וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי 109 שנים: אי באוקיינוס השקט "קם לתחייה"

ב-1905 היכה טייפון קטלני באי קטנטן השייך לאיי מרשל, גרם לעליית פני הים וחירב לחלוטין את שטחו הקרקעי. כעת, יותר מ-100 שנים לאחר מכן, השתקם האי בצורה מפתיעה

אי באוקיינוס השקט "שב לתחייה" לאחר יותר מ-100 שנים. נאס"א,
האי המשתקם בצילום מהאוויר. "קם לתחייה" מחדש/נאס"א

בשנת 1905 החריב טייפון אי קטנטן, השייך לאיי מרשל - מדינת איים באוקיינוס השקט. אסון הטבע לא השאיר זכר לאף צורת חיים באי, אולם לאחרונה – לאחר יותר מ-100 שנים ארוכות – נראה כי האי שיקם את עצמם באורח פלא בדרך הטבע. רוב שטחו התמלא מחדש בצמחייה, ואילו חלקים נרחבים שלו כוסו באדמה – כך שהלכה למעשה ניתן לומר כי הוא "קם לתחייה" מחודשת.

"הסערה הביאה עמה כמובן כמויות עצומות של משקעים, אבל בנוסף הציבה כמויות גדולות של אלמוגים על האי, דבר שסייע לו לארגן את עצמו מחדש", הסביר ד"ר מוריי פורד מאוניברסיטת אוקלנד. לדבריו, "הראיות מצביעות על כך שלמרות שהטייפון התרחש לפני יותר מ-100 שנים, האיים עדיין נמצאים בשלב של תהליכי החלמה".

לטענת המדענים, לתופעה כמו זו שהתרחשה באיי מרשל - של השתקמות האי כתוצאה מהצטברות אלמוגים שנסחפו עליו, עשויה להיות משמעות עצומה עבור איים נוספים ברחבי האוקיינוס השקט שנמצאים בסכנת היעלמות עקב עליית פני הים. "המסר הוא שבאמת אירוע בסדר גודל כזה גם יכול בעת ובעונה אחת להרוס את האיים, ובאותה עת ליצור את התנאים שיאפשרו את החלמתם", אמר ד"ר פורד.

עוד סיפורים מהעולם:
סופו העצוב של כלב הים הנדיר שאהב סקסופון
צפו: איש הזאב שמטיל טרור על עיירה בברזיל
אסון בוויילס: כלב המשפחה טרף תינוקת בת שבוע

  • עוד באותו נושא:
  • איי מרשל
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully