וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפלי הביוב של ביתר עילית הרסו שדות פלסטינים

יהושע בריינר

8.11.2013 / 16:12

כמויות ביוב אדירות שטפו השבוע את ואדי פוכין והסבו נזק כבד לגידולים, למי תהום ולטבע – לא בפעם הראשונה: "עבודה של שנה שלמה הושחתה". העירייה: התקלה – בגלל משרד השיכון

צילום: ירון רוזנטל, עריכה: טל רזניק

כמויות אדירות של מי ביוב של העיר ביתר עילית שטפו השבוע שדות חקלאיים של פלסטינים והסבו נזק לסביבה. ביום שני הזעיקו תושבי הכפר ואדי פוכין הסמוך לעיר החרדית את אנשי בית ספר שדה כפר עציון, ואלה נדהמו מהתמונות. על אף פניות חוזרות ונשנות מצדם לטפל במפגע, כמות גדולה ממי הביוב של ביתר עילית עשתה את דרכה לוואדי. כתוצאה מכך, האזור הוצף ועצי זית וקישואים שאותם מגדלים תושבים מקומיים ניזוקו קשות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עצי הזית והקישואים ניזוקו. הביוב שוטף את השדות, השבוע/מערכת וואלה!, צילום מסך

אנשי בית ספר שדה כפר עציון הספיקו לתעד את זרימת הביוב, שלדבריהם גרם נזק גם למי התהום ולטבע. "מדובר באזור טבע ייחודי, ובכל פעם שיש בעיה בתחנת הסליקה של ביתר, מי הביוב של התושבים זורם באין מפריע לאדמות החקלאיות של הפלסטינים", אמר ירון רוזנטל, מנהל בית הספר. לדבריו, "התופעה החמורה הזאת מתרחשת זה שנים ארוכות ומחריבה את השדות החלקאיים ואת הטבע. פנינו אינספור פעמים לעירייה, הצענו כל סיוע אפשרי והבהרנו שהביוב שלהם לא רק שהורס למקומיים את החיים, אלא גם פוגע להם בפרנסה ובמשאבי הטבע". יצוין כי האזור נחשב גם ליעד מועדף לטיולים, אלא שכעת ספוגה האדמה בביוב.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
בתים בית"ר עילית,אוקטובר 2012. טלי מאייר
"מרגע שקיבלנו הודעה על התקלה, היא טופלה מידית". בתי מגורים בביתר עילית/טלי מאייר

כאמור, אין זו הפעם הראשונה שבה זורמים מי הביוב של ביתר עילית לוואדי, אלא שכעת נראה כי העירייה צפויה לעמוד על כך לדין. במשרד להגנת הסביבה מסרו כי בכוונתם לפתוח בחקירה פלילית בעניין. "חבל מאוד שעיריית ביתר עילית אינה לומדת מטעויות העבר", נמסר מהמשרד, "אך אנו נדאג כי מי שצריך יפיק את הלקחים. בעקבות אירועים קודמים זומן כבר ראש העיר לשימוע בפני מנהל מחוז ירושלים במשרדינו ולאחר שהמפגע לא הוסר, החלו מגעים מול רשויות האכיפה בעניין פתיחה בחקירה פלילית נגד העירייה. חקירה זו תתנהל על ידי המשטרה הירוקה והיא מצטרפת לחקירה נוספת המתקיימת נגד העירייה בגין הזרמת שפכים. יצוין כי כבר אספנו ראיות המצביעות על כך שגם מקור אירוע הזיהום האחרון הינו בביתר עילית".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
האזור הוא יעד מועדף לטיולים. אחד מתושבי הכפר בשדה/מערכת וואלה!, צילום מסך

ואולם, בעיריית ביתר עילית תולים את האשמה דווקא במשרד השיכון, שאחראי לדבריהם על הזרמת הביוב לשדות הפלסטיניים. "התקלה נגרמה עקב כניסה של פסולת בנייה על ידי קבלנים הבונים עבור משרד השיכון למערכת וסתימת המשאבות", אמרו בעירייה. "מרגע שקיבלנו הודעה על התקלה, היא טופלה מידית. יחד עם זאת, חשוב לדעת כי סתימה בסדר גדול כזה דורשת זמן. בחצי השנה האחרונה לא נתקלנו בתקלות, אולם כעת מששבו הקבלנים לעבודה, נפגע כאמור הקו. אנו מטפלים מול משרד השיכון כדי למנוע מקרים דומים". ממשרד השיכון טרם התקבלה תגובה.

את אנשי הטבע ואת התושבים הפלסטינים, ההסברים הללו לא משכנעים. "התמונות הללו מעציבות אותו כל פעם מחדש", הוסיף רוזנטל. "הזרמת הביוב הרסה לא רק טבע ופוגעת במי תהום, אלא גם השחיתה לתושבים הפלסטינים עבודה חקלאית של שנה שלמה", סיכם.

לקריאה נוספת:
צה"ל מפסיק לאבטח את בת עין לאחר שחייליו הותקפו
אחרי שחרור האסירים: למעלה מ-2,000 יחידות דיור בגדה
ארבע פעוטות נשכחו ברכב ברשות הפלסטינית ומתו

לפניות לכתב יהושע בריינר: joshjosh@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully