וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחדל ההדברה: 7 פקחים אחראים על אלפי מדבירים

29.1.2014 / 17:07

הפקחים מתניידים בתחבורה ציבורית או בטרמפים עם "המשטרה הירוקה" כשקהל היעד שלהם הוא 1,200 מדבירים רשומים וככל הנראה אלפי "חאפרים". בדיקת וואלה! חדשות

צילום: טל אנגלנדר, דוד קורן; עריכה: יאיר דניאל; קריינות: אביב אברמוביץ'

(הילד שהורעל שב להכרה ותקשר עם הוריו, היום)

המשרד להגנת הסביבה אינו מספק לפקחי ההדברה שלו רכבי פיקוח, ולעתים הם אף נאלצים להתנייד בתחבורה ציבורית על מנת לפקח על מושאי הביקורת שלהם. בנוסף, בכל הארץ פועלים שבעה פקחי הדברה בלבד - פקח אחד בכל אחד משבעת משרדי המחוזות. שני הנתונים המקוממים הללו התגלו בבדיקה של וואלה! חדשות, אשר כללה חומרי תיעוד כמו גם עדויות של מדבירים וגורמים מהמשרד להגנת הסביבה. הבדיקה המיוחדת בוצעה בעקבות אסון הרעלת ההדברה בירושלים בו איבדה משפחת גרוס את אביגיל ויעל הפעוטות ואשר שני בניה הגדולים עדיין מאושפזים בבית החולים שניידר.

התקציב הדל שהממשלה מקצה למשרד להגנת הסביבה, והקיצוצים שהושתו עליו לאחרונה, לא צפויים לשפר את מצוקת כוח האדם החריפה גם כך, אבל זה לא הכול. המדבירים המורשים מתקוממים על מה שהם מגדירים כאטימות המשרד בכל הנוגע לקידום החקיקה החדשה שמקדמת המחלקה המשפטית בימים אלו - הנוגעת לכל תחומי ההדברה. לטענתם, המתכונת החדשה אותה מקדם המשרד תוריד את רמת המקצועיות של המדבירים שיעבדו בשטח ותחשוף את הציבור לסיכונים נוספים לבריאותם.

עוד כותרות בנושא:
הילד יצחק גרוס שהורעל מהדברה בירושלים שב להכרה
המדביר "אמר לאם המשפחה שהחומר מסוכן"
מצמרר: המדביר מסביר על חומר "רעיל שהורג הכול"

אביגיל ויעל גרוס. באדיבות המשפחה
מתו באסון ההדברה. אביגיל ויעל גרוס/באדיבות המשפחה

מרבית המדבירים ששוחחנו עמם מעידים כי למרות עיסוקם רב השנים במקצוע, הם מעולם לא הופתעו מביקורת של פקח מטעם המשרד להגנת הסביבה. למרות המצוקה הקשה בכוח האדם, המשרד, כאמור, אינו מצייד את הפקח בכלי העבודה החשוב ביותר: כלי רכב בעזרתו הוא יוכל לצאת לשטח לביצוע מלאכת הפיקוח. מדבירים ששמם שמור במערכת אף העידו כי היו מקרים בהם פקחים התניידו בתחבורה ציבורית ולעתים המצב הגיע לידי אבסורד שבו הם בעצמם ניידו פקחים ממקום למקום.

במשרד להגנת הסביבה אומרים כי לא ידוע להם על מצב בו מדבירים מסיעים רכזי לחימה במזיקים וכי "בכל מחוז פועל רכז מזיקים אחד, אשר מקבל השתתפות באחזקת הרכב הפרטי לנסיעות בתפקיד, כנהוג בשירות המדינה". עוד נמסר כי הרכזים "יכולים" לעשות שימוש ברכבי המשרד, אולם הוסיפו כי "לצערנו השימוש ברכב משרד מוגבל לחמש פעמים בחודש בשל הוראות החשב הכללי באוצר".

במשרד להגנת הסביבה הדגישו כי פקחי האגף ללחימה במזיקים מבצעים את פעולות האכיפה נגד מדבירים בשיתוף פעולה עם פקחי המשטרה הירוקה וכי לאחרונים יש רכבים צמודים והם אינם מוגבלים בנסיעות. "הפקחים של המשטרה הירוקה עסוקים באכיפה של כל העבירות הסביבתיות כדוגמת: זיהום ממפעלים, זיהום מים, זיהום ים, מפגעי אסבסט ותחומים רבים נוספים. הם אולי יכולים לסייע לפקחי אגף הלחימה במזיקים במקרים חריגים, אבל בוודאי לא לעסוק בפיקוח השוטף המתבקש על המדבירים", אמר אדי טייאר מחברת "הדברה ירוקה".

השוק רווי ב"חאפרים"

"בפיקוח השוטף, רכזי הלחימה במזיקים של המשרד צריכים לוודא אם המדביר עובד על פי חוק, שהוא לא עובד עם חומרים אסורים, שהוא עובד לפי הנהלים, שהוא מאחסן בצורה בטיחותית את החומרים המסוכנים, לוודא שהוא לא מסכן את בריאות הציבור, לוודא שההכשרה שהמדבירים עוברים תהיה אמתית", הוסיף טייאר. "פקח אחד בכל מחוז, שבעה פקחים בכל הארץ, זה לא מספיק. השוק רווי במדבירים 'חאפרים' שעובדים בלי רישיונות הדברה ואף אחד לא באמת מפקח עליהם, כי אין פקחים. אין כוח אדם והעובדה שהמשרד לא מצייד את הפקחים בכלי רכב משולה לחייל ששולחים אותו לשדה הקרב בלי נשק. אנחנו מדברים על כימיקלים, על חומרים מאוד מסוכנים וכל ההתנהלות הבסיסית שלהם היא כלאחר יד".

על מנת להמחיש את חומרת הבעיה, צריך להעיף מבט לנתונים המספריים: בארגון המדבירים אומרים כי בישראל ישנם 2,200 בעלי רישיונות הדברה, 1,200 מהם פעילים. בנוסף אליהם עובדים בין כמה מאות לאלף עובדי הדברה שמועסקים על ידי מדביר מורשה ו"חאפרים" שעובדים ללא רישיון מדביר. מתשובה לשאלה שהפננו למשרד להגנת הסביבה עולה כי במהלך השנה האחרונה פתחה המשטרה הירוקה בכל שבעת המחוזות של המשרד שמונה חקירות בלבד נגד מדבירים.

צוותי חילוץ בדירתם של המשפחה שהורעלה מהדברה בירושלים, ינואר 2014. אריק אבולוף, כבאות והצלה ירושלים,
לשפר את המצב ולא למצוא אשמים. כבאים בדירת משפחת גרוס בירושלים/אריק אבולוף, כבאות והצלה ירושלים

אבל מעבר לאכיפה הבעייתית, גם השינויים שמתכנן המשרד להגנת הסביבה לערוך בחוק ההדברה מעורר את חמתם של המדבירים. בארגון המדבירים טוענים כי ההסדר החדש המוצע לתהליך הרשאת מדבירים חדשים, אפילו יחמיר את המצב הקיים. "לפי החוק החדש שהמחלקה המשפטית של המשרד מקדמת, הם הולכים להכשיר סטטוס חדש שנקרא 'מדביר ביתי'. הקורס יהיה קצר באופן משמעותי מזה שקיים היום: אם היום ההכשרה נמשכת 45 ימים נטו, שמתפרסים על תשעה חודשים, אז הפורמט החדש מציע קורס של שבועיים בלבד", אומר בכעס בועז קייזרמן, חבר הוועד המנהל של ארגון המדבירים. "השוק הביתי הוא עונתי והוא נמשך מתחילת חודש אפריל ועד סוף אוגוסט. מכיוון שהשוק הביתי מאפשר לו להתפרנס רק ארבעה חודשים בשנה, אז הוא יחסוך בעלויות של הציוד וירכוש ציוד מינימלי. ההצעה הזו תציף עוד יותר את הענף בחאפרים ותוריד עוד יותר את רמת המקצועיות והבטיחות. אנחנו בעד המשרד להגנת הסביבה, לא נגדם. מה שמעניין אותנו זה לשפר את המצב, לא למצוא אשמים".

תגובת המשרד להגנת הסביבה

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר: "המשרד עושה ככל יכולתו, במסגרת כוח אדם מוגבל, על מנת למלא את תפקידו נאמנה. במסגרת זו מפקח המשרד גם על נושא המדבירים. התמונה המתוארת אינה מדויקת כלל ועיקר כיוון שרכזי הלחימה במזיקים במשרד להגנת הסביבה מבצעים פעולות אכיפה נגד מדבירים בשיתוף פעולה בין עובדי המחוזות לבין עובדי המשטרה הירוקה. רכזי הלחימה במזיקים זכאים לאחזקת רכב מן המשרד לנסיעות בתפקיד וכן יכולים להשתמש ברכבי משרד אחרים לצורך תפקידם. לצערנו, השימוש ברכב משרד מוגבל לחמש פעמים בחודש בשל הוראות החשב הכללי באוצר. חלק מהמשימות השוטפות של פקחי המשטרה הירוקה הוא לטפל במקרים של עבירות פליליות של מדבירים, דוגמת עבודה ללא היתר הדברה או מכירת חומר אסור לפי התווית".

בנושא החקיקה החדשה, נמסר מהמשרד כי "התקנות הקיימות כיום מאפשרות למדבירים להעסיק עובדים שלא עברו כל הכשרה וכל בחינה בביצוע ההדברה בפועל, תחת הנחיה של מדביר בעל רישיון. בפועל, חלק ניכר מההדברות מבוצע על ידי כוח אדם שלא עבר הכשרה ובחינה כלל. ליבנו עם מי שיש לו אינטרס כספי בהמשך המצב הקיים, אך אנו מתנגדים לכך בתוקף. לפני כשנתיים הפסיק משרד הבריאות לקיים קורסי הכשרה, ובשל כך כיום מתבצעים קורסים ללא פיקוח ממשלתי. תוצאת המהלך היא שישנם יותר מ-60% נכשלים בבחינות שעורך המשרד להגנת הסביבה ומהוות תנאי לקבלת היתר מדביר.

על פי טיוטת החוק שמוביל המשרד להגנת הסביבה, תיאסר הדברה תברואית על ידי מי שאינו מחזיק ברישיון מדביר אישי. מדביר לא יהיה רשאי להעסיק בביצוע הדברה עובד שלא עבר הכשרה ובחינה, ומחזיק ברישיון אף הוא. בניגוד לטענות, היקף ההכשרה למדבירים שיקבלו הכשרה ייעודית לעבודה ברמת סיכון פחותה, טרם נקבע".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully