וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"קור נדיר": היערכות שיא לקראת סוף שבוע סוער במיוחד

11.12.2013 / 0:15

צוותי החירום תוגברו ונמצאים בכוננות, ברכבת ישראל ובנתב"ג נערכים לעיכובים ובירושלים צחצחו את מפלסות השלג. גופי ההצלה והרשויות המקומיות ערוכים לסופה שתחל כבר הלילה

צילום: דניאל בוק, עריכה: יאיר דניאל

נערכים לסערה: גופי החירום וההצלה והרשויות המקומיות מתכוננים לסופה הגדולה שצפויה להגיע הלילה (רביעי) לישראל, ומבקשים להזהיר את הציבור מפני הפגיעות האופייניות למזג אוויר נדיר, כפי שמגדירים זאת בשירות המטאורולוגי. בשרותי הכבאות מתריעים מפני עומס במערכת החשמל, שעלול לגרום לשריפות, במד"א קוראים להיזהר מתנורי הסקה ומהשארת ילדים ברכב ובמשטרה מפרסמים הנחיות לנהיגה בטוחה.

כל מה שצריך לדעת: כך תשרדו את הסערה

במשטרה נערכים בכוחות מתוגברים בצירי התנועה ומבצעים הערכות מצב בשיתוף הרשויות מקומיות, שרותי הכבאות, מגן דוד אדום, חברת החשמל ואחרים. מוקדי 100 יתוגברו על מנת לתת מענה לפונים, משמרות השוטרים יועבו בכוח אדם ויחידות המתנדבים העוסקות בחילוץ ישמשו ככוח כוננות לאירועים.

חורף בגבעתיים, דצמבר 2013. נמרוד סונדרס
מומלץ לחזק חפצים העלולים להשתחרר ולעוף באוויר. גבעתיים, שלשום/נמרוד סונדרס

בשל החשש לשיטפונות ולהצפות, מזהירים בשרותי הכבאות מפני כניסה למקומות המועדים לכך. בשל הרוחות החזקות הצפויות, מומלץ לחזק חפצים העלולים להשתחרר ולעוף כגון עציצים, גגונים, דודי שמש ומעקות. יש לחזק גם חפצים שונים הנמצאים בחוץ, כגון כסאות ושולחנות גן, עמודי תאורה וחבלי כביסה. בשרותי הכבאות קוראים גם להוריד מבעוד מועד אנטנות טלוויזיה ישנות ולא פעילות. "אנטנות אלו קורסות ברוחות החזקות ועלולות לפגוע בעוברי אורח", מסביר רשף אבי קורדובה, דובר מחוז דן ברשות הארצית לכבאות והצלה.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

מפת הגשמים המתעדכנת:

רשף קורדובה מוסיף כי "בשל השימוש המוגבר בחשמל בדירות המגורים בימי הסופה, קיים חשש שמערכות החשמל לא יעמדו בעומס ויגרמו לשריפות. יש לבדוק את מערכות החשמל על ידי חשמלאי מוסמך. לצד זאת, יש להיזהר מהפעלת אמצעי חימום כגון תנורי ספירלה. קיימת סכנה מקרבה לאזור שבין התנור לבין רהיטים או וילונות. יש להרחיק אותם מחומרים העלולים לבעור. חשוב מאוד לא לכסות מפזרי חום. בואו נעבור את סוף השבוע בשלום".

"היערכות מצילה חיים"

גם במד"א מזהירים מפני שימוש באמצעי חימום ביתיים. בארגון מדווחים כי בימים האחרונים חלה עלייה בכמות השריפות בשל תנורים שנותרו ללא השגחה, ועל כן נדרש הציבור ליתר תשומת לב בנושא. במד"א מזהירים גם מפני הרעלה כתוצאה מגז העשוי להיפלט מתנורי גז או קמינים הפועלים על גחלים. עוד מתריעים במד"א כי אין להשאיר ילדים ללא השגחה ברכב מחומם, שכן האוויר המחומם אינו מספק די חמצן לפעוטות ועל כן עלול להיגרם להם נזק.

במד"א קוראים גם לשמור על חום גופם של תינוקות ושל קשישים. עם זאת, אין לכסות תינוקות בשכבות רבות או בשמיכה כבדה, שכן הדבר עלול לגרום לחנק. מנכ"ל מד"א, אלי בין, מסר: "זוהי הסערה הראשונה הצפויה לפקוד את ישראל בחורף הנוכחי. בשנה שעברה נתקלנו בסערות דומות, וכוחות מד"א פעלו מסביב לשעון באזורים שונים בארץ על מנת לסייע לכל מי שזקוק לכך. גם השנה, אנו נערכים מבעוד מועד ואני קורא לציבור להישמע להנחיות הבטיחות ולהישמע להוראות צוותי מד"א במקרה הצורך. זכרו שהיערכות מצילה חיים".

חורף בגבעתיים, דצמבר 2013. נמרוד סונדרס
המשטרה קוראת לציבור הנהגים להתאים את הנסיעה לתנאי הדרך/נמרוד סונדרס

גם בכבישים צפוי להיות סוער בימים הקרובים. הכבישים יהיו חלקים מאוד וסכנת ההחלקה קיימת גם במהירות נמוכה. המשטרה קוראת לציבור הנהגים להתאים את הנסיעה לתנאי הדרך, להימנע מנסיעה בכבישים בהם יש הצפה, לשמור מרחק ולהאט את מהירות הנסיעה. בנוסף, יש לשים לב לאדים המצטברים על שמשות הרכב ועלולות לגרום לפגיעה בראות. על כן, יש להקפיד על אוורור הרכב ועל הפשרת האדים באופן קבוע. בנוסף, יש לשים לב שלא להיכנס עם הרכב לשלוליות - גם אם נראה שאינן עמוקות במיוחד. במשטרה מתריעים גם מחסימת צירים ברחבי הארץ כתוצאה משיטפונות, קריסת עצים ופגיעה בתשתיות.

היזהרו מחוטי חשמל קרועים ומענפים מתנדנדים

בחברת החשמל מתריעים מפני מפגעים ומבקשים מהציבור להיות ערני ולדווח מידית על חוטי חשמל קרועים או נזקים אחרים לרשת החשמל. אלי גליקמן, מנכ"ל חברת החשמל, סיפר כי "החברה נערכת במהלך כל השנה לימי החורף, אך בסופה עם רוחות במהירות 90 קמ"ש, ההערכות הן שצפויות תקלות באספקת החשמל". לדבריו, "החברה תפעל בכוחות מתוגברים לצמצום היקפי הנזק הצפויים כתוצאה מפגעי מזג האוויר על רשתות החשמל ותגיע לשטח, בכל תנאי מזג אוויר, לטפל בבעיות".

בין היתר, עובדי החברה גזמו ענפים והסירו מפגעים מהרשתות, העלולים לגרום פגיעה ונזק לרשתות החשמל בימי חורף סוערים. כמו כן, נשטפו מבודדים על עמודי החשמל על מנת להסיר את האבק שהצטבר עליהם, בוצעו בדיקות וביקורות מקיפות ונערכו בדיקות לגילוי התחממות החיבורים. החברה טיפלה גם בנקודות תורפה רגישות על תילי החשמל העלולות לגרום להפרעות באספקת החשמל.

עיכובים בטיסות, רכבות בכוננות

רשות שדות התעופה נערכת אף היא למזג האוויר החריג. בתום הערכת מצב עם המערך המבצעי האווירי והקרקעי המטפל בטיסות, במטוסים ובנוסעים, אמר מנהל נמל התעופה בן גוריון, שמואל זכאי כי "המשימה שלנו היא בטיחות העובדים, הנוסעים והמטוסים - ובעיקר להוציא את הטיסות בבטיחות מרבית ולוודא שהנוסעים מגיעים לטיסותיהם בבטחה". ברשות מבהירים כי במהלך הסערה ייתכנו עיכובים בהמראות ובנחיתות ולמרות זאת קוראים לציבור הנוסעים "להגיע לשדה התעופה מוקדם ככל הניתן".

שביתה בנתב"ג, אפריל 2013. עומר מירון
בנתב"ג קוראים לנוסעים להגיע מוקדם לשדה התעופה/עומר מירון

כחלק מההיערכות בנתב"ג, צוותים מתוגברים יעמדו בכוננות בשדה התעופה לטפל בנוסעים ובמטוסים. מנהל נתב"ג הנחה, בין היתר, לפנות את כלל הציוד המבצעי הנמצא ברחבות המטוסים ועלול לעוף ברוח. צוות מרכז האנרגיה נערך לאספקת חשמל באופן עצמאי לנמל התעופה ולכלל המערכות המבצעיות וטרמינל הנוסעים.

גם ברכבת ישראל מתכוננים למערכת החורפית הקשה הצפויה בימים הקרובים. כחלק מההיערכות, יתוגברו מנהלי תחנות ודיילים בתחנות הרכבת, יוצבו טכנאים ברכבות הנוסעים ויועמדו רכבות בכוננות. כמו כן, צוותי כוננות ותחזוקה יוצבו בתחנות ולאורך המסילות ויופעלו קרוניות לתחזוקת מסילות בצירים מו?עדים, לצורך פינוי שלג, סלעים ועצים. בעת הצורך יופעל חדר מצב.

ירושלים: מפלסות השלג מוכנות

גם בערים הגדולות כבר השלימו את ההיערכות. לקראת השלג הצפוי בבירה, עיריית ירושלים תעמיד בכוננות על פי הצורך כמאה מפלסות שלג, מפזרות מלח וכלים הנדסיים לפילוס הצירים הראשיים. העירייה הכינה 90 טונות מלח לפיזור וטיפול בשלג. כמו כן, יוכן מערך לאיתור מוקדי קפיאה ופיזור מלח על הצירים המרכזיים. אם אכן ירד שלג, יפולסו הצירים הראשיים כדי לסייע לכוחות החירום וההצלה לטפל באירועי חירום והצלת חיים.

ראש העירייה ניר ברקת, שביקר אתמול במרכז ההיערכות לשלג של העירייה, הביע שביעות רצון מהמוכנות לסופה. "שלג בירושלים הוא חגיגה לירושלמים ולמבקרים הרבים שמגיעים לראות את העיר הכי יפה בעולם צבועה בלבן", אמר ברקת בתום הביקור. "אנחנו מקווים שהשלג לא יאכזב, בעיקר את ילדי ירושלים שנרגשים, מחכים ומצפים לו". הוא הנחה לתגבר את הסיורים לאיתור דרי רחוב ואנשים בסיכון כדי לאפשר להם קורת גג, וכמו כן המרכז למצבי חירום יעבוד במתכונת מוגברת 24 שעות ביממה.

ניר ברקת ראש העיר ירושלים מתכוננן לשלג בבירה, דצמבר 2013. נועם מושקוביץ
"ילדי ירושלים נרגשים". ראש העירייה, ניר ברקת/נועם מושקוביץ

הרכבת הקלה בעיר צפויה לפעול כסדרה. עם זאת, ברכבת ישראל מדגישים שאם ירד שלג בירושלים, יוגדל מספר הרכבות שמגיעות לבירה ויוספו קרונות ברכבות אלו. זאת, על מנת לאפשר תנועה אל ירושלים וממנה בשעה שהכבישים חסומים לתנועה ולאפשר גישה לציבור הרחב המעוניין ליהנות מהשלג הירושלמי.

במועצה אזורית גוש עציון החליטו לקיים הערכת מצב בכל כמה שעות. המועצה תפעיל כרגיל את מוקד 106 וכן את מוקד המידע הפנימי. כמו כן, בחטיבה המרחבית עציון יוקם חמ"ל צבאי מיוחד שיפעל בשיתוף עם המועצה ויהיה שותף לקבלת ההחלטות. מפלסות ושופלים ערוכים לפינוי צירים ומפזרות מלח יופעלו להמסת הקרח. בנוסף, כלי רכב ייעודיים יועמדו בכוננות לצורך פינוי במקרים מיוחדים או מקרי חירום.

חיפה: חניה חינם בכחול-לבן

גם בחיפה ההכנות הושלמו. יחידות המטה העירוניות נערכות לטיפול בהצפות וחסימת כבישים, פינוי תושבים ותלמידים במקרה של הצפת דירות מגורים ומוסדות חינוך ופינוי מכשולים. משאבות, רכבי כיבוי ומכליות הוצבו בכוננות למקרה של הצפות מבנים וכבישים, פריצת ביוב כתוצאה מחדירת גשמים למערכות הביוב וחסימות פתחי ניקוז. כמו כן, הועמדו בכוננות כלים מכניים הנדסיים לפינוי סחף ופתיחת צירי תנועה, ומסורים חשמליים הותקנו על גבי מנופים לחיתוך מהיר של עצים שיפלו ויחסמו צירי תנועה או כניסה לבתים.

שרותי הרווחה נערכו עם צוותי חירום לסיוע לאוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים, בהם קשישים ונכים. בנוסף, נערך אגף הרווחה לסייע לתושבים שבתיהם יוצפו ויזדקקו לקורת גג חלופית. עובדים סוציאליים יסיירו ברחובות ויתנו מענה לדרי רחוב והמוקד העירוני 106 יופעל במתכונת חירום. במקביל, החל מהשעה 8:00 היום ועד השעה 12:00 ביום שישי, פקחי העירייה לא יאכפו את החנייה בכחול-לבן בלבד, אלא יסייעו בטיפול בנזקי הסופה. "ראיתי לנכון להקל על תושבי העיר בימי הסערה הצפויים, ובנוסף יש להתרכז כרגע במתן מענה מהיר ואיכותי לפניות התושבים עקב נזקי הסערה", הסביר ראש העירייה, יונה יהב, את המהלך.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שלג צפוי ברמת הגולן. כפר הנופש רימונים בנווה אטי"ב/מערכת וואלה!, צילום מסך

במטה שלג גולן, שמרכזת מועצה אזורית גולן וכולל את משטרת ישראל, החברה הלאומית לדרכים, צה"ל, מד"א וכיבוי אש, התכנסו היום ותיאמו פעולות לפינוי הצירים משלג, חסימת כבישים מסוכנים עקב קרח או שלג ופיזור מלח. מועצה אזורית גולן תגברה את המוקד הטלפוני למענה מהיר לדיווחים על מפגעים וממליצה לתושבי צפון הגולן להצטייד בכל הדרוש למשפחה לכמה ימים.

הלילה צפויים לרדת גשמים בצפון הארץ ובמרכזה והרוחות יתחזקו. הטמפרטורות ירדו ויהיו נמוכות מהרגיל לעונה. במהלך הלילה יחלו לרדת ממטרים לפרקים מצפון הארץ ועד לצפון הנגב, מלווים בסופות רעמים יחידות ורוחות חזקות. שלג צפוי בחרמון. מחר ירדו ממטרים לפרקים, מלווים בסופות רעמים ורוחות חזקות מצפון הארץ ועד הנגב. בחרמון ירד שלג. בלילה צפוי שלג בצפון הגולן ובפסגות הרי הגליל. קיים חשש לשיטפונות והצפות והים יהיה סוער.

"אין לדעת אם זו הסופה הכי גדולה בחורף הזה"

ביום חמישי, לקראת סוף השבוע, יירד גשם לפרקים, מלווה בסופות רעמים בודדות. כמו כן ירד שלג בצפון הגולן, בפסגות הרי הגליל והמרכז וייתכן בהר הנגב. יהיה קר מהרגיל בעונה וקיים חשש לשיטפונות והצפות. ביום שישי יירדו ממטרים לפרקים, מלווים בסופות רעמים ורוחות חזקות בצפון הארץ ובמרכזה. בדרום הארץ ירד גשם מקומי והרי הגליל והגולן ירד שלג. שלג קל צפוי לרדת בפסגות הרי המרכז וייתכן שאף בהר הנגב.

ואדים דימנשטיין, חזאי בשרות המטאורולוגי, סיפר בשיחה עם וואלה! חדשות כי שלושת הימים הקרובים צפויים להיות קרים במיוחד. לדבריו, הסופה הקרובה תהיה בסדר גודל של הסופה שביקרה בישראל בחורף ינואר האחרון. "הקור יהיה עז ויהיה המון גשם, אבל אין לדעת אם זו הסופה הכי גדולה בחורף הקרוב. קרוב ל-0 מעלות בירושלים זה דבר די נדיר".

לפניות לכתבת: mor.shimony@walla.com

בהכנת הידיעה סייעו גם עדי חשמונאי, שבתי בנדט ויוסי אלי

יש לכם תמונה שאתם רוצים להראות לכולם? שלחו לנו ונפרסם אותה: weatherwalla@walla.co.il

וואלה! מזג אוויר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully