וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"כליאת מסתננים לשנה מנוגדת לעקרונות הדין"

26.11.2013 / 15:42

יום לאחר אישור החוק בכנסת, העביר עו"ד איל ינון חוות דעת לוועדת הפנים שבה רמז שלא כל הסעיפים יעמדו במבחן בג"ץ. על כליאת המסתננים לשנה: "מנוגד לעקרונות הדין הישראלי"

רק אתמול אישרה מליאת הכנסת בקריאה ראשונה את חוק המסתננים בניסוחו החדש, הקובע שמסתננים ייכלאו למשך שנה ללא משפט, וכבר הבוקר (שלישי) היועץ המשפטי לכנסת שופך עליו מים צוננים. היועץ, עו"ד איל ינון, הגיש לוועדת הפנים של הכנסת, הדנה בהכנת הצעת החוק לקריאה שנייה ושלישית, חוות דעת משפטית, שבה הוא רומז שייתכן שגם סעיפים בחוק החדש לא יעמדו במבחן בג"ץ. "אמירות רוב שופטי ההרכב מעלות ספק אם פסילת ההסדר הקודם נבעה רק מאורך תקופת המשמורת, או שמא במישור העקרוני, וללא קשר לאורך התקופה. עמדתם היא כי בהיעדר אפשרות להרחיק את המסתננים מישראל, עצם כליאתם ללא משפט אינה חוקתית".

עוד על חוק המסתננים:
עלות יישום החוק החדש: כחצי מיליארד שקלים
סער: "חייבים כלים חדשים להתמודדות עם הסתננות"
עשרות הפגינו בדרום תל אביב נגד ביטול החוק

כלא סהרונים, יולי 2012. יותם רונן
האם הזכויות יהיו זהות לאלה בכלא רגיל? מתקן הכליאה סהרונים/יותם רונן

ינון שב וציין בחוות הדעת כי החוק החדש "מאוזן ומידתי יותר מן ההסדר הקודם שנחקק ונפסל", אך הזהיר כי גם בחוק החדש ישנן בעיות הדורשות תיקון, כמו כליאתם של מסתננים חדשים שנכנסים לארץ לשנה שלמה. "ההצעה חוזרת על החזקה החלוטה בחוק שנפסל", כתב ינון. "הוראה זו מנוגדת לטעמנו באופן ברור לפסיקת בית המשפט העליון ולעקרונות שנקבעו בדין הישראלי לעניין מעצרים מנהליים באופן כללי".

עם זאת, יש לציין כי ינון לא קבע, ואף לא רמז, כי ההצעה כולה לא תעמוד במבחן בג"ץ, אלא העיר כי יש להכניס בה שינויים, כמו למשל בעניין משך הכליאה במתקן. ינון גם העלה בחוות הדעת שאלות בנוגע למתקן השהייה הפתוח שמתוכן לקום במסגרת החוק עבור מסתננים ותיקים, שממנו הם יוכלו לצאת במהלך היום, כמו סוגיית מספר הפעמים שיצטרכו השוהים להתייצב לרישום נוכחות במהלך היום, האפשרות לערוך עליהם חיפוש גופני, ושאלות נוספות הקשורות באופן ניהול המתקן, כמו מי ינהל אותו.

"לשמור על הפער בין מתקן כליאה פתוח לרגיל"

כמו כן, העלה ינון בחוות הדעת שאלות בדבר זכויותיהם של השוהים במתקן, אם אלה יהיו זהות לזכויותיהם של אסירים בבתי כלא בישראל. בסיום חוות הדעת כתב ינון כי בעצם הקמת המתקן הפתוח, "יש כדי לצמצם את הפגיעה בזכויות שעליה עמד בית המשפט העליון, אך יש לוודא כי אכן נשמר הפער בינו לבין מתקן כליאה רגיל".

החוק החדש למניעת הסתננות שיזם שר הפנים, גדעון סער, בא כאמור להחליף את החוק שביטל בג"ץ בספטמבר, שבה נקבעה תקופת מאסר ארוכה של שלוש שנים, בטענה כי היא אינה חוקתית. נוסף על תקופת המאסר המקוצרת למסתננים חדשים, מעגנת הצעת החוק בחקיקה את הקמתו של מתקן שהייה פתוח למבקשי המקלט השוהים כבר היום בשטחי ישראל, שיספק להם את כל צורכיהם. על פי הנוסח הנוכחי של החוק, אלה שיועברו למתקן, שיתופעל על ידי שב"ס, יוכלו לצאת מהמקום במהלך היום, אך לא לעבוד בחוץ, ויידרשו להתייצב לשלושה מועדי רישום שיקבע שר הפנים. בלילה יופעל המתקן ככלא סגור לכל דבר.

לפניות לכתב עמרי נחמיאס - omri_n@walla.net.il

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully