וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תודה לך מרן, בשם העדה האתיופית

פנינה תמנו-שטה

8.10.2013 / 13:24

ח"כ פנינה תמנו-שטה, נכדתו של אחד מגדולי הקייסים של העדה, מכירה תודה לרב עובדיה יוסף על כך שהכיר ביהדותם והאיר את הדרך למאות ואלפים כעמוד ענן ההולך לפני השבט

עם לכתו של הרב עובדיה יוסף נדמה שפרק בהיסטוריה נחתם עמו - אך האמת היא שבמקרה הזה, ההיסטוריה אינה נחתמת; היא חיה ובועטת, נשארת חקוקה לא רק על דפים, וחותמה ניכר באנשים ובמרקם חיים שלם בישראל. ספק אם רבים יודעים עד כמה השפיעו הלכותיו של הרב יוסף באופן ישיר גם עליהם. השפעתן האדירה ניכרת בהווי היהודי בישראל המתחדשת שלאחר הגולה. הרב הגדיל להכתיב את ההיסטוריה ביכולת הסתכלות נדירה על התורה ופירושה לאור מציאות מורכבת, ובחירת הלכה מתפשרת שמחבקת את האדם המחפש פרשנות הלכתית לאורה.

הרב עובדיה היה מנהיג. גילויי האומץ והתעוזה שלו הם שמחדדים זאת. החלל שהותיר אינו רק בקרב תלמידיו וציבור מצביעי ש"ס, אלא גם בקרב רבים אחרים. מתוך שבעים הפנים לתורה, מצא הרב את הפן שהצליח להאיר על חלקי ציבור שונים בישראל, וזאת אני יכולה לפרש באהבתו הגדולה לזולת. על אהבה זו ועל החמלה ניתן ללמוד מהתרת מאות העגונות שנותרו לאחר מלחמת יום כיפור, אשר בעבודת קודש וגילוי מנהיגות הוא התיר את כולן.

צאצאי שבט דן

יש עוד הרבה דברים שאוכל לומר כעת על גדול הדור, אך דבר אחד אני יכולה לומר בכנות שעושה את ההבדל בהערכתי לאדם היקר הזה - והוא הדבר שהשפיע עליי אישית, על משפחתי ועל עשרות אלפי בני עדתי. כנכדה לאחד מגדולי הקייסים (רבנים) של יהדות אתיופיה, שטו מהרט ז"ל, אני יודעת שהרב עובדיה אכן צעד במקומות שאחרים לא העזו לצעוד.

לאחר שחקר את מנהגי יהודי אתיופיה ואורח חיינו בשנות ה-70, פסק הרב יוסף באופן חד משמעי, בניגוד לאחרים שלא רצו להכריע בסוגיה, כי יהודי אתיופיה הם יהודים לכל דבר. באותה תקופה הוא היה הרב הראשי לישראל, וכך, במעמדו ובפסיקתו, הוביל ב-1974 להחלת חוק השבות על יהודי אתיופיה.

"באתי למסקנא שהפלשים הם צאצאי שבטי ישראל שהדרימו לכוש ואין כל ספק שהגאונים הנ"ל שקבעו שהם משבט דן חקרו ודרשו והגיעו למסקנא זו עפ"י עדויות וראיות מהימנות ביותר", כתב הרב הרב בתשובה למכתבו של חזי עובדיה, בנושא אישור יהדותם של בני ביתא ישראל מבחינת ההלכה. "וגם אני הצעיר בשבטי ישראל חקרתי ודרשתי היטב בעניניהם (...), והחלטתי כי לפע"ד הפלשים הם יהודים שחייבים להצילם מטמיעה ומהתבוללות ולהחיש עלייתם ארצה, ולחנכם ברוח תורתינו הקדושה ולשתפם בבנין ארצנו הקדושה ושבו בנים לגבולם (...). וכל המקיים נפש אחד מישראל כאילו קיים עולם מלא".

פסק ההלכה בו התיר הרב את עליית יהודי אתיופיה:

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מאוספי ארכיון המדינה/מערכת וואלה!, צילום מסך

וכך, בלב כואב, נסעתי אתמול לירושלים לחלוק לרב עובדיה כבוד אחרון, לומר תודה בשם אלפים רבים אחרים. למרות התבטאויותיו השנויות במחלוקת, הוא ייזכר על מעשיו בזכות האדם הנאור שהיה, אשר האיר את הדרך למאות ואלפים כעמוד ענן ההולך לפני השבט.

תודה לך הרב, על תרומתך הרבה לעם ישראל.

ח"כ פנינה תמנו-שטה (יש עתיד) היא סגנית יו"ר הכנסת

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully