וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בתום המאמצים: הקוסטה קונקורדיה יוצבה בהצלחה

בתום השלב הראשון של המבצע הצליחו באיטליה לייצב את ספינת התענוגות השוקלת 114,500 טונות, שעלתה על שרטון והתהפכה על צדה מול האי ג'יליו. עלות הפרויקט: 800 מיליון דולר

פרויקט חסר תקדים מול חופי איטליה: בתום המאמצים הקדחתניים, הרשויות באיטליה הצליחו לייצב הלילה (שלישי) את ה"קוסטה קונקורדיה", ספינת התענוגות שעלתה על שרטון והתהפכה על צדה ליד האי ג'יליו שמול טוסקנה. כמעט שנתיים אחרי ש-32 בני אדם מצאו את מותם על סיפונה, הצליחו הרשויות במדינה להטות את הספינה למצב מאונך.

השלב הראשון של מבצע החילוץ יצא לדרך אתמול בבוקר, אחרי שלוש שעות של עיכוב שנבע ממזג אוויר גרוע וסופות ברקים באזור. מהנדסים הפעילו על הספינה לחץ של 6,000 טונות בצדה השקוע, והצליחו להניף אותה מהסלע שעליו היא הייתה תקועה.

בתום השלב הראשון, ינסו צוללנים לאתר את שתי הגופות שככל הנראה שקועות במים מתחת לספינה, ושטרם אותרו מאז טביעתה.

הספינה קוסטה קונקודיה יוצבה בהצלחה מול חופי איטליה. 17 בספטמבר, 2013. רויטרס
הקוסטה קונקורדיה במהלך מבצע ההרמה - ובסיומו/רויטרס

מדובר באחד המבצעים הגרנדיוזיים והמורכבים ביותר מסוג זה אי פעם – כלי השיט העצום שוקל 114,500 טונות, וחלקו היה שקוע במי הים התיכון 18 חודשים. כמו כן, מדובר היה בניסיון ראשון להרים כלי שיט גדול כל כך הנמצא קרוב כל כך לחוף. עד כה נאמד הפרויקט בכ-800 מיליון דולרים, והסכום צפוי לעלות עוד יותר בהמשך.

מבצע לחילוץ הספינה הטבועה קוסטה קונקורדיה מול חופי איטליה, ספטמבר 2013. AP
סקרנים רבים באו אתמול לצפות בחילוץ היקר בהיסטוריה. הקוסטה קונקורדיה, הבוקר/AP

תהליך הרמת הספינה, הנקרא באנגלית parbuckling, נעשה בעזרת כבלים ותיבות מלאות מים שסייעו לייצב את כלי השיט. אחר כך רוקנו המהנדסים את התיבות מהמים, ואלה התמלאו באוויר. הפעולה נעשתה באיטיות רבה על מנת שלא לגרום נזק לגוף הספינה. אנשי איכות הסביבה באיטליה הזהירו לפני תחילת המבצע כי אם הניסיון השאפתני ייכשל, עלולים חומרים רעילים להיפלט למי הים התיכון. למרבה השמחה, הפעולה הצליחה, וכעת צפויה הספינה להישאר במקומה למשך כמה חודשים, שלאחריהם תובל מהמקום ותפורק.

חילוץ האוניה קוסטה קונקורדיה. 16 בספטמבר 2013. רויטרס
צופים בהליך החילוץ של הספינה המפורסמת, אתמול מול האי ג'יליו/רויטרס

עובדי הפרויקט הדגישו שלשום את הצורך להוציא את המבצע לפועל בעיתוי הנוכחי. האחראי עליו, ניק סלואן, אמר לסוכנות הידיעות הצרפתית כי מדובר במצב של "עכשיו או לעולם לא", מכיוון שגוף הספינה נחלש וככל הנראה לא ישרוד חורף נוסף מעל פני המים.

חמישה בני אדם כבר הורשעו בהריגה בפרשת הקוסטה קונקורדיה. הקברניט, פרנססקו שטינו, עומד בימים אלה למשפט באשמת הריגה ונטישת הספינה. הוא טען להגנתו כי דעתו הוסחה בשעת התאונה. תושבי האי גיגליו, שפרנסתם מתיירות נפגעה עקב כלי השיט הענק שהיה טבוע מול החוף, נשאו היום תפילה מיוחדת להצלחת המבצע.

(עדכון ראשון: 14:31)

עוד בנושא:
שנה לאסון "קוסטה קונקורדיה", והספינה עדיין במים
קפטן ה"קוסטה קונקורדיה": דעתי הוסחה משיחת טלפון
טביעת הקונקורדיה: "בכירים ידעו על תקלות באוניה"

נערכים להרמת הספינה קוסטה קונקורדיה מול חופי איטליה. ספטמבר 2013. רויטרס
הקברניט עומד למשפט על הרג ונטישת הספינה. קוסטה קונקורדיה במבט מלמעלה, לפני ההרמה/רויטרס
מבצע לחילוץ הספינה הטבועה קוסטה קונקורדיה מול חופי איטליה, ספטמבר 2013. AP
מבצע לחילוץ הספינה הטבועה קוסטה קונקורדיה מול חופי איטליה, ספטמבר 2013/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully