וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חכו רגע, לפני שאתם מקימים מכלאות לגברים

הילה נאווי

2.10.2013 / 14:56

בניגוד לכותרות, הכתובת לא הייתה על קיר ביתו של אלי גור שרצח את ילדיו - ולא כל סכסוך זוגי אלים נגמר ברצח. הילה נאווי סבורה שהיוזמה לעצור כל מפר צו הרחקה היא מגוחכת

האם אנו נמצאים בדרך להקמת מכלאות לאלפי גברים מפרי צו הגנה? ככל שהדבר תלוי בחברי כנסת מסוימים, התשובה היא חיובית. רצח הילדים הרכים על ידי אביהם בחודש שעבר זיעזע את כולנו. תמונתם של שני הילדים המחייכים בבריכה טרם מותם נגעה בכל אדם ואדם - אולם האם מעצר עד לתום ההליכים המשפטיים (או עד תום תקופת הצו) של כל אדם המפר צו הגנה - כפי שמיהרו ח"כים להציע כאמצעי למנוע טרגדיות כאלו - אכן יסייע למניעת הרצח הבא? אני בספק.

בניגוד לכותרות העיתונים, הכתובת לא הייתה על הקיר. אלפי כתבי אישום בגין איומים ואלימות בין בני זוג מוגשים חדשות לבקרים במדינת ישראל, ואינם מסתיימים ברצח מתועב. הפרת צו הרחקה בנוסח של שליחת הודעת טקסט בלתי מאיימת אינה עילה למעצר עד לתום ההליכים, אף אם היא מהווה הפרה של הצו. אף אדם לא יכול היה לחזות את התפרצות האב ואת הפניית רצונו לנקמה באם לילדיו הפעוטים.

הרצח הקשה מחייב בדיקה מעמיקה של כל הנוגעים בדבר ולא שליפת הצעת חוק מהמותן לשם זיכוך המצפון החברתי שלנו. חוק המחייב שופט לעצור את המפר עד לתום תוקף הצו, ללא מתן שיקול דעת, או לחילופין מאפשר שיקול דעת מצומצם ביותר ("מטעמים מיוחדים") לעניין אורך תקופת המעצר בלבד, הוא חוק דרקוני. יוזמי החוק ראו לנגד עיניהם את הרוצח הבא שייתכן וייבלם, ואולם הם התקשו לראות את אלפי הגברים שייעצרו יחד עימו במכלאה (ההגדרה האמיתית ל"אגף נפרד") בשל הפרות מינוריות של צווי הרחקה.

התמונה תהיה כזו: בתי הכלא יתמלאו בגברים ששל פשעם הוא שבמסגרת הליך הגירושים נמנע מהם לפגוש את ילדיהם, ולכן הפרו את הצו. כך למשל, נעצר אב לפני כחודש לאחר שבתו התקשרה אליו בוכייה משום שהאם שהתה בחו"ל. הבת חשה בודדה והתחננה כי אביה יבוא לקחתה. למזלו הטוב של האב, ולמזלנו כחברה נאורה, לאותה שופטת בבית משפט השלום בראשון לציון, החוק הפלילי עדיין מאפשר שיקול דעת - והאב שוחרר ממעצרו, תוך מתיחת ביקורת של השופטת על התנהלות הרשויות. ישנם גם מקרים רבים אחרים, בהם קיים צו הרחקה הדדי, הן כלפי הגבר והן כלפי האישה - אולם שני הצדדים מפרים אותו בהסכמה וממשיכים להיפגש - ואז, בנקודה מסוימת, אחד הצדדים חש מקופח ומדווח על הפרה או חריגה בהתנהגות. גם כאן, התוצאה היא מעצר.

אובדנות באגף הנפרד

חברי הכנסת שמיהרו לתפוס כותרות עם יוזמת המעצר כשלו בהבנתם את הדיאמיקה האנושית העדינה שבהליך גירושים, ובייחוד זה שמעורבים בו ילדים. הצעת חוק זו, שח"כים מסוימים עמלים לקדם בתקשורת לאחר כל מקרה טראגי, לא זכתה עד כה לגיבוי ולא קרמה עור וגידים משום שאינה יעילה, אינה דמוקרטית ומסוכנת לחברה הישראלית. ההצעה אינה דמוקרטית במובן שהיא שוללת לחלוטין שיקול דעת מהמערכת המשפטית ומעניקה כוח בלתי נתפס לרשויות, כמו גם לנשים וגברים (המציאות מלמדת כי בעיקר לנשים). אותם צדדים לפרידה, אשר יראו כי טוב, יתלוננו אודות הפרת צו, ייצרו מצבים המביאים להפרת צו או יגישו תלונת שווא.

על הצעת החוק הזו להישאר במגירה, מאחר והיא תהפוך את מערכת המשפט למקום חשוך ואת שופטי ישראל לחותמת גומי. היא צריכה להישאר במגירה גם משום שבמשטרת ישראל מודעים לעובדה שהשוטרים הפכו לכלי במלחמת הגירושים, באמצעות תלונות שווא. היא צריכה להישאר במגירה גם משום שבשירות בתי הסוהר יודעים ש"האגף הנפרד" יהפוך לאגף המריר והאובדני ביותר בכל בתי הכלא בארץ.

אבל מעל הכול, על הצעת החוק הזו להישאר במגירה כדי שהחברה הישראלית תחפש ותמצא פתרונות אמיתיים, פתרונות הנובעים מבדיקה מעמיקה של האירועים הטראגיים ולא פתרונות אינסטנט. אין נחמה ואין פתרונות קסם למצב הקיים. מוטב שהמדינה תפנים, את הצורך הרגשי של שני הצדדים בליווי פסיכולוגי, היוצא מנקודת מוצא שוויונית כלפי הצדדים ומסוגלותם ההורית ומטרתו תמיכה. כיום השירות הסוציאלי נתפס ככלי בהליך הגירושים המהלך אימים על הצדדים. אווירה שוויונית תביא לשיתוף פעולה ולצינון הרוחות.
מובן שמשמעות הדבר היא השקעת משאבים כספיים רבה, פי כמה מהסכומים המגוחכים המושקעים כיום.

אולם מעבר להזרמת כספים, יש לדאוג להזרמת נתונים שוטפת בין הרשויות המעורבות, במטרה לאתר מצבי סיכון (אמיתיים!) בזמן אמת. יש לפעול לקידום הסברה בקרב גורמים אחרים המעורבים (כגון עורכי דין ובני משפחה) בנוגע לחשיבות צינון הרוחות והגברת העירנות והרגישות לצדדים המעורבים. ראוי לנתח בכנות וללא פחד את מקרי הרצח שהתרחשו, כי מאחורי כל טירוף עומד סיפור. יש לנסות להבין מה התרחש במוחו ולבו של הפוגע. אולי בכך טמון המפתח למניעת הרצח הבא.

עו"ד הילה נאווי היא מומחית בדין הפלילי

לכל הטורים של הילה נאווי בוואלה! דעות

טורים נוספים בנושא:
גם כשילדים נרצחים, מאשימים את הש"ג / שירה שכטמן
גם גברים אשכנזים רוצחים על רקע כבוד המשפחה / הילה קובו
מילא שאב ירצח את ילדיו. אבל אימא? בחיים לא / יונתן שם טוב

מעוניינים לפרסם מאמר במדור הדעות? כתבו לנו למייל op-ed@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully