וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנקים גדולים באירופה: "נחרים בנקים בישראל בגלל ההתנחלויות"

1.2.2014 / 13:21

שני הבנקים הגדולים בסקנדינביה בוחנים הפסקת קשריהם עם "הפועלים", "מזרחי-טפחות" ו"לאומי" בגלל פעילות מעבר לקו הירוק. הממשלה ביטלה דיון בנושא בשל מריבת נתניהו-בנט

דנסקה בנק בקופנהגן. flicker, אתר רשמי
החרם הכלכלי בשל ההתנחלויות צובר תאוצה. סניף "דנסקה בנק" בקופנהגן/אתר רשמי, flicker

החרם האירופי על ההתנחלויות ממשיך לתפוס תאוצה: שני הבנקים הגדולים ביותר בצפון אירופה הודיעו לאחרונה על כוונתם להחרים בנקים בישראל, על רקע פעילות הבנקים הישראליים בהתנחלויות, שמוגדרות על ידי האיחוד האירופי כבלתי חוקיות ומזיקות לתהליך השלום. גורם ישראלי שעודכן בפרטים אמר לוואלה! חדשות כי החרמת הבנקים הישראליים באירופה הינה "מגמה מסוכנת שהולכת ומתחזקת".

שני הבנקים המדוברים הם "נורדאה" השבדי שהינו הבנק הגדול ביותר במדינות סקנדינביה, ו"דנסקה בנק" שהינו הבנק הגדול ביותר בדנמרק. יחדיו הם משרתים יותר מ-16 מיליון לקוחות ברחבי אירופה ומחזיקים בנכסים בשווי מאות מיליארדי דולרים. שני הבנקים נכללים ברשימת 500 החברות הגדולות בעולם, ושניהם כאמור מקדמים בשבועיים האחרונים צעדים להחרמת בנקים בישראל בגלל "מעורבות בפעולות שעומדות בניגוד לחוק הבינלאומי".

ישראל בונה בהתנחלויות - והעולם מגיב
החרם פוגע בחקלאי בקעת הירדן: "ההזמנות נפסקו"
האגודה ללימודים בארה"ב הצביעה בעד חרם על ישראל
לבני לבנט: "ביקורת על התנחלויות אינה אנטישמיות"

כריסטיאן קלאוסן, נשיא בנק נורדאה בשבדיה, אוקטובר 2013. ברטיל אריקסון, AP
שני הבנקים משרתים יותר מ-16 מיליון לקוחות באירופה. נשיא "נורדאה בנק", כריסטיאן קלאוסן/AP, ברטיל אריקסון

"דנסקה בנק", המשרת כ-5 מיליון לקוחות בדנמרק ובצפון אירופה, מפרסם באתר האינטרנט שלו רשימה של חברות שהוא מחרים מסיבות חוקיות ואתיות. לפני כשבועיים עודכנה הרשימה ולראשונה נוסף אליה בנק ישראלי – בנק הפועלים. הבנק הדני הודיע כבר בשנת 2010 על החרמת שתי חברות בנייה ישראליות, "אפריקה ישראל" ו"דניה סיבוס", בשל מעורבותן בבנייה בהתנחלויות, אך זו הפעם הראשונה שהוא מודיע על החרמת בנק ישראלי מכיוון שאותו בנק משקיע כספים מעבר לקו הירוק ומחזיק סניפים בהתנחלויות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

בינתיים, שר הכלכלה וראש הממשלה העדיפו לריב ביניהם

במקביל הודיע הבנק השבדי "נורדאה בנק", שהינו הבנק הגדול ביותר בסקנדינביה, כי חברת ההשקעות שלו דורשת מבנקים ישראליים הבהרות בנוגע לפעילותם מעבר לקו הירוק. "נורדאה" מחזיקה סניפים ב-19 מדינות ברחבי העולם ויש לה יותר מ-16 מיליון לקוחות. החברה דורשת מהבנקים הישראליים "לאומי" ו"מזרחי-טפחות" מידע על היקף פעילותם בהתנחלויות, וזאת מכיוון שהחברה מודאגת מ"הפרתן של נורמות בינלאומיות". גורם בבנק השבדי אמר לעיתון "פייננשל טיימס" כי הוא צופה שחברות נוספות באירופה יחלו להקדיש מחשבה להשקעותיהן בגופים ישראליים הקשורים להתנחלויות.

גורם מדיני ישראלי אמר לוואלה! חדשות כי "המקרים הללו מדגישים את הסכנה והבעייתיות של החרם האירופאי. לא מדובר על החלטות של ממשלות דנמרק ושבדיה נגד ישראל, אלא בהחלטות של חברות פרטיות גדולות ומשפיעות במיוחד. אפילו אם נגיש בעקבות הדברים מחאה לממשלות, אין להן יכולת לפעול נגד החלטות של החברות הללו. אנחנו מעריכים שזה רק יילך ויתרחב". הגורם הביע ביקורת על העובדה שדיון מיוחד בסוגיית החרם האירופי, שאמור היה להתקיים השבוע בממשלה, בוטל עקב המחלוקת הפוליטית בין ראש הממשלה נתניהו לשר הכלכלה, נפתלי בנט. "המנהיגות עסוקה בפוליטיקה פנימית בזמן שהחרם תופס תאוצה", אמר הגורם.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"עסוקים בפוליטיקה פנימית בזמן שהחרם תופס תאוצה". שר הכלכלה וראש הממשלה/מערכת וואלה!, צילום מסך

האיחוד האירופי הודיע לפני כחודש וחצי כי בכוונתו להציע לישראל ולרשות הפלסטינית חבילת הטבות כלכליות בהיקף של מיליארדי דולרים, שתינתן לשני הצדדים אם ייחתם הסכם שלום. מצד שני, דיפלומטים אירופאים מבהירים בשבועות האחרונים לירושלים ולרמאללה כי אם המשא ומתן המדיני יסתיים בכישלון, שני הצדדים עשויים לסבול מנזקים כלכליים כבדים: ישראל בגלל התגברות מגמת החרם הכלכלי, ואילו הפלסטינים בגלל הסכנה שמדינה באירופה יאבדו עניין בסכסוך הישראלי-פלסטיני ויפסיקו לתרום כספים.

יו"ר מרצ, זהבה גלאון, התייחסה לנושא ואמרה: "אני קוראת לראש הממשלה נתניהו להפסיק לטמון את הראש בחול ולהודיע לאלתר על הקפאה מוחלטת של הבנייה בהתנחלויות. המשך תיחזוק הכיבוש וההתנחלויות אינן מקובלות יותר לא רק על מדינות אירופה, אלא, גם על בנקים וחברות פרטיות. ההחלטות שלהן עלולות להפוך את ישראל למנודה ומבודדת כמו קובה ודרום אפריקה. ראש הממשלה צריך להתעשת כי העולם מאבד סבלנות והאיום בחרמות על ישראל גובר מיום ליום".

מבנק הפועלים נמסר בתגובה: "לבנק הדני דאנסקה אין השקעות ואין פיקדונות מכל סוג שהוא בבנק הפועלים".

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully