וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משאל עם במצרים: אפס סובלנות למתנגדי החוקה

14.1.2014 / 5:00

האזרחים יצאו לקלפיות תחת מתיחות כבדה. "האחים המוסלמים" קראו לחרם על ההצבעה, אך מפלגה סלפית הכריזה על תמיכה בחוקה החדשה. האם סיסי יעבור את המבחן בדרך לנשיאות?

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

אזרחי מצרים יצאו היום (שלישי) להצביע במשאל עם על החוקה החדשה, בחסות המשטר הצבאי השולט במדינה, בראשותו של הגנרל סיסי. האווירה במדינה מתוחה לקראת ההצבעה, כש-160 אלף חיילים ו-200 אלף שוטרים יאבטחו את הקלפיות, לאחר חודשים רבים של פעולות אלימות. כשעה לפני פתיחת הקלפיות אירע פיצוץ סמוך לבית משפט בפרברי קהיר, כך דיווח אתר "אל-אהראם" המצרי. אין דיווחים על נפגעים, אך חזית בית המשפט ניזוקה.

הכנות למשאל העם במצרים, ינואר 2014. AP
160 אלף חיילים ו-200 אלף שוטרים יאבטחו את הקלפיות. הכנות להצבעה, אתמול/AP

עוד על הנעשה במצרים:
סיסי בדרך לנשיאות מצרים: "רוצה תמיכת העם והצבא"
דחייה נוספת במשפטו של מורסי "בשל מזג אוויר רע"
האחים המוסלמים מנסים לעורר את המחאה: 17 נהרגו

החוקה החדשה, שנוסחה על ידי ועדה הכוללת בעיקר נציגים ליברליים אשר מונו על ידי הממשלה הנוכחית, תאסור על קיום מפלגות פוליטיות המבוססות על דת, תעניק זכויות שוות לנשים ותגן על זכויותיו של המיעוט הנוצרי. עם זאת, בחוקה גם נכללים סעיפים המעניקים לצבא סמכויות מיוחדות, בהן בחירת שר ההגנה, והאפשרות לשפוט אזרחים בבתי דין צבאיים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
חיילים מצרים מאבטחים בית ספר שישמש כקלפי במשאל העם על החוקה, קהיר. רויטרס
אבטחה כבדה בשל הבחירות למשאל העם. קהיר, אתמול/רויטרס

תומכיו של הנשיא המודח, מוחמד מורסי, הכריזו כי יקיימו הפגנות ענק ויחרימו את ההצבעה על החוקה החדשה. למרות שמצרים מתכוננת לתהליך שצפוי להעביר את המדינה לשלטון דמוקרטי, האווירה ברחובות מזכירה יותר הכנות למלחמה. הממשלה וכלי התקשורת התומכים ברובם במשטר הצבאי הציגו את החוקה החדשה כמפתח לביטחון וליציבות במדינה – והעלימו כל התנגדות.

עם זאת, מפלגת א-נור הסלפית קראה הבוקר לתומכיה להצביע בעד החוקה החדשה. השתתפות הסלפים האיסלאמיסטים במשאל העם נחשבת לבעלת משקל קריטי, מאחר והיא מחזקת את המשטר החדש ופוגעת בחרם של האחים המוסלמים על ההצבעה. "הבסיס הלגיטימי מגיע מהקלפיות ומי שרוצה בשריעה, הרי שהחוקה החדשה מגינה עליה", נאמר בהודעתם. נראה כי תמיכתם של הסלפים בחוקה נובעת ממאמצי השלטון לשלבם בקלחת הפוליטית, אך צריך עדיין לראות מה ייקבלו בתמורה.

חיילים מצרים מאבטחים בית ספר שישמש כקלפי במשאל העם על החוקה, קהיר. רויטרס
חיילים מאבטחים בית ספר בו יערך משאל העם. קהיר, אתמול/רויטרס

מאות אלפי עלונים, פוסטרים ושלטי חוצות קראו לאזרחים להצביע "כן", ואילו שלטים הקוראים למצרים להצביע "לא" הובילו למעצרים של מי שעומד מאחוריהם. "נדמה שכוחות הביטחון מאמינים שצריכה להיות אפס סובלנות כלפי כל מי שרוצה להצביע נגד החוקה", אמרה מנהלת ארגון זכויות האדם "Human Rights Watch" במצרים.

הרשויות במדינה איימו לפתוח בהליכים משפטיים נגד בעלי עסקים אשר יאפשרו להשתמש בשירותיהם להפקת התעמולה נגד החוקה. גורמי ביטחון העידו כי מפקדי המשטרה הורו לעצור כל מי שמפיץ עלונים או תולה שלטים נגד הצעת החוקה.

הכנות למשאל העם במצרים, ינואר 2014. AP
הממשלה מקווה לאחוזי הצבעה גבוהים. הכנות למשאל העם, אתמול/AP

מוחמד חמדי, פוליטיקאי מהעיר אסיוט, מעוז איסלאמי מדרום לקהיר, טען: "אנחנו מנסים להניע הצבעה בעד החוקה. כל מי שפועל נגד כך הוא בוגד וסוכן אמריקני". דוברת מטעם משרד החוץ האמריקני אמרה אתמול: "אנחנו מודאגים מהדיווחים בנוגע למעצרים של פעילים התומכים בהצבעה 'לא' במשאל העם".

מדובר בהצבעה השישית בהיקף לאומי מאז הדחתו בשנת 2011 של חוסני מובארק. ההערכות לא צופות הטיה של התוצאות, אולם צמצום החירויות בחודשים האחרונים מעיב על חופש הבחירה במשאל העם. כוחות הביטחון עצרו אלפי חברים בארגון האחים המוסלמים, כולל מורסי עצמו ומנהיגים נוספים, והקבוצה הוגדרה ארגון טרור.

הממשלה מקווה לאחוזי הצבעה גבוהים וניצחון שלא ניתן לערעור, על רקע הדיווחים כי הרמטכ"ל, עבד אל-פתאח סיסי, מתכוון לרוץ לנשיאות בהמשך השנה. לקראת ההצבעה, ערוצי הטלוויזיה במדינה הציגו את בכירי הצבא, בהם סיסי, שולחים לדרכן שיירות חיילים הנושאים ציוד קרבי מלא, לקראת פרישת הכוחות ברחבי הערים.

חיילים מצרים מאבטחים בית ספר שישמש כקלפי במשאל העם על החוקה, קהיר. רויטרס
האווירה ברחובות מזכירה הכנות למלחמה. קהיר, אתמול/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully