וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צו מעצר נגד נשיא סין לשעבר בגין רצח עם בטיבט

20.11.2013 / 17:25

בית משפט בספרד הוציא צו למעצרם של ג'יאנג דזה-מין וראש הממשלה לי, בטענה שהורו לענות את בני המיעוט הכבוש. בייג'ינג מגיבה בביטול: "בושה למדינה שדנה בתיק כזה"

בית משפט בספרד הוציא צו מעצר בינלאומי נגד נשיא סין לשעבר, ג'יאנג דזה-מין, בגין רצח עם בטיבט. גם ראש הממשלה לשעבר, לי פנג, מואשם בעבירות דומות. לשניים מיוחסות עבירות של פשעים נגד האנושות, עינויים וטרור, והם מסתכנים במעצר אם יבואו לספרד או יבקרו במדינות החולקות עמה הסכם הסגרה.

שתי קבוצות לזכויות אדם מטיבט, פנו בשנת 2006 לבית המשפט במדריד יחד עם נזיר אזרח ספרד, בעזרת חוק המאפשר לשפוט נאשמים בהפרת זכויות אדם, כאשר קורבן העבירה הוא ספרדי.

ג'יאנג עמד בראש המפלגה הקומוניסטית בסין מסוף שנות ה-80 עד 2004. פנג כיהן כראש הממשלה עד 1998. גי'אנג, בן 87, עדיין מושך בחוטים בבייג'ינג, ולא סביר להניח שהוא ימצא את עצמו במאסר בספרד. ואולם, עצם הגשת כתב האישום נגדו מחזקת את עדויות הטיבטים נגד השלטון הסיני, בכל הנוגע למעשי עינויים שהתבצעו בהוראת הדרגים הבכירים ביותר של המפלגה הקומוניסטית.

פתיחת הקונגרס ה-18 של סין. בייג'ינג, 8 בנובמבר 2012. רויטרס
הנשיא לשעבר ג'יאנג דזה-מין בקונגרס המפלגה הקומוניסטית, לפני שנה/רויטרס

בחודש שעבר, אותו בית משפט בספרד האשים ברצח עם את הנשיא הקודם של סין, חו ג'ינטאו. הוא פרש מתפקידו בתחילת השנה והעביר את השלטון לנשיא שי ג'ין-פינג.

צבא סין פלש להימלאיה ב-1950 וכבש את טיבט שנה לאחר מכן, במה שהוגדר כ"שחרור בתנאי שלום" של חבל הארץ. המנהיג הרוחני של הטיבטים, הדלאי לאמה ה-14, ברח להודו ב-1959. יותר מ-120 נזירים טיבטים הציתו את עצמם במשך השנים, מחאה על כיבוש ארצם.

ג'מפה ישי, אזרח טיבטי שהעלה את עצמו באש בהפגנה למען עצמאות טיבט לקראת ביקורו של נשיא סין בבירת הודו, ניו דלהי, 26 במרץ 2012. רויטרס
ג'מפה ישי, טיבטי שהצית עצמו בהודו בשנה שעברה/רויטרס

ההנהגה בסין דוחה בשאט נפש את כתבי האישום שהוגשו בספרד. דובר משרד החוץ בבייג'ינג, הונג ליי, אמר אמש כי "מדריד צריכה להבהיר את פרטי האישומים", והוסיף כי "סין מצרה על כך שספרד מארחת קבוצות המעוותות את האמת".

זו ווי-קון, יו"ר הוועדה המייעצת לממשלה הסינית בענייני דת ומיעוטים, הגיב בצורה חריפה יותר. לדבריו, מדובר באישום מגוחך: "מדינה שלוקחת על עצמה לדון בתיק הזה תמיט על עצמה בושה אדירה. מי שרוצה לעשות את זה - בבקשה".

לקריאה נוספת
מחאה בוערת: טיבטי העלה עצמו באש בזמן ביקור נשיא סין
כך הטיבטים פתחו במקרי ההצתה: "רוצים חירות"
אובמה אירח את הדלאי לאמה - והרתיח את סין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully