וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העליון דחה הערעור, בחירות חוזרות בבית שמש בעוד חודש

"לאחר בחינת טענות הצדדים לא מצאנו כי יש עילה למתן רשות ערעור", נכתב בהכרעת בג"ץ. מוקדם יותר הורה בית המשפט על קיום בחירות חוזרות גם בעיר נצרת, בשל אי-סדרים

ראש עיריית בית שמש משה אבוטבול בדיון במחוזי ירושלים, דצמבר 2013. צלם: עטא עוויסאת, מערכת וואלה! NEWS
ראש עיריית בית שמש המודח, משה אבוטבול/מערכת וואלה! NEWS, צלם: עטא עוויסאת

בית המשפט העליון החליט היום (שלישי) לדחות את הערעור על ביטול תוצאות הבחירות בבית שמש והורה על קיומן של בחירות חוזרות לראשות העירייה ולמועצת העיר. בין המערערים היה ראש העיר מטעם ש"ס, משה אבוטבול. בעקבות החלטת בג"ץ, הודיע שר הפנים, גדעון סער, במהלך דיון בוועדת הפנים של הכנסת, כי הבחירות החוזרות בעיר יתקיימו בעוד חודש בדיוק, בתאריך ה-11 במרץ.

"לאחר בחינת טענות הצדדים לא מצאנו כי הטענות המרכזיות שעליהן עמדנו, כמו גם טענות אחרות המועלות בבקשות, מגלות עילה למתן רשות ערעור", נכתב בהכרעת בית המשפט.

אלי כהן, המועמד של המחנה הציוני בבית שמש, מסר בתגובה להחלטה: "אני מברך את תושבי בית שמש ואת אזרחי מדינת ישראל. יש כאן דמוקרטיה המקדשת את ניקיון הכפיים. בית המשפט העליון גיבה את המחוזי, וקבע כי תקינות הדמוקרטיה חשובה מכל. פני לעתיד להביא תקווה לבית שמש. לא ניגרר למלחמת דת. נגיע לבחירות עם תקווה חדשה לתושבים וניתן לכולם את האפשרות האמיתית לבחור בבית שמש פתולה ופורחת יותר".

אלי כהן  בדיון במחוזי ירושלים בנושא הבחירות בבית שמש, דצמבר 2013. צלם: עטא עוויסאת, מערכת וואלה! NEWS
"דמוקרטיה המקדשת את ניקיון הכפיים". כהן/מערכת וואלה! NEWS, צלם: עטא עוויסאת

בתוך כך, בית המשפט העליון הורה מוקדם יותר גם על בחירות חדשות בנצרת. לאחר סאגה משפטית ארוכה, שנמשכה חודשיים וחצי, החליט בית המשפט לקבל את עמדות היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, שר הפנים, גדעון סער וראש העיר המכהן עלי סאלם, שסברו כי לא ניתן להסתמך על תוצאות הבחירות האחרונות בשל שיבושים באופן ספירת הקולות. הבחירות יערכו בחודש הבא.

עוד בוואלה! חדשות:
אהרונוביץ' ליועץ: "צווי מעצר מנהליים לפושעים"
הקפאת הליכים בהדסה: העובדים יקבלו 90% משכרם
אסון בירח הדבש: מומחית לצניחה קפצה מצוק ומתה

הפרשה החלה ב-22 באוקטובר 2013, ערב הבחירות, אז הצביעו התוצאות על מהפך. ראמז ג'ראייסי, ראש העיר שכיהן בתפקידו במשך 19 שנים, הפסיד ליריבו המר ומי שהיה סגנו, עלי סאלם, בהפרש זעום של 22 קולות בלבד. בתגובה, ביקש ג'ראייסי, מיד לאחר הבחירות, להוציא צו מניעה לפרסום התוצאות, בטענה כי קולות הקלפי של מוגבלי התנועה לא נספרו, זאת לטענתו בניגוד לחוק. סאלם, הנבחר, הגיש ערעור על ההחלטה, ובית המשפט העליון קיבל טענותיו. וכך הוכרז סאלם כראש העיר החדש של נצרת.

בתגובה להחלטה, הגיש ג'ראייסי בקשה לספור עשרות רבות של קולות שנפסלו על ידי ועדת הבחירות. במקביל, הגיש סאלם עתירה שכנגד, וטען כי חלה טעות בספירה של עשרות רבות של מעטפות. בעתירתו דרש לספור את המעטפות מחדש. כתוצאה, בתחילת חודש ינואר החליט בית המשפט המחוזי בנצרת על פתיחת 47 המעטפות של מוגבלי הניידות שנפסלו שלא כחוק. אז הצביעה התוצאה הדרמטית על מהפך נוסף, הפעם לטובתו של ראש העיר המודח ג'ראייסי.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
תהלוכה בנצרת בעקבות ניצחון המהפכה במצרים. אתר בוקרא,
הבוחרים יכריעו. צעדה בנצרת/אתר בוקרא

בסיום הספירה זכה ג'ראייסי ליתרון של תשעה קולות בלבד. זמן קצר לאחר מכן ביקש היועץ המשפטי לממשלה מבית המשפט לבטל את הבחירות בנצרת ולקיים בחירות חוזרות, זאת בעקבות ראיות שהציגו בפניו אנשיו של סאלם, לפיהן עלה חשד כבד לאי-סדרים. אלו הציגו בפני וינשטיין טענות לפיהן 11 תושבים שהיו ביום הבחירות מחוץ למדינה, או במאסר, סומנו בפנקס הבוחר כמי שהשתתפו בבחירות, בשעה שכלל לא היו בעיר באותו היום.

למחרת דחתה שופטת בית המשפט המחוזי בנצרת, נחמה מוניץ, את שתי העתירות שהגיש סאלם בהן דרש לספור מחדש עשרות מעטפות. כמו כן, דחתה את בקשתו של סאלם לתקן את הערעורים שהגיש, מאחר שבקשות אלו הוגשו אחרי הספירה החוזרת של הקולות. עוד אמרה מוניץ, כי 11 הקולות שהצביעו לכאורה על אי-סדרים בבחירות כלל לא הובאו בפניה וכי מדובר בטענות חדשות.

בכך דחתה מוניץ גם את עמדת היועץ המשפטי לממשלה יהודה ויינשטיין ואף הביעה תמיהה כי עמדתו הוגשה זמן רב אחרי המועד הקבוע בחוק – למעלה מ 45 ימים מהמועד האחרון בו ניתן להגיש ערעור בחירות.

ג'ראייסי: "תזמון ההתערבות מעלה סימני שאלה לא קלים"

מאז תחילת הפרשה ועד היום, שרר מתח רב בעיר, בין תומכי סאלם לבין מתנגדיו. המתיחות התבטאה בין היתר בהפגנות ובמספר תקריות אלימות. בחודש האחרון אף הוגש כתב אישום נגד פעיל של סאלם שהואשם בהסתה חמורה נגד ג'ראייסי. הפעיל פרסם בדף הפיסבוק שלו איור בו נראה ג'ראייסי שוכב על האדמה כשאלמוני מכוון אקדח לראשו ודורש ממנו לוותר במאבק על כיסא ראש העיר. מחשש להתלקחות "מלחמת אחים" בתוך העיר, אף הוחתמה עצומה לקיום בחירות חוזרות, בתקווה שזו תרגיע את הרוחות.

אבל כאן לא נגמרה הסאגה. עם ההחלטה של השופטת מוניץ, הגיש סאלם ערעור לבית המשפט העליון, וזה כאמור החליט היום לקבל את עמדת היועץ המשפטי לממשלה ולערוך בחירות חוזרות בנצרת. שר הפנים גדעון סער בירך על ההחלטה והכריז כי הבחירות החוזרות בנצרת יתקיימו בעוד חודש מהיום, ב-11 במרץ 2014

עו"ד עימאד דקואר שייצג את ג'ראייסי בהליך המשפטי מסר בתגובה: "פסק הדין מהווה שינוי של כל כללי ודיני הבחירות מבחינת מועדים ומבחינת דיוק הראיות. הראיות שהוצגו ולא הוכחשו מצביעים כי 11 הקולות השנויים במחלוקת הם מתומכיו של סאלם". והוסיף: "כל פעם שמישהו רוצה לבטל בחירות שידאג לג'וקרים בשרוול וישלוף אותם גם אחרי המועד שנקבע בחוק ואז יזכה לביטול בחירות על חשבון הציבור".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בונה על ניצחון. סאלם/מערכת וואלה!, צילום מסך

ג'ראייסי, מצדו, נשמע מעודד יותר, ולראשונה מאז תחילת הפרשה בחר להגיב לתוצאות הסופיות של ההליך המשפטי הארוך. "ההליך המשפטי הביא לתוצאה מאוד ברורה ופשוטה שההכרזה שהייתה בזמנו על בחירתו של סאלם היא לא לגיטימית", אמר ג'ראייסי לוואלה! חדשות. "נראה לי מוזר שהיועץ המשפטי לממשלה, שר הפנים וחברי כנסת התערבו ופעלו לקיום בחירות חוזרות רק לאחר שהתוצאה התהפכה לרעתו של סאלם. תזמון ההתערבות דווקא אחרי המהפך לטובתי, מעלה סימני שאלה לא קלים", חתם.

מוסטפא ערבייה, מקורבו של עלי סאלם וממייסדי רשימת "נצרת שלי" שבראשה עומד עלי סאלם מסר בתגובה: "כל נצרת שמחה היום. ורוב התושבים עושים עכשיו חפלות ואפילו מחלקים ממתקים. אנחנו תמיד היינו רגועים, וידענו שהצדק בסוף יצא לאור. אנשים שחוגגים היום יודעים שבבחירות הבאות ההפרש לטובתו של סאלם יהיה כל כך גדול והוא יתקרב ל 80% מהקולות", אמר בביטחון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully