וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם זהו האיש האלים ביותר שתראו אי פעם?

10.12.2013 / 11:11

אלימות נגד חיות - חלילה; ונגד בני אדם? לא נורא. עומר דוסטרי מצביע על צביעותו של גורו הטבעונות יורופסקי, ומזהיר שלא רחוק היום - ומטורף מזדמן יתרגם את תורתו למעשים

גארי יורופסקי הפך כבר מזמן לשם דבר בעולם הטבעונות והצמחונות. האיש בו צפו מאות אלפי בני אדם בישראל דרך יוטיוב, שליקט 27 אלף חברים ישראלים בדף הפייסבוק שלו ושהרצאתו הוגדרה ושווקה כ"חשובה ביותר שתראו אי פעם", חדר ללבבותיהם של רבים מאזרחי המדינה והשפיע רבות בעזרת פעילותו האטרקטיבית, הפופוליסטית והבלתי מתפשרת.

דעה אחרת: מישהו צריך לייצג את שואת התרנגולות

אלא שספק רב אם רבים ממוקיריו וממעריציו מכירים באמת את האיש עם החיוך הנחמד והמשקפיים האינטלקטואליים, ומודעים לפעילותו הבלתי חוקית. כך, למשל, בשנת 1997 הורשע יורופסקי בפריצה לחוות פרוות בקנדה ונידון לשישה חודשי מאסר בפועל. בין השנים 2001-1997 נעצר יורופסקי 13 פעמים, בגין עבירות שונות בהן הפרת הסדר הציבורי ואיומים על עובדי ציבור. לזאת יש להוסיף גם את זילות השואה המקוממת שבה הוא משתמש השכם וערב ("כל מה שקרה לעם היהודי במחנות ההשמדה, קורה לבעלי חיים") ואת האיומים וההסתה שהוא מרבה לשלב בהרצאותיו ("צריך לאנוס אונס קבוצתי אישה שלובשת פרווה").

וגר אדם עם כבש?

השבוע נחשף בפני אזרחי ישראל עוד מקרה אלים (ולא חריג) מבית מדרשו של האיש שכבר הוגדר כטרוריסט בקנדה - עם התקיפה האלימה של העיתונאי אראל סג"ל, שהעז להגיע למפגש עמו בתכנית "המערכת" כשהוא לבוש במעיל עור. וכך, נדמה כי האג'נדה של מוביל דעת הקהל הטבעוני המפורסם חותרת תחת האידאולוגיה שבה הוא עצמו מאמין. מחד גיסא, מרבה יורופסקי לדבר על הבעייתיות והפסול שבאלימות - אמנם כלפי בעלי חיים - ומטיף לחברה אוטופית ושוחרת שלום, שבה קיימת הרמוניה וסבלנות לא רק בין בני אדם אלא גם בני אדם וחיות, בבחינת "וגר אדם עם כבש". מאידך, הוא מפעיל אלימות מילולית, פיזית וכוחניות קיצונית ברגע הראשון שהוא נתקל בהתנגדות אינטלקטואלית זעירה.

לדאבון הלב, הטקטיקה האלימה שנקט ונוקט הגורו הטבעוני אינה רק צביעות צרופה, אלא גם כפייה מסוכנת, אנטי-ליברלית ואנטי-דמוקרטית. הבעיה היא לא בכך שיורופסקי הצליח לסחוף אחריו כת מעריצים בעזרת דמגוגיה זולה, אלא בכך שברגע שהאחרון נתקל בשאלה קשה, הוא ממהר לפסול אותה ולהציג את חמתו הבוערת ברבים, בעיקר תוך אלימות מילולית והסתה גסה ("מי שעובד בבתי מטבחיים צריך להיות מוצא להורג)". לא מדובר, אם כן, בחופש ביטוי קלאסי ואפילו לא במתיחת גבולותיו. כשאידאולוגיה זולגת לקיצונית וכופה עצמה על אחרים, אזי היא הופכת למסוכנת ובכך היא למעשה פוסלת את הלגיטימיות של עצמה.

התבטאויותיו ומעשיו של יורופסקי לא רק שמגוללים בתוכם כפייה כוחנית וצביעות רבתי (המעידה על חורים רבים באידאולוגיה שלו), אלא גם מהווה סכנה חמורה לשלום הציבור. כגורו שצבר וצובר תאוצה, במיוחד בישראל, הוא למעשה מעודד בפעילותו אלימות מילולית ופיזית של בני נוער המושפעים מהאג'נדה שלו. הסתה פרועה זו יכולה להוביל, בנקל, לפעילות אלימה של מאן דהוא, שעלול לתרגם את הדמוניזציה שלמד ("בני-אדם הם חלאות העולם") ולצאת למסע נקמה במרחב הציבורי כדי לנקום את מותו של התרנגול שעליו שמע באחת ההרצאות, או אפילו לפגוע בעצמו עקב שנאה עצמית יוקדת.

אשר על כן, טוב עשו בתי הספר הממלכתיים שהחליטו לפסול את הרצאותיו של יורופסקי בפני תלמידים צעירים בישראל, וטוב עשו באוניברסיטאות בר-אילן ואריאל, שהמשיכו בתהליך. מנגד, הופעותיו של יורופסקי בפני קהל הסטודנטים באוניברסיטת תל אביב עדיין לא בוטלה וספק אם תבוטל בהמשך, בעיקר הודות לעודף התקינות הפוליטית במוסד זה - אם כי עדיין לא מאוחר, ועל הסטודנטים בתל אביב לשאול עצמם, אם הם אכן מעוניינים לתת דריסת רגל לעבריין עולמי המשתמש בטכניקות אלימות של של איומים, הסתה וכפייה. האם אין אדם אחר, ראוי יותר, שיוכל להרצות בעניין טבעונות?

כל דעה, בכל נושא, היא כמובן דבר חשוב ומבורך המעיד על פלורליזם. אך בד בבד, אסור שתשתלב עם קריאה והסתה לאלימות. גארי יורופסקי, אם כן, הוא אדם מסוכן, המנסה לכפות את דעותיו הרדיקליות באופן כוחני. הוא אינו תורם לשיח הדדי ושכלתני, וכל רצונו ללקט עוד ועוד מאמינים לכת החדשה שלו בכל אמצעי. אין שום סיבה שאדם אלים, הגורם פעם אחר פעם לזילות שואה ואשר אינו מכבד דעות שונות מאלו שהוא מאמין בהן, יקבל במה וקול במוסדות המתוקצבים על ידי המדינה וכספי ציבור.

עומר דוסטרי סטודנט לתואר שני בתכנית לדיפלומטיה באוניברסיטת ת"א, מפעיל הבלוג "למה לא פוליטיקה עכשיו" וחבר בפורום הרעיוני של "התנועה הליברלית החדשה"

מעוניינים לפרסם מאמר במדור הדעות? כתבו לנו למייל op-ed@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully