וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ח"כ טיבי: "אנחנו רחוקים יותר מאי פעם מהסדר מדיני"

בניגוד לג'ון קרי, הביע חבר הכנסת פסימיות בנוגע לסיכויי הצלחת התהליך המדיני, במיוחד על רק הפערים בנושא בקעת הירדן. על הפגנות הבדואים: "המשטרה מפעילה מסתערבים"

מערכת וואלה!

יחד עם הסופה שהגיעה למשכן הכנסת, הגענו גם אנחנו להגיש תכנית נוספת של "חי בכנסת" בהנחיית כתבנו הפוליטי עמרי נחמיאס וכתבנו המדיני אמיר תיבון ובהשתתפות חברי כנסת מכל גווני הקשת הפוליטית.

הנושא שעומד במוקד התכנית הוא השיתוק בוועדת החוץ והביטחון שפעילותה מוקפאת כבר חודש וחצי, אז עזב היו"ר הקודם, אביגדור ליברמן, כדי לשוב לתפקידו כשר החוץ. בשל מחלוקת פוליטית, טרם החליט נתניהו על יו"ר חדש לוועדה, למרות אולטימטום שהציב לו יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין. נתניהו לא החליט בין ח"כ עפר שלח, נציג יש עתיד, לבין צחי הנגבי, נציג הליכוד. שלח, שלא נוהג להתבטא בנושא, אמר כי בראיון כי "העובדה שהוועדה משותקת היא חמורה מאוד בעיני". לדבריו, המחלוקת בסוגיה היא "יחסית מינורית", והפתרון "הוא בידיים של ראש הממשלה לסיים את העניין הזה עכשיו".

שלח הביע התנגדות לפשרה שהועלתה לאחרונה בין הצדדים, לפיה ימונה יו"ר לתקופה מסוימת, שיוחלף לאחר מכן. "הפתרון של יו"ר זמני לוועדת החוץ והביטחון הוא פתרון בעייתי מאוד. הוועדה היא גוף חי עם הרבה מאוד סוגיות לפניה, היא צריכה קביעות, היא צריכה יו"ר קבוע".

ח"כ עופר שלח נואם במליאת הכנסת, פברואר 2013. יואב דודקביץ'
"נתניהו צריך אותנו בשביל להמשיך עם התהליך המדיני". שלח/יואב דודקביץ'

לגבי יחסי מפלגתו, יש עתיד, עם מפלגת הבית היהודי אמר שלח: "אין החלטה אסטרטגית לנתק את הברית. יש שתי סיעות קואליציוניות שברור שחילוקי הדעות ביניהן על השולחן. מניח שנוכל להגיע בעתיד להסכמות". בנוגע לחוק הגיוס המתגבש בימים אלו, אמר שלח כי ישנה הסכמה עם הבית היהודי שבסופו של דבר, ובכל מקרה, תחול חובת גיוס על החרדים ועל הערבים הישראלים.

שלח התייחס גם למגעים המדיניים עם הפלסטינים ולשינוי האחרון בעמדתה הפומבית של מפלגתו בנושא המדיני. לדבריו, יש עתיד מעולם לא הסתירה את עמדתה בעניין. "אנחנו חושבים שהמו"מ המדיני הוא אינטרס עליון של ישראל ודורשים שהוא יימשך", אמר, "אנחנו שם ונתניהו יודע שהוא צריך אותנו בשביל להמשיך עם התהליך". בתשובה לשאלה כיצד יכולה המפלגה ליישב את התבטאויותיו של מנהיגה, יאיר לפיד, אשר טוען כי ירושלים לא תחולק, לבין הדרישות הפלסטיניות הריאליות, אמר שלח: "אני חושב שלא ייתכן הסכם שבו הם לא יוכלו במזרח ירושלים את בירתם".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

"המשטרה מפעילה מסתערבים בהפגנות הבדואים"

גם חבר הכנסת אחמד טיבי (רע"מ-תע"ל), המקורב להנהגת הפלסטינים ובקיא בפרטי המשא ומתן, התייחס לנושא בתכנית. בניגוד לדברי שר החוץ האמריקני ג'ון קרי בשבוע שעבר, שאמר כי ישראל והפלסטינים קרובים להסכם, אמר טיבי כי למעשה, המצב הוא הפוך: "לצערי הרב, אנחנו רחוקים יותר מאי פעם מהסדר מדיני".

אחת הבעיות המרכזיות בפרטי המשא ומתן נכון להיום היא סוגיית הנוכחות הישראלית הצבאית בבקעת הירדן לאחר ההיפרדות. "העמדה הפלסטינית היא שלא יהיה אף חייל ישראלי במדינה שתקום. הפלסטינים באו לקראת בהצעה לפיה במשך שלוש שנים, בהדרגה, יהיו כוחות בינלאומיים בבקעה", סיפר טיבי. לדבריו, לפי העמדה הנוכחית של ראש הממשלה בנימין נתניהו, "לא תקום מדינה פלסטינית".

טיבי שוחח גם על תכנית פראוור להסדרת התיישבות הבדואים בנגב. הוא הביע חשש מהעדויות האחרונות לפיהן התכנית לא נגנזה, אלא תמשיך להיות מקודמת עם שינויים, "לרעת הבדואים". לדבריו, "ימי הזעם וההפגנות התקיפות, ללא אלימות - יימשכו". לטענתו, האשמה על האלימות בהפגנות המחאה מוטלת על כתפי המשטרה, אשר אינה מתירה למפגינים להביע את מחאתם ולחסום כבישים, כפי שהיא עושה בשנים האחרונות באירועי "יום האדמה". טיבי גם האשים כי בהפגנות השתתפו מסתערבים שהלהיטו את האווירה, ועל פי הטענות גם "זרקו את האבן הראשונה".לטענתו, מסתערב אף "כיוון אקדח לראש של ילד", והוא הציג לכתבינו תמונה על מנת להוכיח את העניין.

"הקואליציה יציבה בסך הכל"

ח"כ איילת שקד (הבית היהודי) התארחה גם היא בתכנית, ושוחחה על המצב הקואליציוני ועל החקיקה אותה היא מקדמת. אתמול אישרה ועדת השרים לענייני חקיקה את "חוק העמותות", המגביל מתן תרומות ממדינות זרות לעמותות לזכויות אדם, למרות עמדתו של היועץ המשפטי לממשלה לפיה מדובר בהצעה בלתי חוקתית. שקד טענה כי הצעת החוק הנוכחית "מרוככת יותר מבעבר", ואף יעבור שינוי בהתאם לדרישות ועדת השרים לחקיקה - הסעיף המחיל את החוק על מעשיהם של חברי הנהלת עמותות ירד, כך שהגבלות החוק יחולו רק על מטרות העמותה.

לדבריה, היא מצפה מראש הממשלה נתניהו להכניס את החוק להליך חקיקה ולא לאפשר לשרת המשפטים ציפי לבני "לקבור" אותו בוועדת השרים לחקיקה. "כשחוק עובר תהליך חקיקה, מכניסים שינויים לחוק, והחוק הזה מספיק חשוב כדי שהוא ייכנס לתהליך חקיקתי", אמרה. שקד התייחסה לאמירתו של יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, לפיהם יש לשקול בעתיד לערוך שינויים בקואליציה: "הקואליציה יציבה בסך הכול. אני חושבת שמפלגות הקואיליציה יכולות להמשיך ולעבוד ביחד. אני לא קופצת מכל ספין או אמירה".

ח"כ בנימין פואד בן אליעזר, ועידת מפלגת העבודה, אוגוסט 2013. דרור עינב
"אני חושב שאני נהנה מתמיכה רחבה של חלק גדול של חברי הכנסת". בן-אליעזר/דרור עינב

זקן חברי הכנסת, בנימין (פואד) בן אליעזר (העבודה), שוחח גם האו עם כתבינו בכנסת. הוא התייחס לנושא המדיני ואמר בפירוש כי למפלגתו אין כרגע סיבה להיכנס לקואליציה. "רק כשנראה שראש הממשלה נמצא במשבר והכניסה שלנו חשובה להיכנס לתוך התהליך – אז ניכנס". לדידו, "נתניהו יכול להיכנס עכשיו לחדר עם אבו מאזן ולגמור את העסק".

הנשיא שמעון פרס יסיים את תפקידו ביולי 2014, ומחליפו ייבחר על ידי חברי הכנסת בהצבעה חשאית. עד כה הכריזו על מועמדותם ח"כ ראובן ריבלין (הליכוד), ח"כ מאיר שטרית (התנועה) וגם ח"כ בן אליעזר עצמו, שהחל לקדם את מועמדתו שלא בפומבי. "אני בין הבודדים שיכול לתת מענה למה שקורה שם למטה", אמר. "אני עוסק בדבר הזה, אבל זה עדיין מוקדם מכדי לדבר על זה. יבוא יום ואני אגבש מסיבת עיתונאים ואודיע על זה". בן אליעזר הדגיש כי "אני חושב שהיום אני נהנה מתמיכה רחבה של חלק גדול של חברי הכנסת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully