וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הצצה נדירה לאחד המקומות החשאיים ביותר באמריקה"

16.12.2013 / 17:53

פרודיה עצמית, הטעיה או סתם חנופה? צוות של "60 דקות" הוזמן למטה ה-NSA תמורת דרישה לצנזורה מחמירה. השאלות הקלילות שהוצגו למפקדי הסוכנות מעלות תמיהה מה השיג התחקיר

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מטה ה-NSA כפי שהופיע בתכנית. על הצג משמאל - מסך הבית של חדשות CNN/מערכת וואלה!, צילום מסך

רשת סי-בי-אס שידרה אמש (ראשון) פרק בתכנית התחקירים "60 דקות", שבה הוצג מבפנים, בפעם הראשונה, מטה ה-NSA (הסוכנות לביטחון לאומי של ארצות הברית). ה-NSA עלתה לכותרות בחצי השנה האחרונה בשל ההדלפות של עובד הקבלן לשעבר אדוארד סנודן, השוהה כעת במוסקבה.

בפתח התכנית הכריז המנחה ג'ון מילר: "לשם הגילוי הנאות, אציין כי בעבר עבדתי בלשכת מנהל המודיעין הלאומי (משרד האחראי כל גופי המודיעין בארה"ב – א.כ). שם, ראיתי, ממקור ראשון, את החשאיות שבה פועלת ה-NSA". תמורת הסקופ שקיבל, מילר ככל הנראה בחר להתעלם מניגוד האינטרסים המובהק הזה. חיזוק לכך ניתן למצוא בדיווחים קודמים, על כך שהוא מתמודד על תפקיד פדרלי בכיר.

מילר טוען כי שאל את אנשי הסוכנות את השאלות הקשות ביותר שהתאפשר לו לשאול, אך לא ברור כמה מהן שרדו את הצנזורה שקיבל על עצמו מרצון. בניגוד להבטחה בפרומו, לפיה תהיה זו "הצצה נדירה לאחד המקומות החשאיים ביותר באמריקה", מסתמן שאת תפקיד האיש הרע גילם הפעם העיתונאי. צוות התכנית העניק ל-NSA אפשרות לגלול כתב הגנה, ללא כל ביקורת, וכשל במשימת התחקיר שאליה יצא.

הסוכנות, הסובלת מיחסי ציבור גרועים במיוחד, היא שהזמינה את צוות התכנית לבוא למטה החשאי בפורט מיד, מרילנד, אך התנתה את קיום הראיונות בליווי צמוד של כ-20 "משגיחים" צמודים מטעמה. בין היתר, ההקלטות נבחנו, וחלקן נמחקו. פניהם של כמה מעובדי הסוכנות טושטשו והמפיקים הוקפו כל העת בצנזורים. בסרטון ששודר "כבונוס מאחורי הקלעים", נראה מנהל הסוכנות, הגנרל קית אלכסנדר, קוטע את הראיון שנערך עמו, ומבקש "פסק זמן". בקטע אחר נראים צנזורים פוקדים על שלושה מהעובדים להפסיק שיחה עם המפיקים, משום שגלשה לנושאים מסווגים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מנהל הסוכנות, הגנרל קית אלכסנדר, פונה הצידה לצנזור כדי לבקש הפסקה בראיון/מערכת וואלה!, צילום מסך

בתכנית, אמר מנהל הסוכנות, הגנרל אלכסנדר, כי "האמת היא שאיננו אוספים את תכתובות המייל של כולם, והאמת היא שאיננו אוספים את שיחות הטלפון של כולם. אנחנו לא מקשיבים להן". אך למעשה, החשש הגדול מהפגיעה בפרטיות, כפי שהתגלם מהדלפותיו של אדוארד סנודן, כלל לא נבע מהעבודה השוטפת, המוכרת, של ה-NSA.

הסוכנות מאזינה לשיחות טלפון ומיירטת תכתובות מייל. כולם ידעו זאת עוד לפני שהעביר סנודן את מסמכיו ל"גרדיאן" ול"וושינגטון פוסט". אלא שמהדלפותיו התגלה כי ה-NSA אוגרת היקף עצום של "מטה-דאטה": רשומות אלקטרוניות שמכילות מידע על המידע. באופן הזה, הסוכנות יכולה לגלות מודיעין רב-ערך על כל אדם ברחבי העולם, בין אם הוא אמריקני או לא, וגם אם לא היה צד פעיל בשיחה.

אדוארד סנודן. מוסקבה, 2013. AP
אדוארד סנודן, במוסקבה. "בן 20 ומשהו שנשר מהתיכון", לדברי המנחה/AP

הגנרל אלכסנדר ניצל את הבמה שניתנה לו בתכנית התחקירים הפופולרית כדי להכחיש את הדיווחים לפיהם אנשיו חדרו לשרתי גוגל ויאהו, כדי להשיג מידע ומטה-דאטה לפני שהוא הפך למוצפן. המראיין, מילר, שאל אותו: "האם שקלת להתפטר, אחרי שעובד קבלן בן 20 ומשהו, כזה שנשר מהתיכון, הצליח לגנוב את 'יהלומי הכתר'"? אלכסנדר השיב כי אכן שקל להתפטר, אך "נאמר לו" כי הוא פעל כשורה וכי התקרית "הייתה יכולה להתרחש תחת פיקודו של כל אחד אחר". לפי החוק, אלכסנדר ממילא אמור לפרוש מתפקידו בשנה הקרובה.

העיתונאי גלן גרינוולד, שפרסם את מסמכי סנודן, מתח ביקורת חריפה על האופן שבו נערכה התכנית (לצפייה: למטה) והגדיר אותה "פרודיה עצמית". הוא כתב בטוויטר: "ב-'60 דקות' שכחו לשאול כיצד מפקדי ה-NSA שיקרו לקונגרס. כנראה נגמר להם הזמן". ראיין ליזה, הפרשן הבכיר של "הניו יורקר", כתב: "התכנית הייתה מביכה. כל הכבוד לצוות היח"צ של ה-NSA – אתם ראויים להעלאה במשכורת". שיין האריס ממגזין "פוריין פוליסי" כתב אחרי השידור: "זה הידרדר ממבט חד-צדדי להטעיה". דייב איצקוף מה"ניו יורק טיימס" הציע כותרת חלופית לתכנית: "ה-NSA עושים עבודה מצוינת – כך אומר ה-NSA".

בבלוג גיזמודו הציעו כותרת נוקבת יותר: "אל תאמינו לאף מילה שנאמרה בתכנית".

הטור הקודם בבלוג החוץ:
ניו יורק טיימס התנצל על תמונה בכתבה על רצח עדן אטיאס, החייל שנדקר למוות בעפולה

אוריה כנף uriah_c@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully