וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"סבירות גבוהה לפגיעת אסטרואיד נוסף בכדור הארץ"

7.11.2013 / 7:55

מחקרים חדשים על הפיצוץ שאירע בשמי רוסיה העלו כי מספר האסטרואידים הנעים בקרבת הכדור גדול בהרבה מכפי שסברו. הפיצוץ שגרם לפציעתם של 1,200 היה חזק פי 30 מפצצת אטום

הפלנטה בסיכון? "יש סבירות גבוהה לפגיעת אסטרואיד בכדור הארץ"/עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: לירון בארי

כדור הארץ בסיכון גבוה? הסבירות שאסטרואיד כמו זה שהתפוצץ בשמי רוסיה ב-15 בפברואר השנה יפגע בכדור הארץ, גבוה בהרבה מכפי שסברו תחילה – כך עולה משלושה מחקרים בנושא שפורסמו השבוע בכתבי העת Nature ו-Science. החוקרים גילו כי מספר רב ביותר של אסטרואידים – שגודלם דומה לזה שהתפוצץ בשמי העיר צ'ליאבינסק – נעים סביב כדור הארץ. לדבריהם, על אף שעד כה נראו רק כ-500 גופים שגודלם כ-19 מטרים ואשר נעים בקרבת כדור הארץ, ייתכן כי ישנם למעשה כ-20 מיליון גופים שמימים כאלה.

מטאור בשמי רוסיה, 15 פברואר 2013. AP
עד כה נראו כ-500 גופים בגודל זה, אולם ככל הנראה יש הרבה יותר. כדור האש בשמי רוסיה/AP

"המקרה בצ'ליאבינסק פתח לנו את העיניים, אבל אין צורך לייחס לכך מידה רבה מדי של חשיבות לגבי מה שצפוי בעתיד", אמר ביל קוק, ראש תחום מטרואידים במרכז החלל של נאס"א בהאנטסוויל, אלבמה. "הרבה תלוי במקום שבו יתרחש האירוע. רוב הסיכויים שהוא יתרחש מעל האוקיינוס ולא מעל אזור מיושב", אמר קוק בשיחת ועידה עם כתבים. יחד עם זה, חלק מהמדענים סבורים כי לנוכח הממצא המדאיג, ראוי יהיה להתקין מערכות התרעה. "מערכת שסורקת את השמים באופן קבוע ובוחנת עצמים כאלה לפני פגיעתם בכדור הארץ היא משהו שרצוי לעשות", אמר ל-BBC החוקר פיטר בראון מאוניברסיטת מערב אונטריו.

לסדרת המחקרים תרמו מאות הסרטונים שתיעדו את הפיצוץ, שהביא לפציעתם של כ-1,200 בני אדם ולהרס רב ברכוש. אלה צולמו בטלפונים סלולריים, במצלמות שהותקנו במכוניות וכן במצלמות אבטחה. הם סייעו לשחזר את מסלולו של האסטרואיד, את מהירותו ואת רגע הפיצוץ.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
שוב: אסטרואיד חלף סמוך לכדור הארץ. רויטרס
דרושה מערכת התרעה. אסטרואיד חולף סמוך לכדור הארץ, מרץ 2013/רויטרס

בנוסף לכך, החוקרים בחנו אבנים ושברים שנאספו מהקרקע, ומהן הסיקו כי האסטרואיד שהתפוצץ שייט לבדו בחלל במשך 1.2 מיליון שנים. הם העלו השערה ולפיה האסטרואיד היה בעבר חלק מגוף שמימי גדול יותר שהתפרק לשני חלקים. "אולי לפני 1.2 מיליון שנים היה לנו מפגש קרוב יותר עם המטרואיד מצ'ליאבינסק, כאשר הסלע התפצל לשניים והעצם הזה החל לשייט בחלל ולאחרונה פגע בנו", אמר פיטר ג'ניסקנס, חוקר ממרכז איימס של נאס"א בקליפורניה, בראיון לכתב העת Science.

בסרטונים שתיעדו את הפיצוץ נראה האסטרואיד נכנס לאטמוספרה במהירות מסחררת של 19 קילומטרים בשנייה, מעט מהר יותר מאשר דווח עד כה. ניתוח שנעשה ופורסם כעת העלה כי המודלים הממוחשבים העריכו הערכת-חסר את כמות האנרגיה הנפלטת מאסטרואידים שכאלה, בשעה שהם מתפוצצים באוויר.

מהממצאים החדשים עלה כי בשיאו, כדור האש שנוצר כ-30 קילומטרים מעל שמי רוסיה היה בהיר פי 30 מהשמש ופלט קרינה אולטרה-סגולה שביכולתה לגרום לכוויות מידיות. הפיצוץ היה שווה ערך ל-500 קילוטון של TNT – יותר מפי 30 מעוצמתה של הפצצה הגרעינית שהטילה ארצות הברית על הירושימה ב-1945.

עוד על פיצוץ האסטרואיד:
צפו: מטאור התפוצץ בשמי רוסיה, מאות נפגעים
ברוסיה משקמים את הנזק, בארה"ב נערכים לאסטרואיד הבא
חלקיק מטאור נמשה מקרקעית אגם ברוסיה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully