וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פשיטה בסומליה: "אריות הים לכדו בכיר באל-שבאב"

הקומנדו הימי האמריקני פשט על בית שבו היה מפקד בכיר בארגון שביצע את הפיגוע בקניה. דיווחים סותרים על תוצאות הפעולה. במקביל נודע כי מבוקש בכיר באל-קאעדה נלכד בלוב

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

(צפו בנשיא קניה מתייחס לתוצאות הפיגוע בקניון שביצע אל-שבאב)

פעולה אמריקנית בסומליה: יחידת הקומנדו המובחרת "אריות הים" של חיל הים האמריקני פשטה אתמול לפנות בוקר (שבת) על מעוז של ארגון הטרור אל-שבאב בעיירת החוף בראווה, וככל הנראה פגעה בגורם בכיר מאוד בארגון, שזהותו איננה ידועה. דובר הפנטגון ג'ורג' ליטל אישר את דבר הפעולה, שהיא המבצע המשמעותי הראשון של ארצות הברית על אדמת סומליה זה ארבע שנים. "אני יכול לאשר כי ב-4 באוקטובר, כוח מצבא ארצות הברית היה מעורב בפעולה נגד טרוריסטים מ"אל-שבאב", אמר ליטל לסוכנות הידיעות הצרפתית. עם זאת, פורסמו דיווחים סותרים על תוצאותיה. ב"ניו יורק טיימס" דווח כי הבכיר נהרג ככל הנראה בחילופי אש במסגרת הפעולה, אולם כי הכוחות צריכים היו לעזוב את המקום ולפיכך אין ודאות בכך. מנגד, סוכנות הידיעות AP דיווחה מפי מקור רשמי כי יעד הפעולה המרכזי לא הושג.

ארגון אל שבאב סומליה. Farah Abdi Warsameh, AP
לפי עדויות, אחרי התקיפה הטרוריסטים עלו על משאיות ובהן אמצעי נ"מ. לוחמי אל-שבאב בסומליה/AP, Farah Abdi Warsameh

קודם לכן דיווח "הגרדיאן" הבריטי כי יעד הפעילות היה "מטרה בעלת חשיבות עליונה" בארגון, שקיבל אחריות על הפיגוע בקניון בקניה. הפשיטה התרחשה כ-240 קילומטרים מדרום לבירה מוגדישו. מדובר באותה עיירה שבה הרגו לוחמי הקומנדו הימי האמריקני בכיר באל-קאעדה לפני ארבע שנים. אל-שבאב הודיעו כי בתקיפה השתתפו גם לוחמים בריטים וטורקים, אולם אנקרה מיהרה להכחיש את הפרסום לגביה.

התוקפים השאירו בשטח נשק

יעד התקיפה הזרה היה בית בן שתי קומות לחופי האוקיינוס ההודי, שלפי תושבי האזור שכנה בתוכו מפקדת אל-שבאב. לפי עדי ראייה, חלק מהלוחמים שהשתתפו בפשיטה הונחתו למקום על ידי מסוקים. תחנת רדיו הפועלת במוגדישו דיווחה כי בחילופי האש נהרג אחד מאנשי אל-שבאב, וכי כמה נוספים נפצעו. אף שהפרטים עדיין מועטים, דווח כי התושבים באזור התעוררו לפנות בוקר למשמע קולות נפץ חזקים. מקור אנונימי מסר לסוכנות הידיעות רויטרס כי הלוחמים שנחתו על החוף נתקלו בהתנגדות.

גורם ביטחוני בסומליה מסר גרסה שונה במקצת על שאירע. "אנחנו מבינים שחיילים צרפתים פגעו באבו-דיאד, מנהיג באל-שבאב מצ'צ'ניה. הם הרגו את שומר הראש שלו ואזרח זר נוסף. המטרה העיקרית הייתה מנהיג אל-שבאב", אמר האיש לרויטרס. מאוחר יותר הכחישה צרפת שהייתה מעורבת בפשיטה האמורה. איש מודיעין אחר בסומליה אמר כי את התקיפה ביצעו חיילים אמריקנים, ואישר כי היעד היה אדם בעל אזרחות זרה, דבר שעשוי לאשש את ההערכה של הגורם הביטחוני.

דובר אל-שבאב, שייח עבדיאסיס אבו מוסאב, אמר בעקבות התקיפה כי "מערביים הגיעו בסירות ותקפו את הבסיס שלנו בבראווה. אדם אחד מכוחותינו נהרג". לדבריו, בלחימה לא השתתפו מטוסים או מסוקים. "התוקפים השאירו בשטח נשק ותרופות. יש גם כתמי דם", אמר אבו מוסאב שהבטיח: "אנחנו נרדוף אותם". לפי פרסום ברויטרס, אל-שבאב הודיעו עוד שבתקיפה נהרג לוחם בריטי אחד. לא ברור היכן היה באותה שעה המנהיג הבכיר של הארגון אחמד גודאן, הידוע בכינוי מוכתר אבו אל-זובאייר.

ארגון אל שבאב סומליה. Farah Abdi Warsameh, AP
"מערביים הגיעו בסירות ותקפו את הבסיס שלנו". אנשי אל-שבאב בסומליה/AP, Farah Abdi Warsameh

אחרי המתקפה דווח כי אנשי אל-שבאב נראו מפטרלים ברחבי העיר כשהם על משאיות שבהן מותקנים טילים נגד מטוסים.

במקביל, פרסמו הרשויות בקניה את שמותיהם של ארבעת הטרוריסטים, אנשי אל-שבאב, שהשתתפו בפיגוע בקניון ווסטגייט בשבוע שעבר. הדבר תומך בתמונות מהאירוע הרצחני שגבה את חייהם של לפחות 67 בני אדם, בהן נראה כי ישנם מחבלים בודדים ולא 15-10 כפי שאמרה הממשלה המקומית.

פריצה לקניון ווסטגייט בניירובי, בירת קניה. 23 בספטמבר 2013. AP
שוטרים קנייתים מחוץ לקניון ווסטגייט במהלך המצור בחודש שעבר/AP

בתוך כך, הלילה דווח כי כוחות אמריקניים לכדו אתמול בטריפולי, בירת לוב, בכיר בארגון אל-קאעדה שהיה מבוקש בארצות הברית מאז שנת 2000. האיש בן ה-49, הידוע בכינוי אבו אנאס א-ליבי, הואשם בבית משפט בניו יורק בתכנון הפיגועים שאירעו באוגוסט 1998 בשגרירויות ארצות הברית בניירובי שבקניה ובדאר א-סלאם שבטנזניה. ה-FBI הציע פרס על סך של עד חמישה מיליוני דולרים בתמורה למידע שיביא ללכידתו. דובר הפנטגון ג'ורג' ליטל אישר כי האיש נתפס ונמצא בידי הרשויות האמריקניות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully