וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי שנפגש עם פרס - המגיש הרוסי מואשם באנטישמיות

22.2.2014 / 15:00

דמיטרי קיסליוב, שמונה לעמוד בראש סוכנות ידיעות ממלכתית, "חשף" בשידור את שמו היהודי המלא של עיתונאי. "רק מי שלא מכיר את ההיסטוריה יכול לחשוב שאין בזה שום דבר מיוחד"

מגיש הטלוויזיה הרוסי דמיטרי קיסילב, 2008. AP
כבר עורר סערה כשאמר בשידור כי איבריהם של הומואים אינם ראויים להשתלה. קיסילב/AP

ארגון יהודי מרכזי ברוסיה מאשים מגיש בכיר בטלוויזיה הרוסית בהתבטאות אנטישמית בשידור. שבועיים אחרי שביקר בישראל ונפגש עם הנשיא שמעון פרס, "חשף" דמיטרי קיסליוב בשידור בתחנת הטלוויזיה הממלכתית "רוסיה 1" את שמו היהודי של עיתונאי שמתח ביקורת על הנשיא ולדימיר פוטין. לדברי מנכ"ל הקונגרס היהודי-רוסי, בני בריסקין, מה שעשוי להישמע לאוזן ישראלית כתגובה עיתונאית עניינית הוא למעשה פרקטיקה אנטישמית השאולה הישר מההיסטוריה של רדיפת היהודים בידי המשטר הסובייטי.

העיתונאי והסטריקין הרוסי ויקטור שנדרוביץ', 2005. AP
היה שורד את גרמניה הנאצית? שנדרוביץ'/AP

קיסלב מונה באחרונה על ידי הקרמלין לעמוד בראש סוכנות הידיעות הרשמית החדשה "רוסיה היום". המגיש הבכיר כבר עורר סערה כאשר אמר בשידור כי איבריהם של הומואים אינם ראויים להשתלה וכי יש לקבור אותם או לשרוף אותם. קיסליוב ביקר בארץ בתחילת החודש יחד עם משלחת עיתונאים ונפגש עם נשיא המדינה שמעון פרס, ופעילי תנועת מרצ קראו אז לביטול הפגישה בשל ההתבטאות ההומופובית.

בסוף השבוע שעבר הגיב קיסליוב באריכות לפוסט שפרסם העיתונאי ויקטור שנדרוביץ' באתר של תחנת הרדיו "אחו מוסקווי", שנותנת במה לקולות מן האופוזיציה. בפוסט, קישר שנדרוביץ' בין המחליקה הרוסייה יוליה ליפניצקיה להודף כדור הברזל הגרמני האנס ולקה שהועלה על נס במשחקים האולימפיים בברלין ב-1936, וטען שהיא משמשת כלי לתעמולה. "הילדה הגאונה, בעודה ממריאה מעל הקרח, מזניקה מעלה גם את הרייטינג של פוטין", כתב.

בתגובתו, התקומם קיסליוב על ההשוואה, וטען כי דבריו הפרובוקטיביים של שנדרוביץ' רק ממאיסים את המחנה הליברלי על הציבור ומציירים את דמותו של פוטין כאדם מתון ואף כ"ליברל האמיתי". קיסליוב ציין כי שנדרוביץ', שמוצאו יהודי, וכך גם המשורר איגור ירטנייב, שתמך בו, לא היו נותרים בחיים בגרמניה הנאצית. אלא שהמגיש הבכיר לא הסתפק בשם ירטנייב – שם עט שלקח לו המשורר, שאף הוא כותב בלוג באתר תחנת הרדיו – והזכיר כי שמו האמיתי הוא "איגור מואיסייביץ' רבינוביץ'", בהדגישו את שם אביו, היהודי להפליא, של הפובליציסט.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
נשיא רוסיה ולדימיר. סוצ'י, 16 בפברואר 2014. רויטרס
"השלטון היום לא אנטישמי". פוטין בסוצ'י, השבוע/רויטרס

הקונגרס היהודי-רוסי פרסם מאמר תגובה חריף, שכותרתו "אדם ושמו רבינוביץ'", שבו הוא מוקיע את דבריו של קיסליוב ויוצר זיקה בינם לבין פרשת משפט הרופאים מימי שלטונו של סטאלין, פרשה שבמסגרתה הואשמו רופאים יהודים במזימה להרוג את ראשי השלטון הסובייטי. "אדם שלא מכיר את ההיסטוריה של היהודים ושל רוסיה וברית המועצות יכול לחשוב שבדבריו אין שום דבר מיוחד", מסביר בריסקין.

"מעטים זוכרים את הקמפיין האנטישמי שהחל בברית המועצות בשלהי שנות ה-40' ונמשך דרך משפט הרופאים. יודעים שהיה דבר כזה אבל כבר לא זוכרים את מהות העניין: הרס שכבת האינטליגנציה היהודית בידי שלטון סטאלין החל מקמפיין של חשיפת שמות בדויים. זה בדיוק מה שעשה קיסליוב בתכנית שלו. בהטעמה אנטישמית שכזו, הוא חשף את שמו האמיתי של עיתונאי ממוצא יהודי, שכותב בשם עט. זאת מקבילה חד-משמעית לחשיפת השמות שהחלה את רדיפת היהודים, כשרבים אולצו לעזוב את בתיהם, נאסרו וסבלו מדיכוי במקומות העבודה.

"לאוזן הישראלית שלא רגילה לזה, זה אולי נשמע כמו 'נו אז אמר שבלי הצבא הסובייטי יהודים לא היו ניצלים'. לכאורה אין בזה שום דבר מפליל. אבל אם מכירים את ההיסטוריה, הרקע המחריד לחשיפת השם מתבהר. ולדבר כזה אי אפשר לא להגיב ובייחוד לאור העובדה שזה נעשה בידי המגיש המוביל בערוץ הממלכתי".

בריסקין הוסיף כי ארגונו מחה גם על עצם ההשוואה שערך שנדרוביץ'. "ליהודי אין זכות להשוות שום דבר לשלטון היטלר", אמר, "אבל כשמתחילים לבקר עיתונאי תוך שימוש במוצאו היהודי זה יוצר אנלוגיה מפחידה ולא נעימה ואנחנו חייבים לומר את דברנו ואולי להפעיל אמצעים נוספים, אולי אמצעים משפטיים – אנחנו בהחלט נשקול את זה".

ג'וזף סטאלין. AP
קמפיין אנטישמי בשנות ה-40'. סטאלין/AP

אנטישמיות מהווה כיום בעיה בשביל היהודים ברוסיה?

"לחלוטין לא. יש אנטישמיות בכל מדינה, אולי חוץ מישראל וגם לא בטוח, אבל השלטון לא מעודד אנטישמיות. במדינה כמו רוסיה, כל קמפיין אנטישמי, בימי הצאר או בימי השלטון הסובייטי, הונחה מלמעלה. אנחנו מנטרים מקרים גלויים של אנטישמיות, ולפי המדדים שלנו, כיום רמת האנטישמיות נמוכה מאוד".

אבל קיסליוב מונה למנהל סוכנות הידיעות הרשמית. אפשר לומר שהוא חלק מהשלטון.

"צריך להבין שהמציאות הרוסית היא לא חד-משמעית. עם כל הביקורת, אסור להשוות את השלטון הרוסי כיום לשלטון היטלר או לשלטון סטלין. אף אדם בר דעת לא יכול להאשים את נשיא רוסיה ולדימיר פוטין באנטישמיות, והשלטון הוא לא אנטישמי. חשוב לנו שזה יישאר כך. המשימה שלנו היא לומר את דברנו ולהפעיל את השפעתנו כדי שמינויים מהסוג הזה, או התבטאויות שהן תולדה של מינויים כאלה, לא יישנו. אנחנו לא יכולים לשלוט במינויים בשלטון הרוסי, אבל גם אם האדם הזה נשאר בתפקיד, לפחות שייצא לו החשק להתבטא כך.

"בכל הקשור לפוליטיקה הרוסית, ישראל נוהגת כמעצמה עולמית – לא נותנת לפרטים לבלבל אותה. כך גם נוהגים העיתונאים הישראלים. רוסיה לא עשויה מקשה אחת והיא לא עד כדי כך אמורפית; יש מאבקים פנימיים, משיכת חבל בין כוחות שונים. ובמערכת המסובכת הזאת יש לשמור על איזון, כדי שהמצב לא יידרדר למה שאנחנו רואים היום באוקראינה. אבל אי אפשר לומר שאם קיסליוב חושף פסבדונימים זאת הייתה הוראה של פוטין. זה ממש לא כך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully