וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תגלית נדירה: מאגר מים עתיק נחשף בגליל התחתון

3.2.2014 / 19:05

הממצא המרהיב התגלה בגן הלאומי בית שערים, המוכר בעקבות 30 מערות הקבורה שהתגלו בו ב-1936. הגילוי חושף פרק קדום שיעזור לצייר תמונה של חיי היומיום בעת הקדומה

icon

בגיל המתאים לצפות בסרטון?

הצפייה בסרטון זה מיועדת למי שמלאו לו 18 שנים

מאגר מים ומנהרה נחשפו סמוך לקריית טבעון/צילום: רשות הטבע והגנים

חשיפת בית הקברות של בית שערים היא אחת התגליות המרתקות בתולדות הארכיאולוגיה של ארץ ישראל, אך מסתבר ש-30 מערות הקבורה שהתגלו במקום ב-1936 אינן המילה האחרונה. לאחרונה, התגלה כי במקום שוכן מאגר מים ענק, 25 מטרים אורכו, שבעה מטרים רוחבו, ולפחות שישה מטרים עומקו. מכיוון שהמקום היה מסומן במפת מערות בית שערים הוחלט לחזור ולנסות לחשוף אותו.

עוד בוואלה חדשות!:
מצה"ל לארגוני הפשע: העולם האפל של מהנדסי המטענים
בלי עורך דין: ישראלי במעצר מנהלי כבר 3 חודשים
רוסיה הורגת אלפי כלבים לקראת סוצ'י: "זבל ביולוגי"

בחודשים האחרונים נערכה במתחם המערות שבגליל התחתון חפירה לחקר מאגר המים והמנהרה שהובילה אל האתר מתוך כוונה להכשירה למבקרים. על קיום המקום ידוע ממפה קדומה בה הוזכר כ"בור מים", או בשמו הערבי, "מערת א-סיח" (מערת בור המים). בכניסה שרד גרם מדרגות מרשים כאשר בצדו האחד דופן המאגר ובצדו השני מעקה מטויח. אזור כניסת המים למאגר נהרס אך במרחק לא רב ממנו נמצאה מנהרת מים שהשתמרה בשלמותה. הקטע שנחפר ממנה מגלה 20 מטרים מרביהים של גג עשוי לוחות אבן וקישוטים נוספים בדפנותיה. בימים עברו שימשה המנהרה להובלת מי נגר ממדרונות גבעת העיר בית שערים ומהגיא הסמוך אל מאגר המים.

מאגר מים ומנהרה נחשפו סמוך לקריית טבעון. רט"ג,
כנראה מהמאה הראשונה לספירה. מאגר המים שהתגלה בבית שערים/רט"ג

הסיבה העיקרית לכך שהמקום נותר נסתר מעיני הארכיאולוגים עד כה היא מערת הסליק, מערה שהוכשרה בתקופת המנדט הבריטי על ידי ארגון "ההגנה" לאחסון כלי נשק סודיים, וזו הרסה את פתח הכניסה למערה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

"פרק קדום ובלתי מוכר בתולדות בית שערים"

בארצנו רצופת ההיסטוריה קורה לא מעט שחפירות אריכואלוגיות חושפות עבר עשיר וצבעוני. רק בחודש שעבר התגלתה כנסייה ביזנטית בת 1,500 שנים ליד קרית גת במסגרת חפירות הצלה של רשות העתיקות שהתקיימו לפני עבודות פיתוח במקום.

לדברי ד"ר צביקה צוק, הארכיאולוג הראשי של רשות הטבע והגנים ומי שניהל את החפירה יחד עם ד"ר יוסי בורדוביץ', אלו ממצאים חשובים ששופכים אור על פרק קדום ובלתי מוכר בתולדות בית שערים. "מדובר בתקופת המאה הראשונה לספירה כ-150 שנה לפני זמנו של רבי יהודה הנשיא, אשר עוזרים לנו לצייר תמונה של חיי היומיום בעת הקדומה".

לפניות לכתבת עדי חשמונאי: adihashmonai@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully