וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"עקא, תן אישור": הצצה נדירה לעולמו של האיש המסוכן בישראל

3.10.2013 / 16:00

אימפריית הפשע של אברג'יל חיה ובועטת, ונשלטת ביד רמה בידי יעקב שמעון. שיטות הפעולה - מהימורים ועד חיסולים - נחשפות לראשונה בעדויות ותמלילי האזנה שבידי וואלה! חדשות

"תשמע עקא, אני חייב להגיד לך כמה דברים, באימא שלי, תראה אם אתה יכול לעשות איזה אישור". אלו, על פי מידע שבידי משטרת ישראל, הן מילות הקוד הנפוצות בהיררכיה הרצחנית והעבריינית של ארגון הפשע הבולט והמסוכן כיום בישראל, ארגון האחראי על עסקים מגוונים מצפון הארץ ועד טאבה שבמצרים, ואחראי בין היתר למרחץ הדמים המשתולל זה חודשים בדרום גוש דן, שם נמנו 14 גופות בשנה וחצי. "עקא" הוא כינויו של יעקב שמעון, ירושלמי בן 43. זהו האיש העומד כיום, לפי כל העדויות, בראש פירמידת עסקיו של "מלך העולם התחתון" איציק אברג'יל, שאמנם יושב בכלא בארצות הברית, אך עסקיו בישראל ממשיכים לשגשג, לפרוח - ולהקיז דם.

כתבה ראשונה בסדרה על משפחות הפשע בישראל

סחיטת מועדונים, הצתות, גביית חובות על הימורים, ניהול מועדוני הימורים של פוקר "טקסס הולדם" וניסיונות חיסול של ראשי המאפיה ברחבי הארץ: אלו הן רק חלק מהשיטות בהן נהגו אנשי הארגון של אברג'יל ובראשם ברון ההימורים מאילת, אילן בן שטרית, וחייליו. אולם כתב האישום שהוגש בסוף השנה שעברה נגד חברי הארגון האילתי, המייחס להם שורה ארוכה של עבירות במסגרת ניהול ארגון פשיעה, הוא רק זנבו של הסיפור, ואינו מסגיר ולו במעט את מה שקורה מתחת לפני השטח. לידי וואלה! חדשות הגיעו באופן בלעדי אותם חומרים מודיעיניים, כמו גם תמלילים מלאים של חקירות ושל והאזנות סתר מתוך חקירת המשטרה באותה פרשה. כל אלו ממחישים בצורה שאינה משתמעת לשתי פנים את הסיפור המלא: ארגון הפשיעה האילתי, גדול ומסוכן ככל שיהיה, הוא למעשה רק סניף אילתי של ארגון הפשיעה הגדול ביותר בארץ: ארגונו של איציק אברג'יל, שלפי המידע המודיעיני נשלט כיום ביד רמה - ובאכזריות רצחנית - בידי חברו הטוב ביותר, הלוא הוא "עקא".

"מרשה לעצמו הכול, בחסותו של אברג'יל"

יצחק אברגיל אמנם יושב מאז ינואר 2011 בכלא בארצות הברית, שם הוא מרצה שמונה וחצי שנות מאסר בגין סחר באקסטזי, אולם במשטרה סבורים כי ארגונו לא רק שלא דעך לאחר הסגרתו מישראל - אלא אף צמח מחדש והפך לאלים יותר, על רקע מלחמות הירושה על טריטוריות פעולה. 14 מקרי רצח מאז תחילת השנה שעברה במשולש הכולל את ראשון לציון, חולון ובת ים - אחד הזכורים הוא פיצוץ המכונית בראשון לציון בפברואר השנה, בו נהרגו שניים - הם חלק מעבודתם של עקא ואנשיו. בימים אלו מרצה עקא עצמו עונש מאסר של שנתיים וחצי, אולם לפי המידע המודיעיני, הוא כנראה אינו נח - אלא מסתובב כגביר בין תאי כלא איילון. העבריינים מורידים את הראש למראהו, וכל אחד ואחד מתדפק על דלתו, בניסיון לשכנעו להיות הסנדק של בנו.

שני הרוגים בפיצוץ ברכב בראשון לציון, פברואר 2013. דרור עינב
מרחץ הדמים רק הולך להתרחב. פיצוץ המכונית בראשון לציון, פברואר השנה/דרור עינב

אך בכך לא מסתיים הסיפור: במשטרה מעריכים, כי למעשה אנו מצויים רק בתחילתו של התהליך הרצחני. בחודש האחרון התברר כי "הבוס הגדול", איציק אברג'יל, יחזור לישראל וימשיך לרצות את עונשו בין תאי הכלא בישראל. במשטרה כבר ערוכים למרחץ דמים כבד אף יותר עם חזרתו, לנוכח נסיונות העריקה של חלק מחברי הארגון לארגונים אחרים. באחרונה קבע גם האינטרפול כי הארגון המשומן והעצום של אברג'יל הוא אחד מחמשת ארגוני הפשיעה המסוכנים בעולם, בעל יכולות ייצוא ואספקת אקסטזי לארצות הברית. חקירת המשטרה מצביעה כי כשאברג'יל לא בסביבה, סמכויות השליטה המלאות בארגון הזה מצויות בידי עקא.

האחים אברג'יל הוסגרו לארה"ב. חטיבת דובר המשטרה
ומה יהיה עם חזרתו? איציק אברג'יל בעת הסגרתו לארה"ב, ינואר 2011/חטיבת דובר המשטרה

הדרך לא הייתה פשוטה עבור עקא, שצמח בעולם הפשע הירושלמי. בתחילת הדרך, זלזלו אנשי העולם התחתון ביכולותיו, וגם במשטרה לא ייחסו לו חשיבות. כמי שהיה מוכר כנרקומן, שנכנס ויצא מהסם, חוקרי יאחב"ל לא ספרו יתר על המידה את כושר מנהיגותו. הם טעו. בשנתיים האחרונות הוא עשה זינוק מטאורי בהיררכיה של הפשע המאורגן, ובשנה האחרונה, כך לפי הערכות המודיעין של המשטרה, אין אדם מסוכן ממנו במדינת ישראל. סביבו, כך נראה, התאגדו גדודי חיילים נאמנים של אברג'יל, גם כאלו הבכירים ביותר. "ללא ספק, עד היום הארגון של אברג'יל הוא הארגון החזק ביותר במדינה", קובע גורם במשטרה שמכיר את הארגון. "עקא הפך לאדון שמרשה לעצמו הכול - בחסותו של אברג'יל".

הדוגמאות לשליטתו של עקא, מהדרום ועד לצפון, משתקפות בחומרי החקירה השונים, מהם נשקפים הקשרים הענפים שלו ושל אנשיו עם העבריינים הבכירים ביותר בגזרות המקומיות. אנשי עקא, כך מתברר, הם למעשה אלו ששולטים בכל "הרצועה האילתית", נוגסים בשליטה של האחים זגורי בבאר שבע ואף מקיימים קשרים ענפים עם העבריין הצפוני מיכאל מור, המכונה "השמן", ומהתקשורת בין הצדדים ברור לגמרי מי הבכיר יותר בהיררכיה.

מה שקורה באילת

הכוח העצום של הארגון מומחש היטב בחומרי החקירה מהפרשה האילתית, שם השליט עקא מרות על העבריין המסוכן ביותר בעיר: ראש משפחת הפשע ואיל ההימורים אילן בן שטרית. מהאזנות הסתר שהפעילו אנשי היאחב"ל עולה תמונה שאינה משתמעת לשתי פנים: בעוד בן שטרית שולט בכל עסקי ההימורים, גביית דמי הפרוטקשן והסחיטה באיומים באזור העיר הדרומית, הוא תמיד יישמע לקריאתו של הבוס. כל זאת, יש לציין, כשעקא מזיז את חייליו מתוך תאו בכלא תל מונד.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ברור מי הבכיר בהיררכיה, ברון ההימורים האילתי אילן בן שטרית/מערכת וואלה!, צילום מסך

כך, למשל, בעת שהמשטרה חקרה את התיק, נקלטה לפני חג הפסח בשנה שעברה שיחה בין בן שטרית לעקא, שניסה לברר כיצד מתנהלים עסקי ההימורים בעיר לקראת ליל הסדר. השיחה עוסקת באחד ה"קופים" - אנשים שאינם חברים בארגון עצמו ומשמשים כ"בובות" המפעילות מטעמו את בית ההימורים. הם מקבלים כסף כדי שבמקרה שייתפסו - לא יפתחו את הפה בחקירה וירצו את מאסרם בדממה. בשיחה מביע עקא את חוסר שביעות מה"קוף" באחת מהדירות שמפעיל בן שטרית, המכונה "צ'ומפי", ודורש להצמיד אליה אדם נוסף. זה התנהל כך:

עקא: "תשמע אילן. החבר זה ששמה, שבא לכאן".

בן שטרית: "נו?".

עקא: "הוא רק לליל הסדר".

בן שטרית: "כן, אבל ביומיים האלה משכירים את הדירות, עקא".

עקא: "מה ביומיים האלה, בליל הסדר?! בחייאת, אילן".

בן שטרית: "מה זה בא לשמה? כל העולם בא לפה, מה יש לך אתה?".

עקא: "הקטן הזה בדירות, הוא יצור אחושרמוטה אילן. הוא יצור. הוא מה עושה? קולט את הבחור הזה - ביישן".

בן שטרית: "תקשיב, תקשיב תקשיב. הוא, הוא עובד, יש לו ארבע דירות. זה מה שהוא עובד, והוא עובד עם ארבע דירות. אני אמרתי לו, 'אתה תהיה אחראי על הכול. תרשום את הכול'. מה לא ברור פה?".

עקא: "כן, אבל אילן, אני אגיד לך מה. הוא קולט אותו, ביישן. הוא קולט אותו ביישן - ומה הוא עושה? הוא רוצה לתת לו להרגיש לא בנוח, שהבן אדם יילך, שזה יישאר שם לבד. הבנת? אי אפשר לשים את המניאק הזה לבד, אילן".

בן שטרית: "לא משאירים אותו לבד. אין בעיה שיהיה איתו, אבל נגיד הוא נשאר אחד - שישאיר לו את המפתחות של היחידות".

בסופו של דבר, מתרצה עקא משכנועיו של בן שטרית - אך מזהיר: "בסדר אילן, אבל צריך להגיד לצ'ומפי המזדיין הזה 'תשמע, מכירים את המשחקים שלך'".

זמן קצר מאוחר יותר, עובר עקא לדבר על נושאים אחרים, כגון מספר אחוזים שמבקשים חברי הארגון מעסקי ההימורים.

עקא: "תשמע, הוא (אחד מאנשיו של עקא י"א) ישב עם שחר (בניטה, אחד החברים המרכזיים בארגון י"א).

בן שטרית: "אוקיי".

עקא: "הוא רוצה טיפה יותר, לגבי האחוזים".

בן שטרית: "מה זה טיפה יותר? כמה הוא אמר לו?

עקא: "הוא רוצה שליש, אם הוא יורד לעשרים אחוז אז אנחנו ביחד כולם (ביחד כולם אותו הסכום - י"א)".

בן שטרית: "אז אני אוריד אותו לעשרים אחוז, אין בעיה, אם הוא לא רוצה שנזיין אותו".

כאן מחליט עקא לא לחסוך במילים. במה שנראה כאיום מרומז, הוא אומר לבן שטרית: "אם יש מצב, נוריד אותו".

לרכך את הבוס

בהמשך, במשפט שיכול לרמז על ההיררכיה הברורה בין בן שטרית לבין עקא, מצווה האחרון על הצבתו של בן אדם משלו לפיקוח על צ'ומפי. "שיהיה שם", מצווה עקא לעברו של בן שטרית.

חצי נעלב וחצי מתרץ, נשמע בן שטרית כך: "תקשיב עקא. בשביל מה אני פה? בשביל מה אני נמצא?"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
נעלב, מתרץ - ונשמע להוראות. בן שטרית/מערכת וואלה!, צילום מסך

לקראת סוף השיחה בין השניים, מבטיח עקא הירושלמי להגיע לאילת כדי לפקח מקרוב על התנהלות עסקיו. "אני, בעזרת ה', ביום ראשון, או שאני ארד אחרי ליל הסדר", הוא אומר לבן שטרית. בכיר הפשע האילתי, שהבעתה מעקא ניכרת בקולו, מנסה לרכך את הבוס, ומזכיר את הקשר החם בין נשותיהם של השניים.

בן שטרית: "תבוא, יש אוהל, דפקתי אוהל אחושרמוטה. תבוא, נלך כמה ימים, נשב לנו במדורה, אח שלי".

עקא: "אם אני אמצא טיסה".

בן שטרית: "מה זה טיסה? אתה בא. עקא, אתה יום ראשון או מוצאי שבת פה עם אפרת, למה מירה דיברה עם אפרת גם".

ההשפעה של עקא כה גדולה, עד שבן שטרית מבטיח להגיע בכבודו ובעצמו להגיע לשדה התעופה באילת ולפגוש אותו. "אני אשלם, אני אבוא אקח אותך", הוא מבטיח.

ענייני נשים

במשטרה סבורים כי במסגרת השתקמותו והתעצמותו תחת שרביטו של עקא, מקיים הארגון של אברג'יל קשר ישיר גם עם עבריינים בכירים במרכז הארץ, וביד רמה שולט בעסקי השוק האפור והצ'יינג'ים באזור זה, כמו גם בעסקי אספקת ירקות, ומפקח על בתי הימורים בלתי חוקיים ברחבי הארץ. על פי המידע שברשות המשטרה, מסע ההשתלטות הוליד מלחמה אכזרית עם המאפייה של ראשון לציון, ארגונים של האחים יוסי ונסים מוסלי ("כנופיית רמת עמידר"). מאבק זה, כאמור, הותיר בשטח כבר 14 גופות לפחות.

בין ההקלטות מתבלטות השיחות שניהל עקא עם מאור מהגר, אחד העבריינים המבטיחים מירושלים - שנכון לכתיבת שורות אלו, ממשיך לשמור אמונים לעקא, אך ניהל במקביל גם דיאלוג עם אלי "קוסם" נעים, עבריין ירושלמי אחר שבינתיים הספיק לקשור קשרים עם אנשי כנופיית מוסלי.

מהגר עדכן בכל שיחה ושיחה את עקא על הקשרים בינו לבין יריבו המר. באחת השיחות התקשר לביתו של "קוסם", ואשתו גלית ענתה לשיחה, וציינה כי הוא אינו בבית. הנה השיחה:

מהגר: "אללה, בדיוק אני בא, אומר, 'אני מתקשר לגלית עכשיו, לא מעניין אותי כלום'".

קוסם: "חתיכת זבל, מה אתה כל יום מתקשר לאשתי, מה אתה דפוק?".

מהגר: "לא, אמרתי, אני אגיד לה, 'תגידי לו להתקשר'".

קוסם: "אז אמרתי לך, 'אני אתקשר אליך, צהריים'. קבענו, נכון?".

מהגר: "כי אתה פרטיונר, מה?".

קוסם: "פרטיונר, אני אזיין אותך, אל תדאג".

הסנדק

קוסם, כך נראה, החל לנסות לנגוס בעסקיו של אנשי אברג'יל, בעיקר במרכז הארץ. באחת השיחות עמו, מנסה מהגר להבין לאיזה צד של מפת הפשע הוא משתייך. לאחר מכן, באחת השיחות שניהל עם עקא, הוא "מלשין" עליו, ומספר כיצד ניסה "קוסם" לשכנעו לקחת אותו כסנדק בברית המילה של בנו (כבוד גדול בעולם העברייני), על חשבונו של עקא. כך זה נשמע

מהגר: "אה, איזה קנאי הקוסם הזה, שומע".

עקא: "הא"

מהגר: "לא יודע, אני מתקשר לבית, לשני (אשתו של קוסם - י"א), וזה ואומר לו 'ההה.... הלוואי יבוא עקא, לפני חודש 12 יבוא הבן... יבוא לי הבן, אני מושיב אותו סנדק... 'מה, הוא יישב סנדק? תן לי, אני אהיה סנדק', הוא אומר לי".

עקא (צוחק): "איזה מניאק".

מהגר: "אמרתי לו, 'תשמע, אומרים הילד תופס את הצבעים של הסנדק'. הוא אומר לי, 'הא, למה, אין לי צבעים טובים? יא זבל, יא מניאק'. אבל אמרתי לו, 'אני מושיב את עקא'. אמר לי, 'מה? תן לי, עקא יישב סנדק, אני יודע שהוא יישב. בחייאת עקא, ישבת סנדק?".

עקא: "אצל אריק אבוחצירא (עבריין מוכר נוסף מירושלים - י"א)".

מהגר: "אהה, אז הנה, הוא יודע".

עקא: "איך הוא יודע, אבל?".

מהגר: "לא יודע. כל דבר הוא יודע. עזוב אותך. קוסם יודע הרבה דברים".

בשלב זה מגיע משפט המחץ, במה שנראה כתחילת הסכסוך הגדול המתרחש בימים אלו במרכז הארץ. "כולו מדוכדך, הא? כולו דכדוך כזה", אומר עקא. "אני יודע מה יש לו?".

את מי אתה אוהב יותר, את אבא או עקא?

השיחה בין עקא למהגר תועדה בעת שעקא מרצה בכלא תל מונד עונש מאסר קודם, על תקיפתו ודקירתו של יוסי מלכה, איש הכנופייה הירושלמית. מהשיחה ניתן להתרשם כיצד עקא שולט באנשיו גם כשהוא בין כותלי הכלא. בשלב מסוים של השיחה, החל מהגר להתרברב כיצד הוא "עושה את המוות" לבעלי חוב, לכאורה. "באמא שלי, אם היית יודע מה אני עושה לצ', עקא, אתה לא מאמין אחי. מה זה אחי אני חונק אותו".

עקא: "לא, למה מאור? תעזוב אותו".

מהגר, שככל הנראה נבהל מתגובתו של עקא, מתרצה מיידית ומתחיל לגמגם: "טוב כפרה. עזבתי, הוא לא...".

עקא: "לא, לא יפה, לא יפה מאור. הוא על הכיפאק".

מהגר: "לא, רק בזה, אתה יודע (מרמז על סחיטות - י"א).

עקא: "לא, עזוב אותו, שיתפרנס. מה זה מפריע לך. תעזוב".

מהגר: "לא, לא מפריע, באמא שלי. מי בכלל רואה אותו? הוא לא נספר אפילו.

עקא: "אז תעזוב אותו".

שיחת ההוראות גלשה בהמשך לפסים קשים יותר. מהגר, אחד העבריינים ה"מבטיחים" בזירת הפשע הארצי, החל לספר לעקא כיצד תפס את אביו, העבריין הותיק משה מהגר, המכונה "הג'ינג'י", מדבר "יותר מדי" בטלפון. יתרה מכך, מהגר האב הוא אחד מחבריו של יוסי מלכה, שעמו מצוי עקא בסכסוך ארוך שנים, לאחר שהאחרון קרא לו - כך מספרים - "סתם נרקומן". לפי תמונת המצב המצטיירת, הנאמנות העיוורת של אנשי עקא אליו כה גדולים, עד שאפילו קרבה משפחתית לא תעמוד בפני החיסול הבא. "וואי וואי עקא, כמה הג'ינג'י הזה מלשין בטלפון, אני לא יכול להסביר לך", אומר מהגר על אביו. "בחיים לא נתקלתי בדבר כזה, הג'ינג'י".

עקא: "עכשיו אתה יודע את זה?".

מהגר: "לא אחי, אבל הוא מלשין אמיתי. אתה לא יודע. אני לא יכול להגיד לך, וואלה הוא הלשין. הוא הלשין אחי".

עקא: "אז אסור שיהיה מעודכן זה, בכלום, מה?".

מהגר: "לא, אני לא מדבר איתו, עם ה'שוטר' הבן זונה הזה, שיזדיין. זונה בן זונה, מי מדבר איתו בכלל? אני צריך להיות מניאק בשביל לדבר איתו. אבל בכללי אני אומר לך. אתה לא מאמין. יעני גם איציק (העבריין אייק בר מוחא - י"א) אמר לי דברים, ניתק אותו מהטלפון. הוא אומר, 'מה זה זה? זה 'שוטר' לא מדבר ככה".

עקא: "זה בטח ההוא (מרמז על מלכה - י"א) אומר לו להגיד ככה".

מתכננים את החיסול

המחשה נוספת לשיטות הפעולה של ארגונם של אברג'יל ועקא מוצאת ביטוי בעדויותיו המפורטות של עד המדינה שסייע בפענוח פרשת ההימורים האילתית. בהודאותו, כאשר כבר היה תחת עינם הפקוחה של אנשי המודיעין של יאחב"ל, תיאר העד כיצד החליטו אילן בן שטרית ומאור מהגר לעשות "טובה" לעקא, ולחסל את אויבו המר, אותו יוסי מלכה, שהחל לשתף פעולה עם בכיר אחר בעולם התחתון בדרום, שלום דומרני.

שלום דומרני בהארכת מעצר בחשד לזיוף תצהירים. יולי 2013. בן קלמר
מחובר לצד השני. שלום דומרני/בן קלמר

"יוסי מלכה הוא בחור ירושלמי שהוא עבריין ומסוכסך עם קבוצה אילתית, בגלל שהוא מסוכסך עם עקא", שטח עד המדינה את הסיפור בפני החוקרים. "הסכסוך שלהם הרבה שנים, בגלל שיוסי מלכה מחובר עם קבוצות שמסוכסכים עם האילתים. יוסי מלכה מחובר לכל מיני, ביניהם גם שלום דומרני. יום אחד הגיע מאור מהגר, ירושלמי. הוא בא לאילן (בן שטרית - י"מ) לבית, הם ישבו ודיברו. אני לא הייתי נוכח. אחרי זה אילן חייג אליי ואמר לי לבוא. אילן אמר לי שיוסי מלכה נמצא בעיר, 'תלך עם מאור ותבדוק אם הוא באמת נמצא - ואם הוא נמצא, 'בוא נסיים את הבן זונה הזה, מאיפה יש לו אומץ בכלל להגיע לאילת'".

"הלכתי עם מאור", הוא ממשיך. "מאור אמר שיוסי נמצא בבית של אבא שלו, של מאור, שקוראים לו משה ג'ינג'י, שהוא גם ירושלמי ושותף של יוסי מלכה. הלכנו לבית של אבא של מאור וראינו ג'יפ של אודי בחניה. מאור אמר לי, 'הנה הוא פה'. ישר נסענו לאילן להגיד לו שיוסי נמצא. אילן אמר למאור, 'אתה תישאר בבית שלי, שלא יראו אותך'. אילן אמר לי ללכת, ושיעשה בדיקות שלו ויחייג אליי בערב. בערב אילן חייג אליי ונסענו לכיוון היציאה מהעיר אילת, כניסה ראשית. נכנסנו לחולות. היינו אני, אילן ומאור. אילן אמר למאור שנביא M16 והם ישכבו בחול ואיך שיוסי יעבור, הם ישחררו עליו, הכוונה יירו עליו. אני הייתי אמור להיות בחול עם האוטו, זה דיונות כאלו שמובילות לאילת, ולמלט אותם אחרי זה. זה היה יום של התכנון, אילן מתכנן מה הוא יעשה, את האסטרטגיה שלו".

"לשאלתך", נמשך הסיפור, "אילן ידע מתי יוסי צריך לעזוב את העיר, אני לא יודע מאיפה. זה שהוא אמר לי שהוא עושה את הבדיקות, זה הבדיקות שעשה".

כולם חושדים בכולם

כאן החל עד המדינה לספר מילה במילה על פעולות התכנון המקצועיות לקראת חיסול. למעשה, חייו של יוסי מלכה ניצלו בזופו של דבר בזכות העובדה שהמשטרה כבר ישבה באותה עת על זנבם של חברי הקבוצה האילתית, וידעה בדיוק מתי ואיפה החיסול אמור לצאת לפועל. "יום או יומיים למחרת, כבר יצאנו לעבוד", מתאר עד המדינה בקור רוח. "הכוונה, תכננו להרוג את יוסי מלכה. היינו אני, אילן ומאור. אילן הביא קסדות של אופנוע מהבית שלו, קסדות חדשות. אילן כבר דיבר עם מישהו בטלפון, אני שמעתי, ואמר, 'שים מה שביקשתי ממך איפה שביקשתי'. אני הבנתי מהאמירה הזו שאילן אמר לשים את הנשקים איפה שביקש. נסענון שחמון, אילן אמר, 'בוא נקנה כפפות ונוריד את הטלפונים ונצא לכיוון שם. ראיתי שהמצב הולך להיות חם ונלחצתי מהסיטואציה, והודעתי לש', קצין המודיעין באילת, שהמצב חם מאוד מאוד, כשהם נכנסו לקנות כפפות. איך שאילן ומאור חזרו, ונסענו להוריד את הטלפונים, ונעצרנו על ידי המשטרה".

במשך כל אותו הזמן, לא שיערו אנשי הארגון כי למעשה מי שאחראי על מעצרם הוא אותו עד המדינה. הם החלו לחשוד זה בזה. בן שטרית חשד מיידית כי הסיבה למעצר היא שיחות התרברבות של מהגר בפני חבריו הירושלמים, כי בכוונתו 'להוריד' את יוסי מלכה, ובכך, למעשה, לעלות מדרגה בסולם הדרגות בארגון. "אילן היה מדבר שנעצרנו בגלל מאור, כי מאור מתנהג כמו מלשין ומדבר בטלפון בלי הבחנה ושכביכול מאור התרברב בירושלים על הכוונה שלו לבוא לאילת לרצוח את יוסי, וכבר חיכו לו באילת", מספר העד. "בי הוא לא חשד".

מנהיג נולד

חקירת המשטרה מעלה כי הצבתו של עקא באזור המרכז, כדי למלא את הוואקום שהותיר אברג'יל, המנהיג הבלתי מעורער של הפשע המאורגן הישראלי, הייתה הצלחה מסחררת בסטנדרטים של העולם התחתון. את הצלחתו הוא חייב במידה רבה לנאמנות העיוורת שלו לחברו הטוב ביותר, הבוס הכלוא מעבר לים. המודיעין המשטרתי סבור כי עקא, שעד לפני שנתיים נחשב בעיקר לעבריין מקומי שיצא ונכנס דרך קבע למעגל הסמים, חי מן הפירורים הקטנים שהציעה ירושלים, תפס את המושכות בשתי ידיו. "היום הוא נקי מהסם, עושה מה שהוא רוצה במרכז - והפך למנהיג", מספרים גורמים בכירים בארגון. "הוא נראה טוב ומרשים ביותר, ואנשים הבינו שאסור להתעסק איתו".

העבריין מיכאל מור מובא להארכת מעצר, מרץ 2011. אדריאן הרבשטיין
עסקים מהצפון ועד אילת וטאבה - אבל נשמע להוראות של עקא. מיכאל מור/אדריאן הרבשטיין

למעשה, לא רק במרכז ובדרום שולט עקא. לפי המידע המודיעיני, אנשיו החלו ליצור רשת קשרים גם עם העולם התחתון בצפון, ובעיקר עם העבריין המוכר מיכאל מור, שגם הוא נשמע להוראותיו של עקא. באחת השיחות שתועדו בין עקא לאילן בן שטרית, מספר האחרון על דבר מה ש"החבר מהצפון" מבקש מן השניים. "יש איזה חבר פה מהצפון, הוא צריך אחד דחוף", הוא אומר. "אפשר לסדר לו משמה?".

עקא: "וואלה לא יודע, אני בירושלים".

בן שטרית: "בירושלים, הוא יבוא בירושלים".

עקא: "אני עוד מעט יורד למרכז, אילן.

בן שטרית: "אז תשאיר את זה אצל מישהו שמה".

עקא: "לא".

בן שטרית: "אוי, צריך את זה דחוף עקא, עכשיו".

עקא: "לא, אני עוד שעה וחצי אני אהיה במרכז".

בן שטרית: "טוב תשמע, אני נותן לו את הטלפון שלך, אתה איתי?".

עקא: "כן, כן".

בן שטרית: "הוא יוצא לדרך מפה. תסדרו אותו שמה, הוא צריך דחוף, דחוף".

עקא: "בסדר, אילן, הבנתי, בסדר שיבוא למרכז".

פוקר ואיומים בכלוב

בעקבות הודאותיו של עד המדינה בתיק האילתי, הצליחו אנשי המשטרה לבנות את אותו הפאזל הסבוך שבאמצעותו ניתן לראות עד כמה, למרות עסקיו חובקי העולם, השפעתו של אברג'יל עדיין עצומה גם בישראל. בעדותו של עד המדינה ניתן להמחיש ולו במעט כיצד הדבר נעשה. באחת מחקירותיו, נדרש עד המדינה לתאר כיצד אנשי ארגונו של אברג'יל, ובראשם עקא, מצליחים לגרום לסחיטת ענק של א', בעל מלון באילת, לאחר זה הפסיד בפוקר באחד ה"כלובים" (דירה סודית שבה מתנהלים משחקי קלפים). אנשי הארגון ראו באיש אחד המכורים הכבדים באזור אילת.

איציק אברג'יל בבית המשפט. ניר לנדאו, מערכת וואלה!
עסקים חובקי עולם, אבל לא הזניח את ישראל. איציק אברג'יל/ניר לנדאו, מערכת וואלה!

"הייתי בהתחלה עם שחר בניטה (אחד מהעבריינים בארגון האילתי - י"א), ושחר היה מופסד 50 אלף", מגולל עד המדינה. "אני קלטתי את המשחק, ואמרתי לשחר שאני לא רוצה להיות שותף איתו. לקחתי ז'יטונים והפסדתי באותו יום בכללי מאה ומשהו אלף שקל, ושחר הרוויח 200-300 אלף שקל. אני הפסדתי לא' את הכסף, וא' ביקש ממני והייתי מתחמק ממנו. קמתי והלכתי ולמחרת הבנתי משחר שא' הפסיד לשחר. שחר ביקש מא' את הכסף וא' אמר שייקח ממני את מה שאני הפסדתי לו, ושחר לא רצה לעמוד מולי ואמר 'לא', שהוא לא מעוניין לקחת ממני את הכסף, כי א' חייב לו כסף ולא אני. אני התחמקתי מא', ובסופו של דבר, שחר פנה אליי ושאל אם אני מתכוון לשלם לא' את החוב. אמרתי לו שאני לא מתכוון. שחר פנה לא' ואמר לו שאני לא מתכוון לשלם, ושא' יחזיר לשחר את הכסף. הגיע מצב שכבר התלכלכו, כי התחיל לעבור כבר זמן. א' לא היה מוכן לשלם את הכסף, רק אחרי שאני אחזיר לו, ושחר לא הסכים. שחר סיפר לי שאמר לא' שאם א' לא ישלם את הכסף, שחר ירצח אותו וא' לא יכול לעשות לשחר חאווה, ושחר עירב את מיכאל מור. הוא אמר לו שהוא לא מתכוון לשלם את הכסף".

במעשים, לא במילים

כאן מגיע שלב האיומים. "שחר רצה לעשות כבר פעולה, הכוונה פעולה להלחיץ את א' שישלם", מסביר העד. "נסענו, אני ושחר, עם האוטו של שחר, מסביב לבית מלון, וראינו את האוטו של המלון, ג'יפ יונדאי בצבע תכלת, עומדת מחוץ למלון. לא ראינו את א' וחזרנו לבית של שחר, ומיכאל היה שם. הוא שאל את שחר 'נו, מה'. שחר אמר שעברנו שם ולא ראינו את א' וראינו רק את האוטו שלו. שחר אמר למיכאל שמה אחד כמו א' יעשה עלינו חאווה, ומה יגידו אנשים. מיכאל אמר שהוא לא יעשה שום חאווה ורגע יראה אותו, הוא ישלם כסף כמו גדול. מיכאל נפגש עם א' בתל אביב והתחילו דיבורים איך הוא יחזיר. בשלב מסוים מיכאל כבר אכל על א' תסביך, כי א' עירב גם ערבים (הכוונה למשפחות הפשע ג'רושי וחרירי - י"א) שדיברו עם שחר, ומיכאל אמר לשחר שאם צריך לוותר על הכסף, אז צריך לוותר על הכסף, וצריך לעשות פעולה כדי שא' לא ייהנה מהכסף שלו ושלא יילך עם הרגשה שעשה להם חאווה. מיכאל אמר לשחר שאם צריך לעשות משהו, עושים, לא מדברים. שחר אמר לו 'ברור ברור', ומיכאל אמר שעושים במעשים ולא במילים. ואז, אחרי איזה חודש, הם כבר הגיעו למצב שא' שילם את הכסף".

ראש ארגון הפשע יוסף חרירי מואשם בתקיפה חמורה. אבי כהן
המהמר המאוים איים לערב את משפחות הפשע חרירי וג'רושי. ראש משפחת הפשע יוסף חרירי/אבי כהן

חוקר: "איך הם גרמו לא' לשלם את הכסף?"

העד: "דרך אח של א', ד'. שחר היה אומר לד' שאח שלו לא יחיה הרבה זמן אם הוא לא ישלם את הכסף, כי ה'שמן' מעורב בסיפור. זה הכינוי של מיכאל מור. ד' אמר שידבר עם א', אבל א' קשה ולא מפחד מאף אחד".

חוקר: "האם שמעת את מיכאל מור מדבר עם א' או עם ד'?".

העד: "עם ד' כן. מיכאל אמר לו, 'מה אחיך נהיה גבר? ד' אמר לו שזה לא מובן, ויסדרו את זה".

חוקר: "האם בשיחה הזו מיכאל איים על ד'?".

העד: "עצם זה שד' רואה את מיכאל, זה כבר מאיים".

מיכאל מור מודע היטב לכך ששאילת בימים אלו היא בבחינת פרה חולבת של מזומנים בכל הקשור להימורים, ועל כן, החל להיכנס לעסקים. אחת השותפויות המרכזיות שלו בארגונו של אברג'יל מבוססת בשלוחה של הקבוצה האילתית בבתי הקזינו בטאבה המצרית. מן העדויות שנאספו עולה כי הארגון בעל זרועות התמנון גורף רווחים נאים בחדרי ההימורים בטאבה, וגם עד המדינה הרחיב בנושא. אולם הגושפנקה לקשרים בין מיכאל מור לארגון האילתי המופעל על ידי עקא ניתנה למשטרה כאשר יניב מלול, עבריין אילתי נוסף, יצר קשר עם מור, ימים ספורים לפני בריחתו לחו"ל. מלול החל לשטוח בפני העבריין הצפוני כיצד היאחב"ל קושר בין שני הארגונים, וכיצד עצרו וחקרו את אשתו. "וואלה אחי, אין לי בריאות כבר, באימא שלי", שטח מלול בפני מור. מור מיהר להשיב: "אין לך דאגות אתה, תאמין לי, אתה מסודר".

מעבר הגבול בטאבה. רן שאולי,
העסקים הגיעו עד לבתי הקזינו מצדו השני של הגבול המצרי. מעבר טאבה/רן שאולי

בהמשך מגולל מלול את סיפור המעצר: "מחוץ לתחנה היא הלכה להוציא ת'ילדים מהגן, קפצו עליה".

מור: "נו".

מלול: "'מה לך ולמיכאל מור'. אמרה להם: 'מה לי ולבן אדם הזה, ראיתי אותו בטלוויזיה'. 'מה לך ולשחר בניטה, מה לך ולאילן בן שטרית? את לא מפחדת לחיות עם בעלך', את לא פה, את לא שם".

בשלב זה, החל מור להטיל ספק בהתנהלותו של בן שטרית באילת, דבר שלסברתו, הביא ל"התלבשות" הנוכחית של המשטרה. "הכול בגלל אילן הזה", הוא אומר. "אילן עושה בעיות, האילן הזה".

מלול: "כן, אמר לי המפקד... 'אתה מתחבר לצפוניים, ואתה רוצה שנעזוב אותך לעבוד'. אמרתי לו 'איזה צפוניים, תגיד?', הוא אומר לי 'הדגים השמנים'".

מור: "בסדר".

מלול: "עכשיו חוקרים את כל הלקוחות שלי. אם אני מרביץ להם, אם אני מאיים עליהם. אם אני פה אם אני שם".

מור: "מה קרה לך? אצלי כבר עברו מעל 500 אנשים".

מלול: "מפגרים. השתגעו בטירוף מיכאל, באימא שלי. משועממים".

מור: "טוב, אני יום חמישי בדרום, אני אראה אותך".

מלול: "אני בדרך לקריית שמונה. תגיד, אתה לבד?".

מור: "כן, אחי".

מלול: "אין איזה משהו חמוד בשבילי, ככה מהשאריות?".

מור: "אתה צריך להיות יותר יפה בשביל זה, אבל תגיע, נדבר על זה".

מלול: "מה קרה? מה, הרגתם פה את כל אילת. אחד אני רוצה".

מור: "טוב, תגיע, נדבר על זה".

מיכאל מור. ג'יני
מצא באילת פרה חולבת של מזומנים. מיכאל מור/ג'יני

כעבור דקות אחדות, יוצר מלול קשר גם עם עקא. גם במקרה זה החליט לעדכן על ה"רחרוח" המשטרתי. "באמא שלי, אין לי כבר כוח, אני רוצה לעשן חומר".

עקא: "לא".

מלול: "תפסו את אשתי, אל תשאל".

עקא: "וואי וואי, איזה בני זונות".

מלול: "הוציאה את הילדה מהגן, סוגרים עליה שתי סקודות. ההיא נבהלה, אמרו לה יאחב"ל. היא לא יודעת מה זה משטרה, אומרים לה 'יאחב"ל' כאילו היא מבינה מה זה".

עקא: "כן. טוב שלא אמרו לה להב 44 החרא הזה (צוחק) הם מדברים איתה במספרים".

מלול: "עקא, באו לי פה חבילה של היאחב"לים, פתאום עולים איזה שניים עם מדים כחולים, אחד עם שני פלאפלים ואחד עם איזה חרב. 'אנחנו מפקדים של כל החוליה'. תגידו לי מה אתם רוצים מהחיים שלי בקיצור. 'עזוב אותי בשקט', אני אומר לו. 'אל תשגע אותי'.

עקא: "מה רוצים אבל, הבני זונות? מה הם רוצים? מה נעשה?".

מלול: "הגזמתם, מה הגזמתם. לך תזדיין. מי אתם בכלל? יאללה, תעזוב אותי. עכשיו אני מוזמן שמה ליום ראשון. התקשרו לכל הלקוחות שלי. 'יניב מרביץ לכם, הוא מאיים עליכם, אל תפחדו אנחנו איתכם'".

בני משפחת מוסלי, מואשמים בסחיטה באיומים בבית משפט השלום בת"א, יולי 2013. דרור עינב
האויבים הגדולים. האחים מוסלי מ"כנפויית רמת עמידר" בבית המשפט/דרור עינב

השיחה זולגת משם לעבר נושא מעניין אחר, כלי הרכב שהארגון נהג לקבל לפי החשד, בסחיטה באיומים, מחברת השכרת רכב ידועה.

עקא: "הלכו לי להשכרה. לחברת השכרה. אני משלם, אעלק, אומרים לו, 'תשמע, הוא מלחיץ אותך, הוא אומר להם, 'איזה מלחיץ, יא בני זונות, זה המשפחה שלי. אני שם ת'וויזה שם, וגם אם לא יהיה לו, אני אשלם, מה הבעייה'. אומרים לו, 'זה ויזה עסקית, אתה תהיה מעודכן, שאתה תומך בארגון פשיעה הכי גדול. הוא אומר להם, 'איזה ארגון פשיעה? כוס אימא שלכם, אין כסף לדלק לאוטו, אתה אומר ארגון פשיעה?'. שואלים אותו מי נוהג, מי משכיר, איך שילמו, איך זה. הלכו גם לבית שמש וגם לירושלים".

מלול: "הלכו לש', אמרו לו 'יניב סוחט אותך, הוא נוסע חינם. איזה נוסע חינם?!".

עקא: "תראה איזה מפגרים, אחושרמוטה".

מי הבוס

אולם כאמור, מרכז פעילותו של הארגון, לפחות מבחינת חומרת החשדות, הוא אותה מלחמת דמים עם כנפויית מוסלי באזור המרכז. גלי הרציחות הקטלניים הובילו בינתיים לכתב אישום אחד בלבד, נגד העבריינים מוטי חסין ויעקב ניאמצ'יק, גם הם חברי ארגון אברג'יל שהואשמו בחיסולם של שני עורקים לכנופיית מערב ראשון לציון.

לדברי גורם המעורה בחקירה, "כלי התקשורת זעקו שמוטי חסין הוא למעשה היורש של אברג'יל. כל זה שטויות. הוא אמנם חזק מאוד בארגון, אבל עקא, בגלל העבודה הנקייה והשקטה שהוא עושה, הוא למעשה הכוח החזק ביותר בארגון" - ולא בכדי. אף שעקא לא הואשם בעבירות רצח מעולם, חוקרי היחידה המרכזית והיאחב"ל הזמינו אותו כמה פעמים לחקירות בחשד למעורבות באותן הרציחות. המשטרה אף ערכה גלי מעצרים כבדים בארגון, אך מעצרים אלו לרוב הסתיימו בשחרורים וללא כל אפשרות להגיש כתבי אישום.

כתב אישום מוטי חסין. דרור עינב
האישום היחיד. מוטי חסין בבית המשפט/דרור עינב

לבסוף, לפני כעשרה חודשים נעצר עקא, ואף הורשע בנשיאת נשק ללא רשיון ובאחזקת רכוש גנוב (אופנוע "טי-מקס" שעליו רכב). הוא נשלח ל-30 חודשי מאסר בפועל, ובמשטרה קיוו שמאסרו ירגיע את הרוחות - אך לשווא. לפי הערכות, עקא ממשיך לנהל את הארגון בכל רחבי הארץ, מבין כותלי הכלא. המלחמה המתרחשת באזור המרכז, כך מעריכים לפיכך במשטרה, עוד רחוקה מסיומה.

פרקליטו של יעקב שמעון, עו"ד שחר חצרוני, ופרקליטם של מאור מהגר ויניב מלול, עו"ד זוהר ארבל, מסרו בתגובה לכתבה כי מרשיהם "מכחישים כל קשר לארגוני פשיעה".

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully