וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היחידה שתחדור למוצב חיזבאללה ותחזור עם מחבל

25.1.2014 / 18:00

המערכה הבאה תהיה רוויה מטענים ומוקשים שיוטמנו על צירים ויופנו נגד צה"ל. באימון מיוחד דימו לוחמי גדוד 601 את ההפתעות הצפויות בדרום לבנון, או בעזה. "ממלכת האי-ודאות"

צילום ועריכה: דובר צה"ל

המערכה הבאה ברצועת עזה או בלבנון תהיה רוויה מטעני חבלה ומוקשים מסוגים שונים שהוברחו ממחסני הנשק בלוב והוטמנו על צירים שהכוחות המתמרנים של צה"ל עשויים לעבור בהם בדרך לכיבוש היעדים. המשימה של לוחמי ההנדסה תהיה לזהות את האזורים הממולכדים, לעקוף אותם ולנטרל חלקים גדולים מהם. באימון האחרון של גדוד 601 של חיל ההנדסה תרגלו הלוחמים את כלל תורות הקרב, כולל חטיפת מחבלים והבאתם כשבויי מלחמה לישראל. קטע הווידאו מאפשר הצצה לאימון פשיטה של מחלקת הסיור 601 על מתחם חיזבאללה בדרום לבנון ותרגול חטיפת מחבל לשטח ישראל.

עוד בנושאי צבא וביטחון:
כך נלחם שב"כ ב"אוניברסיטת הטרור" של אל-קאעדה
בשר טרי ואימוני מתח: כך יאמן צה"ל חיילים חזקים יותר
המח"ט שאיבד 12 לוחמים רוצה שלום ומתכונן למלחמה

תיעוד: לוחמי ההנדסה מתרגלים השתלטות על מחבלים. דובר צה"ל
לוקחים הכול בחשבון, כולל שימוש באמצעי כימי". לוחמי ההנדסה באימון/דובר צה"ל

"מבחינתנו, המתאר בעזה ולבנון דומה", סיפר השבוע מפקד גדוד 601, סגן-אלוף מנור ינאי, בראיון לוואלה! חדשות. "אנחנו מתאמנים בשטחים פתוחים, כולל ניווט ליעד ותצפיות, הגעה למרחב שטח בנוי שמורכב ממכשולים הנדסיים, מלכודים שונים של אמצעי חבלה ומיקוש, ולבסוף יש לנו גם יעדים שונים", הסביר על האיומים העתידיים שבהם עסק האימון, שהתנהל בתנאי קור קיצוניים בגבול הצפון.

תכלית העיסוק שלך בקרב הוא איתור מטעני החבלה, סילוק מוקשים, בחירת נתיבי תנועה עבור כלל הכוחות. מה התחדש בשנים האחרונות?

"אנחנו לוקחים הכול בחשבון, כולל שימוש באמצעי כימי, ולכן יש לנו בכוחות הקדמיים בין היתר כוחות לגילוי וזיהוי".

חיזבאללה, כמו גם חמאס, רכש בשנים האחרונות טילי נ"ט מהמתקדמים בעולם. הם מהווים איום לא רק על הטנקים של צה"ל, אלא גם על דחפורי הענק שבחלק מהמקרים מובילים את כוחות החי"ר.

"לשם כך אנחנו מתאמנים. לא רק על זירות מטענים מורכבות ומעבר במקומות קשים לתנועה. מפקדי הדחפורים והנהגים יודעים איך לנהוג בשטחים מאוימים לפי תורת לחימה מסודרת. יש לנו מענה לכל איום. באימון הנוכחי תורגלו הכוחות בלילה חשוך לגמרי. היכולת הזו הולכת ומשתפרת ומקזזת את היכולות של האויב. אין אימה מטילי נ"ט או מיקוש. אנחנו פועלים בשכל תוך ניתוח הקרקע והמתאר בסביבה. מה גם שאנחנו לא פועלים לבד, ויש אתנו כוחות נוספים מהקרקע ומהאוויר. זה קרב משולב".

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
אזרח לבנוני לצד טילי דמה של חיזבאללה סמוך לכלא חיאם, דרום לבנון, מאי 2013. AP
איום לטנקים ולדחפורים של צה"ל. תצוגת תכלית של חיזבאללה בדרום לבנון/AP

מה השתנה בהנדסת הדחפור המכונה D-9?

"החלפנו חליפות מיגון. הנדסת האנוש שלו יותר ידידותית למפעיל. אנחנו בוחנים כיום חליפת מיגון אקטיבית בדומה לטנקים נגד טילי נ"ט. היכולות של הצוותים שמפעילים את הדחפורים השתפרה בצורה יוצאת דופן. העובדה שהם פועלים בחושך מוחלט לעבר יעדים לטווחים רחוקים מעידה על משהו".

הכמות האדירה של מטענים שהגיעה לגבולות המדינה, בין היתר ממחסני הנשק בלוב, תקשה עליכם את המערכה הבאה?

"ההצפה של מטעני החבלה מרמזת לכך שזירות מטענים יהיו מורכבות יותר, בנויות מיותר מטענים במקום אחד ויהיו בהם המון עורמה ותחבולה. לכל איום יש לנו מענה".

"אמצעי היוקרה" של חיזבאללה וחמאס

את הגדוד מלווה מחלקת סיור שאמורה להתקדם צעד אחד לפני כלל הכוחות. אילו הכשרות עברו הלוחמים ביחס לאיומים מצפון ומדרום?

"מחלקת הסיור של הגדוד אמורה לשרת את הגדוד, ולכן יש הכשרות מתאימות בנוסף לתחום החבלה. הלוחמים נוסעים על כלי רכב מהירים, מתפעלים אמצעי תצפית בעלי יכולות איכון לטווחים גדולים. הם יודעים להפעיל 'צפע שריון' (אמצעי חבלה רב-עוצמה, א.ב), יש להם יכולות נ"ט קצרות טווח, בעלי יכולות סיור וניווט משופרות משל גדוד רגיל והם מתמקצעים בניתוח שטח. מרמת הערכה לתנאי עבירות של כלים כבדים בשטח רווי מים ועד יכולות איתור נתיבי תנועה רוויי מטענים".

היכן אתה מזהה את עיקר העשייה שלכם כמומחים להנדסה וחבלה?

"אנחנו מעריכים שאת עיקר כובד המשקל יניח חיזבאללה בצפון או חמאס בדרום סביב 'אמצעי יוקרה' שיש לו. הוא ימגן אותם כמו שצריך ויציב סביבם כוחות הגנה במעגלים גדולים יותר. אנחנו נידרש להיות ממוקדים מול המוקדים האלה. צריך להבין שגדודי ההנדסה הם מכפילי כוח בתמרון היבשתי. לא רק מומחים להנדסה וחבלה הם לוחמי חי"ר לכל דבר שיודעים לפעול בשטחים בנויים ושטחים פתוחים".

אנשי חמאס בעזה. AP
מאה אלף רקטות בדרום לבנון וברצועה. פעילי חמאס בעזה/AP

ברצועת עזה ובלבנון יש ביחד היקף של כמאה אלף רקטות. אם הדרג המדיני יורה לצה"ל לכבוש שטחים נרחבים, ייחשפו מצבורי ענק של רקטות. איך מתמודדים עם זה?

"יש מספר שלבים. בזמן קרב אנחנו צריכים להוציא כל רקטה ומשגר מכלל שימוש. יש מספר דרכים, אחת מהן היא הנחה של חומר נפץ על המשגר. הרעיון הוא שזה לא יפעל בעתיד. בשלב מאוחר יותר מתחילות הסריקות הרחבות יותר, שם נידרש לפעולה אגרסיבית יותר".

בדרום לבנון שטחים טופוגרפיים קשים ביותר לתנועה. כיצד אתם מתרגלים את זה באימונים?

"יש כל מיני מתארים וכל מיני שיטות. תרגלנו מעבר מים, כולל שימוש בגשרים, איך אנחנו מעבירים כוחות מנקודה לנקודה באמצעות גשר בזמנים קצרים מאוד".

איך אתה מסכם את השלב הראשון של האימון?

"אתה מנסה לדמות את המציאות הכי קרוב לאמת. ממלכת האי-ודאות. הלוחמים לא יודעים מתי זה מתחיל ולא יודעים מתי זה מסתיים. גם לי היו שני שלבים שהופתעתי מהם מאוד. זירות מטענים בזו אחר זו, טילי נ"ט, כלים תקועים, פצועים, קור מתחת לאפס, שטח הררי קשה. אני חושב שהלוחמים מבינים היום למה הם מסוגלים".

לפניות לכתב אמיר בוחבוט: amirbohbot@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully