וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"כמו נשר בשמיים": המל"ט הישראלי שכובש את העולם

29.12.2013 / 0:02

מיני-מל"טים שמסוגלים לטוס בשקט מעל שטח האויב ומל"ט שמגיע עד איראן: וואלה! חדשות מספקת לכם הצצה נדירה לפס הייצור של "אירונאוטיקס" הישראלית - מעצמה בינלאומית בתחום

צילום: יוסי ציפקיס, עריכה: מיכאל ברגמן

תקציבי משרדי ההגנה בעולם הולכים ומצטמצמים ולכן מחפשים הקברניטים אחר פלטפורמות זולות וחכמות להתמודדות עם האיומים השונים. חברת "אירונאוטיקס" הישראלית, הנחשבת מעצמה בינלאומית בתחום המיני-מל"טים, מספקת את המענה ההולם.

עוד בנושא צבא וביטחון:
המח"ט שאיבד 12 לוחמים רוצה שלום ומתכונן למלחמה
כתב אישום: חייל בשירות חובה רכש נשק עבור ארגון פשע בדרום
דוברים סינית? השב"כ מציע לכם "תפקיד שטח מאתגר"

מל"ט מסוג "אורביטר" של היצרנית הישראלית "אירונאוטיקס". יוסי ציפקיס
למעלה מאלף יחידות שלו נמכרו כבר לעשרות מדינות ברחבי העולם. "אורביטר 2"/יוסי ציפקיס

בבעלות החברה, שהיא גם יצרנית רכיבי התקשורת של מערכת "כיפת ברזל", שש חברות בת. החברות מתמחות בייצור מערכות ניווט, מרעומים לפצצות אוויר, מנועי בערה, מצלמות אלקטרו-אופטיות ובלוני תצפית. שרשרת הפיתוח וייצור המוצרים בחברה אחת, מאפשרת ל"אירונאוטיקס" להוזיל עלויות ולהאיץ את תהליכי הפיתוח והייצור הכוללים.

גולת הכותרת של החברה, ש-95% מהכנסותיה מקורם בייצוא לחו"ל, הוא המיני-מל"ט "אורביטר", שנולד בשנות ה-2000 ולו כבר שלושה פיתוחים. "אורביטר 2", שלמעלה מאלף יחידות שלו נמכרו כבר לעשרות מדינות ברחבי העולם, הוא מיני-מל"ט מתקדם ששוקל עשרה קילוגרמים. רק לאחרונה נחתמה עסקת ענק עם פינלנד למכירת 250 מיני-מל"טים מסוג זה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

מסייע בדיוק בתקיפה מטרות ונוחת על ספינות טילים

חתימת המכ"ם של המיני-מל"ט נמוכה מאוד ומקשה על אויב בעל אמצעי גילוי לזהות אותו. הוא בעל מנוע חשמלי שמאפשר לו לפעול באופן שקט, בניגוד למל"טים בעלי מנועי בערה – כמו אלה הפועלים מעל רצועת עזה - שמרעישים ומייצרים זמזום בלתי פוסק. "אורביטר 2" משוגר מכלי רכב ומסוגל לטוס בגובה מרבי של 18 אלף רגל (כחמישה קילומטרים וחצי). באפשרותו לשאת עליו מצלמה אלקטרו-אופטית, אמצעי האזנה, אמצעי לוחמה אלקטרונית וסנסור סיוע לחיל התותחנים.

"'אורביטר 2' הוא שקט כמו נשר בשמיים ויש לו עיני נץ", הסביר דני אשחר, משנה למנכ"ל "אירונאוטיקס". "אנחנו יודעים להתאים לו מגוון אפליקציות. אחת מהן מסייעת לכוחות הארטילריה לדייק בתקיפת המטרות. הוא יזהה את נפילת הפגזים פעם אחר ופעם וייחשב עבור מרכז הבקרה מה לעשות. היתרון שלו זה שהוא אוטונומי לגמרי. המטיס שלו קובע מהירות וגובה - ועוזב אותו. אתה קובע לו משימה ויש לו ארבע שעות לפעול באוויר. הוא גם יודע לבצע משימות ימיות ולנחות על ספינת טילים".

מל"ט מסוג "אורביטר" של היצרנית הישראלית "אירונאוטיקס". יוסי ציפקיס
"אורביטר 2" משוגר מכלי רכב/יוסי ציפקיס

הדגם המתקדם ביותר של המיני-מל"ט הוא "אורביטר 3". הוא שוקל 30 קילוגרמים ויכול לטוס שעות שבע שעות ללא הפסקה. יש לו מנוע חשמלי והוא מסוגל לשאת מצלמת יום או לילה במשקל של שלושה קילוגרמים וחצי ולטוס לטווח של 120 קילומטרים. כמו הפיתוח הקודם שלו, הוא גם כולל סנסורים נוספים ללוחמה אלקטרונית ואמצעי האזנה. בימים אלה, לאחר שנרכש על ידי יחידה עילית מפורסמת של צבא מערבי בעסקה שהוגדרה "הישג גדול מאוד", הוא מתמודד על מכרז של צה"ל.

אשחר תיאר את יתרונותיו של המיני-מל"ט החדשני. "עלותו זולה וכך גם הפעלתו בהשוואה למל"טים שמתחרים על ביצוע משימה דומה", הוא מציין. "המערכת שלנו בוגרת ואמינה מאוד. היא צברה עשרות אלפי שעות טיסה. מל"טים אחרים ששוקלים 300 ק"ג, משתמשים במנועי בערה מרעישים ולכן עליהם לטוס בגובה רב כדי שלא ישמעו אותם. כך, העלות שלהם ועלות האחזקה יקרים מדי. מה אנחנו עשינו? הפוך על הפוך. מזערנו את המצלמה. משקלו של 'אורביטר 3' הוא 30 ק"ג. משקל המצלמה הקטנה הוא 3.5 ק"ג. הכול קטן ואפילו לא צריך מסלול המראה. כדי להפעיל אותו צריך רק שלושה אנשים". לדבריו, "לא התרסק לנו אף מזל"ט כזה. הם מאוד אמינים".

לא זונחים גם את המל"טים ה"גדולים"

למרות המגמה הכלל עולמית, "אירונאוטיקס" עדיין משמרת ומפתחת את "סוס העבודה" שלה – "אירו-סטאר BP". מדובר במל"ט טקטי ששוקל 230 ק"ג ומסוגל לטוס ברדיוס של 250 ק"מ במשך 12 שעות. הוא נושא מצלמה ששוקלת 35 ק"ג ובעל ציין לייזר לסימון מטרות. בין השנים 2002-2007 הוא ביצע משימות עבור צה"ל בגזרות שונות, בהן עזה, יהודה ושומרון וגבול מצרים. הוא נמכר ל-15 מדינות ברחבי העולם, כאשר לאחרונה נחתמה עסקה למכירת יחידות שלו עם צבא במדינה אסיאתית בהיקף 15 מיליון דולרים.

מל"ט מסוג "אורביטר" של היצרנית הישראלית "אירונאוטיקס". יוסי ציפקיס
פס ייצור המל"טים של "אירונאוטיקס"/יוסי ציפקיס

בקטגוריית המל"טים פיתחה "אירונאוטיקס" את "דומינייטור". בזמן שמערכת הביטחון בישראל השקיעה מיליארדי שקלים לפיתוח המטוס הלא מאויש "איתן", החליטה "אירונאוטיקס" לרכוש מטוס אזרחי במשקל 1.9 טון מחברת "דיאמונד" האוסטרית ולהסב אותו למטוס לא מאויש. המטוס הראשון הגיע בטיסה למפעל החברה ביבנה, הוצאו ממנו כל המערכות "הרגילות" והוטמעו בו מערכות מתקדמות תוצרת כחול-לבן שהפכו אותו ממטוס ארבעה נוסעים למטוס ללא טיס.

"דומינייטור" מסוגל לשאת עמו מאות קילוגרמים של ציוד, סנסורים ומצלמות. הוא יכול לשהות עד 24 שעות רצופות בשמיים, בגובה של למעלה מ-27 אלף רגל (תשעה קילומטרים מהקרקע). כמו כן, הוא מסוגל להגיע עד איראן באמצעות תקשורת לוויינית. בניגוד למיני-מל"טים של החברה, עד היום הוא לא נמכר אלא ביצע שירותי ליסינג למשימות מגוונות. עובדי החברה בקנדה, טורקיה, מקסיקו ומדינות נוספות הפעילו אותו בעיקר במגוון משימות צבאיות ואזרחיות כמו איתור שריפות, איתור תשתיות חשמל שעומדות לקרוס, איתור אזורי כריית מחצבים ואיתור מזיקים בחקלאות.

"שעת הטיסה שלו מאוד זולה - בסך הכול 360 דולרים", הסביר אשחר. "מדובר במל"ט שיודע לבצע משימות אזרחיות באמצעות אפליקציות מתקדמות, כמו ספירת חיות באפריקה מחשש שיגנבו אותן או ינסו לצוד אותן. הוא משמש אפילו למעקב אחרי קרחונים בקוטב הצפוני, מעקב תנועה בספרד או אבטחה של מתקני נפט במקסיקו. המצלמה סורקת שטח ומעבירה מידע חיוני. זו תהיה פלטפורמה מעולה להתמודדות עם הפרויקט הענק שנקרא 'מים כלכליים' - אנחנו נדע לתת תשובות לאבטחת אסדות הקידוח בים".

עדכון ראשון: 20:19

פניות לכתב אמיר בוחבוט: amirbohbot@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully