וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כשנה לאחר ההצפה - זעם בבת חפר: "המדינה הפקירה אותנו" המהדורה המלאה

14.10.2013 / 12:33

גל מים הציף את הרחובות, מכוניות נהרסו כליל ובתים ניזוקו במאות אלפי שקלים. 9 חודשים חלפו מאז השיטפון ביישוב ותושביו מתקשים להשתקם: "לא סבלנו מכוח עליון, אלא ממחדל"

מערכת וואלה!

מאת שבתי בנדט

תושבי בת חפר כועסים. תשעה חודשים חלפו מאז אותה הצפה שפגעה ב-130 בתים ביישוב הפסטורלי שבשרון, ומעבר לנזק הכספי שנגרם לתושבים, מלווה אותם גם התחושה שהמדינה הפקירה אותם. "אני ממשיל את זה לתאונת 'פגע וברח', כי המדינה דרסה אותי. המדינה החריבה אותי - וברחה", אומר חיים חייט. "בית שהוצף נותן מראה מטעה, כי לכאורה הבית עומד על תילו אבל הוא בעצם הרוס. זה בית שצריך לבנות אותו כמעט מההתחלה", הוא מסביר.

בתשעה בינואר השנה פרץ גל מים אדיר מטול כרם הסמוכה, את גדר ההפרדה של הנחל שליד ליישוב. התוצאה הייתה הרת אסון, וגרמה לנזקים גדולים לתושבי בת חפר. עשרות מכוניות נהרסו לחלוטין, עצים נעקרו ממקומם ותושבים שבתיהם הוצפו התבצרו בקומה השנייה בביתם והמתינו לחילוץ. "צריך להרים מרצפות, לשבור קירות גבס, כל מה שבחוץ הרוס. מדובר בסכומי עתק של מאות אלפי שקלים", מוסיף חייט.

"לא סבלנו מכוח עליון, סבלנו ממחדל של המדינה"

לאחר שהתושבים עיכלו את מימדי הנזק הם החלו בשיקום, תוך מחשבה שהמדינה תיכנס לתמונה ותפצה אותם, אך לטענתם היא מתנערת מאחריות. באחרונה קיבלו התושבים מכתב שבו פורטו תנאי הסיוע וגובהם. לפי ההסכם, הפיצוי המקסימלי למשפחה הוא 85 אלף שקלים בלבד, והוא מותנה בתנאי סף שרבים מהם לא יעמדו בו - אי קבלת כספי ביטוח גבוהים מ-130 אלף שקלים. "90% מהתושבים כבר שיפצו את בתיהם וקיבלו פיצוי חלקי מהביטוח, שעליו מדברת הממשלה, ונשארו עם חוב בגובה 100-200 אלף שקלים", מסביר מזכיר היישוב, יוני ארי. לדבריו מדובר בהתחמקות מצד המדינה: "תושבים נכנסו לחובות, לקחו הלוואות, שקעו במשבר אישי ומשפחתי וזה עוול שהמדינה לא דואגת לתושבים. זה לא פיצוי, זה לעג לרש. העתיקו את הסיוע שניתן לבית אורן לאחר אסון הכרמל, ולא באו לפה באמת לבדוק, לא היו פה באמת נציגים של המדינה לבדוק מה עלות שיפוץ בית בבת חפר".

חייט מחזק את דברי הדובר. "המדינה מציעה לנו סיוע, להבדיל מפיצוי. סיוע זה אומר שאני בא אליך מתוך חסד ורחמים, כשאני לא קשור למצב. נותן לך נדבה, קח ושתוק. אנחנו לא רוצים סיוע ולא רוצים נדבה, אנחנו רוצים פיצוי", הוא מדגיש. "המדינה אשמה במה שקרה לנו, אנחנו לא סבלנו מאסון טבע ולא מכוח עליון, אנחנו סבלנו ממחדל תכנוני של מדינת ישראל. והיא צריכה לפצות אותי עד הגרוש האחרון", הוא אומר ומגבה את דבריו בדוח שכתב שמעון טל, נציב המים הקודם, שקובע נחרצות כי האירוע הוא תוצאה של כשל תכנוני ולא של הצפה. "אני לא מבין איך ממשלת ישראל מתעלמת מדוח שנכתב עבורה, על ידה, וממשיכה להתייחס אלינו כקורבנות כוח עליון".

תושבי בת חפר מבהירים שאין בכוונתם לחתום על ההסכם, וכי הם עומדים לקראת מאבק בהחלטת הממשלה. בימים הקרובים הם מתכננים לקיים הפגנה שבה ישרפו את הצעת הפיצויים המגוחכת, כהגדרתם, שקיבלו ממשרד ראש הממשלה. לדידם, הם ראויים לפיצוי מלא והמדינה, לצד חברות הביטוח, צריכה לפצות את התושבים בגין כל הנזק שנגרם להם ולאפשר להם לחזור לחייהם הקודמים. עד שתסתיים הפרשה, תושבי בת חפר נערכים לחורף הקרוב ומקווים שבעיית הניקוז שגרמה להצפה בפעם הקודמת לא תכה שנית.

במשרד ראש הממשלה הפנו לקבלת תגובה ממשרד האוצר, ושם מסרו בתגובה כי "החלטת הממשלה בעניין, הסמיכה את מנכ"ל משרד ראש הממשלה ומנכ"ל משרד האוצר לגבש כללים לפיצוי התושבים והקצתה לנושא זה שמונה מיליון שקלים. מסקנות הצוות כללו בין היתר סעיף הנותן אפשרות בחירה לתושב בין תביעה אזרחית של המדינה או פיצוי בהתאם להסדר הסיוע שקבעה הוועדה הבין-משרדית. עוד יצוין, כי בנוסף המדינה גם העבירה סיוע לרשויות המקומיות בסכום כולל של חמישה מיליון שקלים בעקבות השיטפונות".

לפניות לכתב שבתי בנדט - sben72@walla.com

עוד במהדורה:

פיטורי ענק בטבע ובבז"ן עלולים להותיר כ-1,000 מובטלים. מה הסיכוי שלהם למצוא עבודה? אילו אתגרים צפויים לעובדי החברות הנפלטים אחרי שנים לשוק התעסוקה? מנכ"לית משרד התעסוקה והביטוח הלאומי לשעבר, אסתר דומיניסיני מסבירה את ההשלכות החברתיות החמורות.

מושב החורף של הכנסת נפתח: על מה יתקוטטו בבית הנבחרים? חוק הגיוס שמאיים לפרק את ברית בנט-לפיד, חוק המשילות השנוי במחלוקת, מאבקי הכוח בוועדת החוץ והביטחון והמרוץ לכיסא הנשיאות. כתבנו הפוליטי עמרי נחמיאס על החורף החם שצפוי בכנסת.

המשטרה מתכוונת לרכוש ניידות שמגיעות ל-250 קמ"ש. האם באמת יש בישראל צורך בניידות כל כך מהירות? או שאולי מדובר בהתנהלות בזבנית של משטרת ישראל? עורך וואלה! רכב קובי ליאני על אובססיית המהירות של השוטרים.

תחזית מזג האוויר: היום ירידה קלה בטמפרטורות והן רגילות לעונה, הלילה מעונן חלקית עד בהיר. מחר- ללא שינוי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully