וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נפאל - יעד הפונדקאות הבא ליחידים וחד-מיניים?

בעקבות שינויי החקיקה בהודו והבעיות שצצו בתאילנד הפכה השכנה הקטנה לאופציה. חברות הפונדקאות בישראל משוכנעות שהדבר ישים, ואילו במשרד החוץ מדגישים: "בדיקתנו טרם מוצתה"

אישה נפאלית ותינוקה בקטמנדו הבירה. AP
"פועלים מתוקף פסיקה של בית המשפט בנפאל". אם ותינוקה בקטמנדו/AP

האם נפאל היא היעד הבא לפונדקאות? אחרי שינויי חקיקה בהודו, והודעת משרד החוץ על הגבלת הסיוע להורים שיעברו הליכי פונדקאות בתאילנד, החלו חברות הפונדקאות בחיפושים אחר יעד חלופי. וכמו שהודו "נסגרה" ותאילנד "נפתחה", כעת יורדת תאילנד מהפרק, כשהמועמדת להחליפה היא נפאל. לאחרונה שבו לארץ שלושה זוגות שעברו את ההליך במדינה האסיאתית הקטנה, ובימים אלה עוברים את ההליך שלושה זוגות נוספים.

כמה חברות ישראליות מציעות בימים אלה ליחידים ולזוגות חד-מיניים לעבור את ההליך במסלול המוגדר "מסלול הודו-נפאל". מדובר בעלויות דומות לאלה שהיו בתאילנד, אך ההליך נעשה בשתי המדינות השכנות, בהתאם לחוקים ולנהלים הנהוגים בכל אחת מהן. שאלה מתבקשת היא אם לא מדובר ב"הרפתקה" נוספת, שכן אלה סוגיות רגישות ומדינות שמרניות, שעם הגעתם של פונים רבים עלולות לשנות את מדיניותן ולסגור את שעריהן בפני ישראלים.

בשנה שעברה הודיעה הודו, עד אז יעד מרכזי לפונדקאות, על שינוי חוק הכניסה למדינה לצורך ההליך. על פי השינוי, נדרשת ויזה רפואית – וזו תוענק רק לזוגות הטרוסקסואליים נשואים.

בחיפוש אחר יעד חלופי שיציע את אותן עלויות ורמה רפואית נאותה נחתו עשרות זוגות חד-מיניים ישראליים בתאילנד. אלא שזמן קצר אחרי לידת התינוקות הראשונים התברר כי הרשויות בבנגקוק לא רואות את המצב בעין יפה, והחקיקה הקיימת במדינה מקשה על הרשויות הישראליות להנפיק דרכונים לתינוקות שעל פי החוק המקומי הם אזרחים תאילנדים. בעקבות זאת הודיע משרד החוץ הישראלי על הגבלת הסיוע להורים שיעברו את ההליך במדינה עד סוף נובמבר.

עוד בנושא פונדקאות:
עוד דרך למימוש החלום: קרן הסיוע לפונדקאות
פיקוח וחברות תיווך: כך תקודם הפונדקאות בישראל
פונדקאות בחו"ל: הסתבכות ידועה מראש / דעה

"אין הפרה של החוק"

חברות הפונדקאות הישראליות ביקשו למצוא יעד אפשרי נוסף, ובמסגרת זאת הגיעו לנפאל. אלא שגם כאן הדברים אינם פשוטים: הליך פונדקאות אינו מוגדר בחוק הנפאלי, אך קיימים חוקים המגבילים שימוש באזרחיות המדינה לטובת ההליך. מנגד, החוק המקומי מאפשר רישום של אזרחים זרים היולדים במדינה, על פי הצהרתם.

רציף רכבת עמוס אנשים, ניו דלהי, הודו. ShutterStock
השערים נסגרו בשנה שעברה. תחנת רכבת בניו דלהי בירת הודו/ShutterStock

משכך, ה"מוח הישראלי" הגה תכנית: ההליך יחל בהפריה שתתבצע בהודו עם פונדקאית הודית ויימשך במדינה עד הטרימסטר (השליש) השלישי, מבלי שהזוגות ייכנסו למדינה – דבר העומד בדרישות החוק. בשלב זה תוטס הפונדקאית ההודית לקטמנדו, בירת נפאל, ותשהה שם עד הלידה. לאחריה יירשם הזוג הישראלי כהורי התינוק, ועל פי ההליך השגרתי יבקש להנפיק דרכון ישראלי ולשוב עמו ארצה.

אופן ביצועו של ההליך מעלה כמה שאלות בדבר חוקיותו, לנוכח שינויי החקיקה בהודו ומצב הדברים בנפאל. עורכת הדין דנה מגדסי, מנהלת חברת "לוטוס פונדקאות" המציעה את השירות, הסבירה כי בניגוד לתאילנד, שם לטענתה היה ידוע כי המצב מורכב, במקרה זה אין כל הפרה של החוק ההודי או של זה הנפאלי.

"שינוי החקיקה בהודו התייחס אך ורק לסוג האשרה הנדרשת טרם הכניסה להודו לביצוע הליך פונדקאות, אך במסלול המוצע הזוגות כלל לא נכנסים למדינה", אמרה מגדסי. לדבריה, "ייתכן שהרציונל ההודי היה להפסיק את ההליכים, אך מעבר לשינוי זה, לא התרחש כל שינוי חקיקתי בדין ההודי ולא נאסר על התקשרות בחוזה פונדקאות בין חד-הורי או זוג לא נשוי".

באשר לנפאל, הוסיפה מגדסי: "אנו פועלים מתוקף פסיקה של בית המשפט בנפאל, שקבע כי ילדה שנולדה בהליך פונדקאות לזוג נפאלי היא בתו החוקית של אביה, כשניתן דגש גדול מאוד למטען הגנטי של הילד". עוד הבהירה כי טרם הוצע המסלול לציבור, הגישה חוות דעת באשר להליכים בשתי המדינות למשרד החוץ, וזה הכיר בחוות הדעת ואף אישר הנפקת דרכונים לילדים שנולדו בנפאל באמצעות ההליך.

"תסריט תאילנד יחזור על עצמו"

מורכבות הנושא וה"שטח האפור" בולט עוד יותר כשבוחנים מסלולים שונים בנפאל שמציעות חברות אחרות. כך למשל, חברת "ויוה פונדקאות" שפעלה גם בהודו, מציעה מסלול דומה לזה ההודי, כשרופאה הודית עושה את ההליך מתחילתו ועד סופו עם פונדקאית הודית בנפאל. "בחנו את המצב החוקי בהודו עם שינוי החקיקה והחלטנו על פי חוות דעת משפטיות שנבצע את כל ההליך בנפאל", הסביר גל סבה, מנהל החברה.

זוגות חד-מיניים שבו מתאילנד עם תינוקותיהם לאחר הליך פונדקאות, ינואר 2014. דרור עינב
הרשויות בתאילנד לא רואות את המצב בעין יפה. זוגות שהיו תקועים בבנגקוק בשובם לארץ/דרור עינב

לדברי סבה, "המצב היום הוא שכל אחד בודק את השטח ומגיע למסקנות אחרות. העדפנו להעביר את הפונדקאיות לנפאל מההתחלה ולחסוך את כל העברתן במהלך ההיריון כשהדבר בטח לא מועיל להליך, בטח שלא באמצעי התחבורה במדינות אלו. כך הרופאה שלנו מלווה אותן מההתחלה ועד הסוף במקום אחד. אנחנו חושבים שזה מסלול טוב, לעת עתה".

גורמים שונים העוסקים בתחום טוענים כי מדובר בהליך בעייתי ב"תחום האפור", ועל כן בחרו שלא לפעול בנפאל. "הודו שינתה את החקיקה על מנת למנוע את ביצוע ההליך בשטחה, אז לומר שמדובר רק ב'שינוי האשרה הנדרשת' זה היתממות לשמה", טען גורם בשוק הפונדקאות הישראלי. "כרגע אולי זה עובד וזה נהדר, אבל ברור לכולם שברגע שהנפאלים יבינו מה קורה – ייבוא פונדקאיות הודיות ללדת בשטחם – לא ייקח להם הרבה זמן לגלות זאת כשיחלו לנהור מסות של אנשים, גם היא תפעל לעצירת השטף ואז שוב תסריט תאילנד יחזור על עצמו".

גם במשרד החוץ לא רואים את ההתפתחויות בעין אוהדת, ובדיקתם את הנושא טרם הסתיימה. "עד היום הונפקו מספר דרכונים בודדים לתינוקות שנולדו בנפאל במסגרת הליך פונדקאות שהחל בהודו", נמסר מהמשרד. "עם זאת, אין להסיק מכך כי הנושא מקובל על הרשויות, שכן בדיקת הרשויות בנושא טרם מוצתה".

לפניות לכתבת דנה ויילר-פולק: danawp@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully