעל פי רישום ביקורת הגבולות שהו בחו"ל באותו היום. המבקר התייחס לכך ואמר: "מתעורר ספק לגבי הטפסים שאמורים למנוע הצבעות כפולות".

על התקופה שבין שנת 2012 לבין הבחירות לכנסת ה-19 כתב המבקר כי כל הסיעות ניהלו את חשבונותיהן לפי ההנחיות, ההוצאות השוטפות עמדו בגבולות החוק וכי ההכנסות של כל הסיעות היו בהתאם לחוק.

הבית היהודי: "נפיק לקחים"

מהבית היהודי נמסר: "הבית היהודי זינקה בבחירות האחרונות ממפלגה על סף הכחדה למפלגה מובילה בת 12 מנדטים. אנחנו מכבדים את מבקר המדינה, לומדים את הדוח ונפיק לקחים בהתאם".

מסיעת הליכוד-ביתנו נמסר: "הליכוד ילמד את הערותיו של מבקר המדינה וינהג לאורן. תנועת הליכוד צמצמה את הגירעון באופן משמעותי מאז הבחירות, ומקפידה לנהל את מערכת הבחירות בהתאם לחוק מימון המפלגות ולהנחיותיו של מבקר המדינה, ואכן במשך שנים קיבל הליכוד דוחות חיוביים ממבקר המדינה על התנהלותו הכספית במערכות הבחירות". באשר לכנס המדובר, נמסר מהמפלגה כי "העדפנו מטעמים של אסטרטגיית בחירות לקיים כנס פתיחה מרכזי גדול, שאליו הוזמנו אלפי פעילים כדי לאחדם לקראת פעילות משותפת בין שתי המפלגות. מטעמים אלה מצאה לנכון רשימת הליכוד-ביתנו להקצות לכנס הפתיחה משאבים כספיים, שלדעתה היו סבירים".

מהתנועה נמסר בתגובה לדוח כי החלטת מבקר המדינה להטיל הקנס על המפלגה "נבעה מפער של ימים ספורים בין הגדרת התנועה כסיעה בכנסת ה-18 לבין הגדרתה כמפלגה חדשה. התנועה מקבלת על עצמה את הקנס ותמשיך לפעול על פי החוק ועל פי הנחיות מבקר המדינה".


לפניות לכתב: omri_n@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully